تفاوت مودم فیبرنوری و ADSL , VDSL – کدام مودم را بخریم؟

تفاوت مودم فیبرنوری و adsl و vdsl

تفاوت مودم فیبرنوری و adsl و vdsl یا تفاوت مودم فیبر نوری با مودم معمولی چیست؟ پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از اینترنت، خرید و استفاده از مودم‌های مختلف را برای اتصال به اینترنت به امری ضروری برای همه افراد تبدیل کرده‌ است. امروزه اکثر خانه‌ها و شرکت‌ها برای دسترسی به اینترنت از انواع مختلفی از مودم‌ها استفاده می‌کنند. با گذشت زمان شاهد افزایش تعداد استفاده کنندگان اینترنت و مودم‌ها هستیم‌. در این میان سه نوع پرکاربرد مودم تحت عناوین مودم فیبر نوری، مودم ADSL و مودم VDSL شناخته شده‌اند. مودم‌های ADSL، VDSL و فیبرنوری (UFB) هر کدام از تکنولوژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند تا به کاربران اجازه دسترسی به اینترنت را بدهند.

 در این مقاله به معرفی و بررسی تفاوت مودم فیبرنوری و adsl و vdsl می‌پردازیم. در بخش اول به توضیحات کلی در مورد این مودم‌ها خواهیم پرداخت. در بخش دوم تفاوت‌های مهم و شاخص میان این سه مودم‌ را بررسی خواهیم کرد. در پایان نیز بهترین مودم‌ها را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید بهترین گزینه را بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید. 

فهرست مطالب

مودم ADSL چیست؟

مودم های adsl چیست؟

واژه ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line است. از ویژگی‌های این تکنولوژی بیشتر بودن سرعت دانلود نسبت به سرعت آپلود است که برای کاربرانی که بیشتر دانلود می‌کنند تا اینکه بخواهند فایلی را ارسال کنند مناسب‌تر است. علاوه بر این، ADSL برای اتصال به اینترنت با سرعت پایین مناسب است و بیشتر در مناطقی که خطوط تلفن وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از مودم و اینترنت ADSL نیز نیازی به نصب خطوط جدید و کابل کشی وجود ندارد و تنها بر روی همان خط تلفن خانه می‌توان اتصال به اینترنت را ایجاد کرد.

مودم‌های ADSL در انواع مختلف باسیم و بی‌سیم توسط شرکت‌های مطرح در این زمینه مانند TP-Link  و D-Link تولید و عرضه می‌شوند. این مودم‌ها دارای ویژ‌گی‌های مختلفی هستند که امکانات مختلفی را برای کاربران فراهم می‌کنند. قابلیت پشتیبانی از اتصال به چندین دستگاه مختلف و محدود کردن دسترسی کاربران متصل به مودم از نمونه‌ امکانات مودم‌های ADSL هستند. علاوه بر این، مودم‌ ADSL دارای پور‌ت‌های اترنت است که برای اتصال به دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، تلفن همراه، تلویزیون هوشمند و سایر دستگاه‌هایی که به اینترنت نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مودم‌های ADSL دارای قیمتی مناسب و ارزان‌تر در مقایسه با سایر انواع مودم‌ها هستند. بنابراین برای کسانی که به سرعت بالای اینترنت نیازی ندارند گزینه مناسبی است. از دیگر ویژگی‌های این مودم‌ها طول عمر مفید آن‌ها است.

مودم VDSL چیست؟

مودم VDSL چیست؟

واژه VDSL مخفف عبارت Very-high-bit Digital Subscriber Line است. مودم‌های VDSL نسبت به مودم‌های ADSL سرعت آپلود و دانلود بالاتری دارند. فناوری VDSL نسبت به فناوری ADSL جدیدتر و پرسرعت‌تر است‌. VDSL برای انتقال اطلاعات و داده‌ها از بستر فیبر نوری استفاده می‌کند و به همین دلیل استفاده از این مودم‌ها به کابل کشی نیاز دارد. بنابراین، این مودم برای افرادی که به دنبال نسخه پیشرفته‌تری از مودم‌های ADSL هستند و به اینترنت با سرعت بالاتر و پایدارتر نیاز دارند گزینه مناسبی است.

مودم‌های VDSL به کمک اینترنت VDSL دسترسی به اینترنت را تا سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برای کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند فراهم می‌کنند. همچنین مودم‌های VDSL به مانند سایر انواع مودم‌ها در انواع مختلف بی‌سیم و باسیم تولید می‌شوند. علاوه بر این، این مودم دارای پورت‌های اترنت است که اتصال به دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، لپتاپ و … که به اینترنت متصل می‌شوند را فراهم می‌کند. از مزایای استفاده از این مودم‌ها می‌توان به ارتباطات اینترنتی بهتر، امنیت بالا، کاهش هزینه‌های مربوط به خطوط تلفنی و‌ اینترنت اشاره کرد.

مودم‌های VDSL نسبت به مودم‌های نسل قبل خود دارای قیمت بالاتر و در عین حال سرعت اتصال و دسترسی به اینترنت بالاتری نیز هستند. امروزه در مناطق مختلفی از این مودم‌ها استفاده می‌شود و مورد توجه کاربران و مهندسان بسیاری قرار گرفته است.

مودم فیبرنوری چیست؟

مودم فیبرنوری چیست؟

مودم فیبر نوری یا UFB که مخفف واژه Ultra-Fast Broadband است از طریق فیبر نوری به جای کابل‌های مسی، اتصال به اینترنت و انتقال داده‌ها و اطلاعات را فراهم می‌کند. سرعت انتقال داده‌ها در مودم‌های فیبر نوری در حد بسیار بالایی و تا حد یک گیگابیت بر ثانیه قابل دستیابی است. کیفیت ارتباطات بالا، میزان پایداری بیشتر و امنیت بالا از مزیت‌های این مودم‌ هستند که در نهایت هزینه‌های مربوط به اینترنت و خطوط تلفنی را نیز تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهند.

مودم‌های فیبر نوری در دو نوع ONU و ONT تولید می‌شوند که با وجود شباهت‌های بسیار، تفاوت‌هایی در کاربرد، محل نصب و نوع استفاده  آن‌ها وجود دارد. به طور مثال مودم‌های ONT برای محیط‌هایی با متراژ پایین مانند منازل، ادارات، کافی‌شاپ‌‌ها و… مناسب هستند و مودم‌های ONU برای محیط‌هایی با متراژ بالا مانند فرودگاه.ها، کارخانه‌ها، بنادر و … مناسب هستند. پورت‌های متعدد موجود بر روی این دستگاه نیز امکان اتصال به دستگاه‌های مختلفی که به اینترنت متصل می‌شوند مانند تلویزیون، کامپیوتر شخصی و … را فراهم می‌کنند.

این مودم‌ها نیز در انواع بی‌سیم و باسیم تولید می‌شوند و برخی از مدل‌های آن‌ها با امکانات بیشتری طراحی و تولید شده‌‌اند که برای استفاده‌های پیشرفته‌تری مانند گیمینگ مناسب هستند. امنیت و ارتباط بدون اختلالات الکترومغناطیسی از ویژگی‌های برجسته مودم‌های فیبر نوری هستند.

  برای آشنایی بیشتر با مودم های فیبرنوری نوشته زیر را بخوانید:

  مودم فیبرنوری چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت مودم فیبرنوری با مودم معمولی (adsl و vdsl)

مودم‌هایADSL ، VDSL و فیبرنوری (UFB) از لحاظ سرعت ارتباطات اینترنتی با یکدیگر متفاوت هستند. مودم ADSL از خطوط تلفن ثابت برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند و بنابراین سرعت اینترنت به مواردی مانند تعداد کاربران متصل به خط اینترنتی بستگی دارد. بیشترین سرعت ADSL حدود ۲۴ مگابیت بر ثانیه است. مودم VDSL سرعت بالاتری نسبت به مودم ADSL دارد و کیفیت سیم و کابل به کار رفته در کابل کشی خطوط آن‌ بر میزان این سرعت تأثیر می‌گذارند. در حال حاضر VDSL در بیشتر مناطق کشور ارائه می‌شود و بیشترین سرعت آن ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است. مودم فیبر نوری در مقایسه با دو مدل دیگر دارای سرعت بسیار بیشتر و قابل توجهی است که به حدود ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

محصول مرتبط  تجهیزات مورد نیاز برای ارتباط رادیویی

در مودم‌های ADSL وVDSL فاصله از مرکز مخابراتی بر کیفیت اینترنت و سرعت اتصال به اینترنت تأثیر می‌گذارد. هر چقدر این فاصله کمتر باشد، کیفیت و سرعت بالاتری هنگام اتصال به اینترنت ایجاد می‌شود و هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، به همان میزان کیفیت و سرعت اتصال به اینترنت کاهش پیدا می‌کند. مودم‌های فیبرنوری بر خلاف دو مودم دیگر، فاصله از مرکز مخابراتی تأثیری بر روی کیفیت و اتصال آن‌ها به اینترنت  نمی‌گذارد. پایداری در اتصال به اینترنت در مودم‌های فیبر نوری نیز بسیار بیشتر از مودم‌های ADSL و VDSL است.

بنابراین مودم ADSL برای سرعت‌های پایین‌تر و تعداد دستگاه‌های متصل کمتر مناسب است. مودم فیبر نوری به دلیل سرعت بالاتر و پایداری بیشتر در اتصال به اینترنت در مقایسه با مودم‌های ADSL و VDSL گزینه مناسبی برای کسانی است که به دنبال اتصال سریع، آسان و پایدار هستند. همچینین مودم فیبر نوری دارای اختلالات کمتر در ارتباط و پهنای باند بیشتر اینترنت است که به همین دلیل برای افرادی که به دنبال اتصال تعداد زیادی کاربر که نیازمند اتصال به اینترنت پرسرعت از طریق دستگاه‌های مختلف هستند نیز مناسب است. لازمه استفاده از این مودم داشتن یک خط فیبرنوری است.

علاوه بر موارد ذکر شده، مودم‌های ADSL دارای قیمت پایین‌تری در مقایسه با مودم‌های VDSL و فیبر نوری هستند. انتخاب و خرید مودم‌ ADSL برای کاربرانی که به اینترنت با سرعت بالا نیازی ندارند و به دنبال یک مودم با قیمت پایین‌تر هستند، گزینه مناسبی است.

 

 تفاوت مودم فیبرنوری و adsl و vdsl از لحاظ سرعت

در مودم‌ها سرعت به میزان داده‌هایی که بین دستگاه و سرورهای اینترنت منتقل می‌شود گفته می‌شود. هر چه سرعت بالاتر باشد، داده‌ها سریع تر منتقل می‌شوند و پهنای باند بیشتر نیز، سرعت بیشتر اینترنت را فراهم می‌کند. البته سرعت اینترنت با توجه به نوع مودم و شبکه ارائه دهنده در منطقه مورد نظر ممکن است متفاوت باشد.

 

تفاوت مودم فیبرنوری و adsl و vdsl از لحاظ پایداری

در مودم‌ها منظور از پایداری میزان ثبات اتصال اینترنتی به شبکه اینترنت است. هر چه پایداری بیشتر باشد میزان قطعی اینترنت و قطعی اتصال به شبکه کاهش پیدا می‌کند. پایداری بیشتر، تجربه کاربری بهتری را ایجاد می‌کند. پایداری نیز به میزان پهنای باند فیبر نوری بستگی دارد؛ چنانچه پهنای باند بیشتر باشد، پایداری اتصال بیشتر می‌شود. پایداری به تعداد کاربرانی که از یک خط تلفنی مشترک استفاده می‌کنند نیز بستگی دارد

تفاوت مودم فیبرنوری و adsl و vdsl

در صورتی که می‌خواهید برد وای فای و سیگنال مودم خود را تقویت کنید پیشنهاد می‌کنیم نوشته زیر را بخوانید:

بهترین نوع مودم کدام است؟ کدام مودم را بخریم؟

انتخاب بهترین نوع مودم و خرید آن به نوع ارتباط اینترنتی شما و بودجه‌ای که در اختیار دارید بستگی دارد. در حال حاضر اینترنت‌ فیبرنوری و اینترنت VDSL در تمامی نقاط کشور عرضه نمی‌شوند و به همین دلیل انتخاب مودم مناسب و بهتر محدود به بستر اینترنتی موجود می‌شود. در صورتی که ارتباط اینترنتی شما از طریق خطوط فیبر نوری برقرار می‌شود بهترین نوع مودم با توجه به ویژگی‌ها و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد و پیشتر به آن‌ها اشاره شد، مودم‌های فیبر نوری هستند. این مودم‌ها دارای سرعت بالاتری در مقایسه با دو نوع دیگر هستند و ارتباط اینترنت پایدارتری را نیز برقرار می‌کنند. همچنین توجه به این نکته که مودم شما در کدام مکان استفاده می شود و تعداد کاربران چه تعداد است نیز در این مسئله تاثیرگذار است. 

پس از مودم‌های فیبرنوری، در میان مودم‌های ADSL و VDSL، مودم‌های VDSL سرعت و پایداری بیشتر و بهتری را در مقایسه با مودم‌های ADSL فراهم می‌کنند. مودم‌های ADSL در مقایسه با انواع دیگر مودم‌ها دارای سرعت و پایداری کمتری هستند و قیمت پایین‌تری نیز دارند. پس از آن برای انتخاب و خرید بهترین مودم باید به مشخصات فنی مودم‌ها، سرعت اینترنت، تعداد دستگاه‌های قابل پشتیبانی و نیز قابلیت های امنیتی و مدیریتی آن‌ها توجه کنید. همچنین باید از برندهای معتبر در زمینه تولید مودم‌ها استفاده کنید تا از کیفیت و عملکردی بهتری برخوردار شوید.

در این مطلب هر یک از انواع مودم‌های پرکاربرد ADSL، VDSL و فیبر نوری معرفی و مقایسه شدند. بهترین مودم‌های‌ موجود در بازار نیز معرفی شدند که برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از آن‌ها می‌توانید به صفحه همان محصول در سایت فروشگاه اینترنتی فراگرام مراجعه کنید. به طور کلی برای خرید هر یک از مودم‌های ذکر شده، باید به نیازهای خود و مشخصات فنی مودم مورد نظر توجه کنید. همچنین باید از مودم‌های باکیفیت و معتبر استفاده کنید تا از لحاظ امنیتی و عملکردی با مشکلی مواجه نشوید.در صورتی که قصد خرید مودم دارید میتوانید از طریق صفحات زیر اقدام نمایید: 

 

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه