مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟

مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟

با توجه به انواع مودم‌های موجود در بازار یکی از دغدغه‌های کاربران این است که مودم 4G بخریم یا TD-LTE؟ در پاسخ باید بگوییم که اگر به دنبال پوشش‌دهی گسترده، دسترسی آسان و بدون مشکل، سرعت بالا و پینگ پایین هستید و تعداد کاربران کمی را به مودم متصل می‌کنید، مودم‌های 4G برای شما گزینه مناسبی هستند. در این مقاله به معرفی ویژگی‌های دو فناوری 4G و TD-LTE می‌پردازیم. همچنین به تفاوت‌های کلیدی این دو نوع مودم از لحاظ پوشش‌دهی، قدرت سیگنال، سرعت، هات اسپات و… خواهیم پرداخت تا بتوانید بر اساس نیازها و شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

فهرست مطالب

فناوری 4G چیست؟

فناوری 4G مخفف Fourth Generation و نسل چهارم شبکه‌های تلفن همراه است. این فناوری نسبت به فناوری نسل قبل خود یعنی 3G، سرعت و عملکرد بهتری دارد. البته 4G نسبت به فناوری نسل بعد خود یعنی 5G سرعت پایین‌تری دارد. استاندارد فناوری بی‌سیم 4G توسط اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) مشخص شده است. فناوری 4G در حال حاضر تقریباً در تمامی مناطق شهری و بسیاری از مناطق روستایی تحت پوشش است. 4G رایج‌ترین فناوری شبکه مورد استفاده در سراسر جهان است که با وجود نسل جدیدتر آن (5G) کاربران زیادی دارد. 

بسیاری از دستگاه‌های هوشمند مانند تلفن‌های همراه و تبلت‌ها نیز از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. این فناوری دانلود و آپلود داده‌ها را با سرعت بالا انجام می‌دهد و امکان پخش ویدئو به صورت HD، تماس تصویری، بازی آنلاین و… را فراهم می‌کند. فناوری 4G از پروتکل VoIP (انتقال صدا از طریق اینترنت) با سرعت حداکثر ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین قبل از خرید بهترین مودم 4G مطمئن شوید که سیم کارت شما از این فناوری پشتیبانی می‌کند. البته، در حال حاضر تمامی اپراتورها سیم کارت‌های فعال خود را به این فناوری مجهز کرده‌اند و برخی نیز از فناوری 4.5G پشتیبانی می‌کنند.

فناوری LTE چیست؟

فناوری LTE مخفف عبارت Long-Term Evolution و به معنای تکامل طولانی مدت است. این فناوری در واقع نسخه پیشرفته فناوری 4G و 3G است که برای انتقال داده‌ها در شبکه‌های تلفن همراه طراحی شده است. به همین دلیل به آن 4G-LTE نیز گفته می‌شود که برخی به اشتباه فکر می‌کنند که LTE همان 4G است. در واقع استانداردهای LTE مشابه استانداردهای فناوری 4G است، اما نه کاملاً. 

این فناوری سرعت بالاتر و عملکرد بهتری نسبت به فناوری 4G دارد.  فناوری LTE از ارتباطات رادیویی استفاده می‌کند و در کشورهایی که باندهای مختلفی برای خدمات LTE دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری از پروتکل IPv6 پشتیبانی می‌کنند که با توجه به گسترش اینترنت اشیا (IoT) و افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به مودم، بسیار کاربردی است. علاوه بر این، فناوری LTE از تکنولوژي MIMO یا میمو نیز پشتیبانی می‌کند. فناوری MIMO موجب بهبود سرعت و کیفیت اتصال به اینترنت می‌شود.

فناوری TD-LTE

فناوری LTE بر اساس نوع انتقال و کاربرد دارای دو نوع مختلف TD-LTE و FDD-LTE است. TD-LTE مخفف عبارت Time Division Long-Term Evolution است. در فناوری TD-LTE برخلاف فناوری FDD-LTE از یک باند فرکانسی برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌شود و داده‌ها به صورت متناوب در بازه‌های زمانی مشخصی منتقل می‌شوند. این فناوری در شبکه‌های بزرگ و مناطق شهری با تراکم بالا بسیار مناسب است و هزینه کمتری نسبت به FDD-LTE دارد. البته دستگاه‌هایی که از TD-LTE پشتیبانی می‌کنند، معمولاً با FDD-LTE هم سازگار هستند. همچنین فناوری TD-LTE برای کاربرانی که بیشتر به دانلود داده نیاز دارند تا آپلود، مناسب‌تر است و منابع را به صورت هوشمند اختصاص می‌دهد. بهترین مودم TD-LTE نیز از اینترنت TD-LTE پشتیبانی می‌کند و در دو نوع مودم ثابت و همراه از برندهای مختلف در بازار موجود است.

تفاوت مودم 4G و TD-LTE چیست؟

تفاوت مودم 4G و TD-LTE چیست؟

برای اینکه بدانیم مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟ لازم است که با تفاوت‌های مودم 4G و TD-LTE به طور کامل آشنا شوید. این بخش تفاوت‌های این دو نوع مودم را بیان می‌کنیم.

 

فناوری

اولین تفاوت مودم 4G و TD-LTE از لحاظ فناوری به کار رفته در آن‌ها هست که به طور کامل این دو فناوری را توضیح دادیم/ در حال حاضر تمامی سیم کارت‌های موجود در ایران از فناوری 4G پشتیبانی می‌کنند و قابلیت ارسال پیامک و تماس را نیز دارند. هزینه خرید سیم کارت‌های 4G مقرون‌به‌صرفه است اما قیمت بسته‌های اینترنتی آن‌ها بالاتر است. در مقابل سیم کارت‌های TD-LTE فقط امکان اتصال به اینترنت را فراهم می‌کنند و امکان ارسال پیامک و تماس در آن‌ها وجود ندارد. همچنین سیم کارت‌های TD-LTE گرانتر هستند اما بسته‌های اینترنت آن‌ها معمولا ارزان‌تر است.

محصول مرتبط  دستگاه فیوژن فیبر نوری

 

پوشش‌دهی

با وجود اینکه تمامی اپراتورهای موجود در کشور ما از دو فناوری 4G و TD-LTE پشتیبانی می‌کنند اما درتمامی مناطق پوشش داده نمی‌شوند. به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها، اینترنت TD-LTE در بسیاری از مناطق روستایی و حاشیه شهرها به راحتی در دسترس نیست. فناوری 4G اما در بیشتر مناطق شهری و روستایی در دسترس است. مودم‌های 4G در طیف وسیعی از باندهای فرکانسی کار می‌کنند یکی از مزیت‌های آن‌ها نسبت به مودم‌های TD-LTE است. در صورت عدم وجود فناوری 4G در یک منطقه، امکان انتقال آن به فناوری‌های پایین‌تر مانند 3G وجود دارد و اتصال اینترنت شما قطع نمی‌شود. اما در صورتی که از فناوری TD-LTE پشتیبانی نشود، امکان اتصال به اینترنت وجود نخواهد داشت.

 

سرعت

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر اینکه مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟ این است که سرعت انتقال داده و اطلاعات در این مودم‌ها چگونه است؟ و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ به طور کلی هر دو این فناوری‌ها نسبت به اینترنت ثابت ADSL سرعت بالاتری دارند. برای مقایسه اینکه مودم TD-LTE یا مودم 4G کدام یک سرعت بالاتری دارد؟ در واقع پاسخ شفافی برای این سؤال وجود ندارد، چرا که نوع اپراتور، تعداد کاربران و حتی مدل و نوع مودم بر روی سرعت تأثیر می‌گذارند. بنابراین باید ابتدا مشخصات مودم خود را بررسی کنید و پوشش‌دهی و سرعت اعلام شده توسط اپراتور مورد نظر خود را بررسی کنید. البته با توجه به مواردی مانند پوشش‌دهی و قدرت سیگنال می‌توان گفت که مودم‌های 4G در حالت کلی سرعت بالاتری را ارائه می‌دهند.

 

پینگ

پینگ یکی از موارد مهم برای گیمینگ، استریمینگ و ترید است. همچنین برای کسانی که در جلسه‌های آنلاین زیادی شرکت می‌کنند یا برگزار کننده وبینار هستند، میزان پینگ بسیار مهم است. معمولاً مودم‌های 4G پینگ کمتری نسبت به مودم‌های TD-LTE دارند. بنابراین اگر فعالیت‌های حساسی دارید بهتر است که از مودم 4G استفاده کنید.

 

قدرت سیگنال

مودم‌های 4G به دلیل پوشش دهی بهتر و استفاده گسترده‌تر، عموماً دارای قدرت سیگنال قوی‌تری هستند. مودم‌های  TD-LTE در مناطقی که پشتیبانی می‌شوند، سیگنال قوی ارائه می‌دهند اما پوشش آن‌ها به اندازه مودم‌های 4G نیست.

 

هات اسپات

هر دو مودم‌های 4G و TD-LTE از قابلیت هات اسپات پشتیبانی می‌کنند اما مودم‌های TD-LTE از تعداد دستگاه‌های کمتری پشتیبانی می‌کنند. پس اگر می‌خواهید تعداد دستگاه‌های زیادی را به مودم متصل کنید و با سؤال مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟ مودم فورجی انتخاب مناسب‌تری برای شما است؟

 

مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟

در بخش قبلی مهم‌ترین مواردی که باید هنگام خرید مودم به آنها توجه کنید را توضیح دادیم. اما برای اینکه بدانید مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟ باید به نیازهای خود، بودجه و شرایط موجود توجه کنید. اگر برای شما پوشش‌دهی، دسترسی آسان و بدون مشکل و پینگ پایین اهمیت زیادی دارند، بهتر است که مودم 4G بخرید. به ویژه اگر دائماً در حال جابه‌جایی هستید و این پوشش دهی در مناطق مختلف برای شما اهمیت زیادی دارد. اما لازم است که حتماً با مطالعه مقاله راهنمای خرید مودم، با موارد مهم در خرید مودم مانند قابلیت‌های پیشرفته، وزن و ابعاد، تعداد آنتن و… آشنا شوید و آن‌ها در نظر بگیرید.

معرفی فروشگاه فراگرام

فروشگاه فراگرام یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه ارائه انواع مودم‌ 4G و TD-LTE است. مودم‌های موجود در این فروشگاه از برندهای معتبر جهانی هستند و با کمترین قیمت ممکن ارائه می‌شوند. ما در فروشگاه فراگرام  همواره تلاش می‌کنیم تا یک خرید لذت‌بخش و آسان را برای شما عزیزان رقم بزنیم. به همین منظور در صورت نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره رایگان فراگرام بهره‌مند شوید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه