آنلاک مودم چیست؟ مزایا و معایب آن

آنلاک مودم چیست؟

مودم آنلاک چیست؟ یکی از سؤالاتی است که کاربران هنگام خرید مودم با آن روبه‌رو می‌شوند. مودم آنلاک امکان استفاده از مودم همراه را با سیم کارت‌ اپراتورهای مختلف فراهم می‌کند و در این زمینه مجدودیتی ندارد. این مودم‌ها در هنگام سفر به کشورهای دیگر یا تغییر اپراتور، برای کاهش هزینه‌ها بسیار مفید هستند. اما آیا آنلاک کردن مهم همیشه بهترین انتخاب است؟ در این مقاله به بررسی و بررسی مزایا و معایب آنلاک کردن مودم و معرفی نرم افزار آنلاک مودم می‌پردازیم، تا به شما در تصمیم‌گیری بهتر هنگام خرید مودم و انتخاب بهترین مودم TD-LTE کمک کنیم.

فهرست مطالب

مودم آنلاک چیست؟

برخی از مودم‌ها Locked یا قفل شده هستند، یعنی این مودم‌ها توسط ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) محدود شده‌اند. این محدودیت ممکن است شامل قفل کردن مودم به یک شبکه یا اپراتور خاص باشد. به طور مثال مودم‌های همراه اول یا ایرانسل مودم‌هایی قفل شده (Locked Modem) هستند که فقط با سیم کارت‌های همان اپراتور کار می‌کنند. بنابراین آنلاک مودم چیست؟ آنلاک کردن مودم به فرآیندی گفته می‌شود که در آن، محدودیت‌هایی که توسط اپراتور بر روی مودم اعمال شده است برداشته می‌شود. این شکستن قفل با استفاده از روش‌های مختلفی مانند کد آنلاک یا استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی انجام می‌شود.

بنابراین مودم آنلاک (Unlocked Modem)، مودمی است که محدودیت‌های آن در استفاده از یک سیم کارت خاص برداشته شده است و امکان استفاده از سیم کارت‌های مختلف از اپراتورهای گوناگون برای اتصال به اینترنت وجود دارد. برخی از برندهای معتبر که وابسته به ارائه دهنده اینترنت خاصی نیستند، مودم های آنلاک را تولید و عرضه می‌کنند. با خرید بهترین مودم آنلاک از فروشگاه فراگرام، می‌توانید از خدمات متنوع این مودم‌ها بدون هرگونه محدودیت استفاده کنید.

مزایای آنلاک کردن مودم

استفاده از سیم کارت‌های مختلف: شکستن قفل مودم به کاربران این امکان را می‌دهد که از سیم کارت‌های اپراتور مختلف برای اتصال به اینترنت استفاده کنند.

استفاده در سفرهای بین‌المللی: هنگام سفر به خارج از کشور، آنلاک مودم به شما کمک می‌کند که از سیم کارت‌های محلی کشور مورد نظر استفاده کنید که این کار هزینه‌های مرتبط با اتصال با اینترنت را هنگام سفر برای شما کاهش می‌دهد.

تغییر سرویس‌دهنده اینترنت: گاهی ممکن است اپراتور دیگری پوشش بهتر و هزینه‌های کمتری داشته باشد. در این حالت شکستن قفل مودم کمک می‌کند تا از خدمات اپراتور دیگر به راحتی استفاده کنید.

کاهش هزینه‌ها: با شکستن قفل مودم می‌توانید از طرح‌ها و بسته‌های اینترنتی اپراتورهای مختلف استفاده کنید و هزینه‌های اینترنتی خود را کاهش دهید.

افزایش انعطاف پذیری: بازکردن قفل مودم به شما امکان می‌دهد که در صورت جابه‌جایی و تغییر محل زندگی یا نیاز به خدمات بهتر، به راحتی اپراتور خود را تغییر دهید.

بهبود کارایی: در برخی از موارد شکسته قفل مودم می‌تواند موجب بهبود کارایی، افزایش سرعت و ارتقا قابلیت‌های مودم به دلیل استفاده از پاراتور جدید با قابلیت‌های بهتر، سرعت بالاتر و پوشش بیشتر شود.

قیمت کمتر: گاهی اوقات این مودم‌ها به دلیل آنلاک شدن دارای قیمت پایین‌تری هستند که برای برخی از کاربران یک گزینه مناسب به شمار می‌روند.

معایب آنلاک کردن مودم

لغو گارانتی: بعضی از تولید کنندگان مودم و ارائه دهنده‌های خدمات اینترنتی، بازکردن قفل مودم را به عنوان نقص شرایط گارانتی می‌دانند و ممکن است در صورت بروز مشکل خدمات پشتیبانی به شما ارائه ندهند.

پیچیدگی فرآیند: شکستن قفل مودم یک فرآیند پیچیده و نیازمند دانش تخصصی است و باید توسط شرکت‌ها و یا افراد معتبر انجام شود. در غیر این صورت ممکن است مودم دچار مشکلات فنی شود و دیگر نتوانید از آن استفاده کنید. در این حالت باید یک مودم جدید خریداری کنید.

محصول مرتبط  فناوری MIMO در مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

مشکلات امنیتی: آنلاک کردن مودم می‌تواند باعث بروز مشکلات امنیتی شود چراکه تنظیمات امنیتی مودم تغییر می‌کند و نیازمند تنظیمات جدید و به روز است. همچنین، شکستن قفل مودم دسترسی افراد غیر مجاز به مودم را جهت خرابکاری آسان‌تر می‌کند.

مشکل در به‌روزرسانی: در برخی از موارد، بازکردن قفل مودم باعث از دست رفتن قابلیت‌ها و تنظیمات مودم می‌شود که فرآیند به‌روزرسانی نرم‌افزار را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

عملکرد نامناسب: در برخی از موارد شکستن قفل مودم باعث ایجاد تغییر در تنظیمات و عملکرد دستگاه می‌شود که موجب افزایش ناپایداری و کاهش کیفیت ارتباطی می‌شود.

ناسازگاری با سیم کارت‌های دیگر: با اینکه بازکردن قفل مودم اجازه استفاده از سیم کارت‌های اپراتورهای دیگر را می‌دهد اما ممکن است در برخی از موارد سیم کارت جدید با مودم سازگار نباشد و باعث ایجاد مشکل و عدم اتصال شود.

تفاوت مودم لاک و مودم آنلاک چیست؟ کدام یک را بخریم؟

تفاوت مودم لاک و مودم آنلاک

تفاوت مودم‌های لاک و آنلاک به قابلیت‌های آن‌ها در استفاده از شبکه‌ها و محدودیت‌های اعمال شده بر آن‌ها مربوط می‌شود. بنابراین انتخاب از میان مودم لاک و مودم آنلاک به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر به انعطاف پذیری و قابلیت استفاده از شبکه‌های مختلف نیاز دارید، مودم آنلاک گزینه مناسبی برای شما است. اما اگر از خدمات یک اپراتور خاص راضی هستید و می‌خواهید در طولانی مدت از طرح‌ها و تخفیف‌های ویژه آن استفاده کنید، مودم لاک می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در جدول زیر برخی از ویژگی‌های این دو نوع مودم را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

مقایسه مودم لاک و مودم آنلاک

ویژگی‌ها

مودم لاک (Locked)

مودم آنلاک (Unlocked)

قابلیت استفاده از اپراتورها

فقط با یک اپراتور خاص کار می‌کند

با تمامی اپراتورها و شبکه‌ها کار می‌کند

هزینه و تعرفه‌ها

استفاده از تعرفه‌های خاص اپراتور

امکان انتخاب تعرفه‌های مختلف و مناسب‌تر

انعطاف‌پذیری

محدود به یک شبکه و اپراتور

انعطاف‌پذیری بالا در انتخاب شبکه و اپراتور

سفر و رومینگ

محدودیت در استفاده از سیم‌کارت‌های محلی

امکان استفاده از سیم‌کارت‌های محلی در سفر

ارزش فروش مجدد

معمولاً ارزش کمتری در بازار دارد

ارزش فروش مجدد بالاتر به دلیل عدم محدودیت اپراتور

نصب نرم‌افزارها

معمولاً با نرم‌افزارهای خاص اپراتور همراه است

بدون نرم‌افزارهای خاص اپراتور

معرفی نرم افزار آنلاک مودم

نرم افزار DC-Unlocker

نرم‌افزار DC-Unlocker از نرم‌افزارهای محبوب و کارآمد برای باز کردن قفل مودم‌ها است. به کمک این نرم‌افزار کاربران می‌توانند مودم‌های لاک شده خود را برای استفاده با سیم کارت‌های دیگر آنلاک کنند. برای استفاده از این نرم‌افزار نیز مراحل زیر باید طی شود. البته بهتر است که این کار توسط یک تکنسین مجرب انجام شود تا از بروز مشکلات احتمالی هنگام شکستن قفل مودم جلوگیری شود.

1 اطمینان از پشتیبانی مودم توسط نرم‌افزار DC-Unlocker

2 دانلود و نصب نرم‌افزار DC-Unlocker

3 خارج کردن سیم کارت

4 اجرای نرم‌افزار

5 اعمال تنظیمات اولیه در نرم‌افزار

6 اتصال مودم توسط کابل USB به کامپیوتر

۷ شناسایی مودم

۸ شروع فرآیند آنلاک مودم

9 تکمیل فرآیند آنلاک کردن مودم

۹ تست مودم با سیم کارت جدید

معرفی فروشگاه فراگرام

فراگرام یک فروشگاه آنلاین معتبر در زمینه فروش انواع مودم آنلاک در بازار است. تمامی محصولات موجود در فروشگاه فراگرام از برندهای معتبر جهانی و با بالاترین کیفیت هستند. شما عزیزان می‌توانید برای خرید انواع مودم و دریافت مشاوره رایگان از طریق سایت فرگرام اقدام نمایید. ما همواره تلاش می‌کنیم تا تجربه خریدی لذت بخش را برای شما به ارمغان بیاوریم تا اتصال اینترنت پایدار و پرسرعتی را تجربه کنید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه