شناسایی دستگاه‌های متصل به وای‌ فای با بهترین نرم افزارهای 1403

مشاهده افراد متصل به وای فای

می‌خواهید بدانید در حال حاضر چه دستگاه‌هایی به شبکه وای‌فای شما متصل هستند؟ یا می‌خواهید لیستی از افرادی که از اینترنت شما استفاده می‌کنند را مشاهده کنید؟ اگر سرعت اینترنت شما به طرز عجیبی کاهش پیدا کرده است و با تست سرعت اینترنت نیز به همین نتیجه رسیدید، این احتمال وجود دارد که یک نفر بدون اجازه در حال استفاده از اینترنت شما است. برای مشاهده افراد متصل به وای فای می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند تنظیمات مودم و نرم‌افزارهای موجود کمک بگیرید. در ادامه نحوه شناسایی دستگاه‌های متصل به وای‌فای را به کمک هر یک از این ابزارها توضیح می‌دهیم‌. اگر در لیست دستگاه‌های متصل به مودم، دستگاه ناشناسی را مشاهده کردید، با مطالعه بخش نحوه قطع دسترسی افراد به مودم به راحتی از اتصال مجدد آن‌ها جلوگیری کنید.

فهرست مطالب

مشاهده افراد متصل به وای فای از طریق تنظیمات مودم

مشاهده افراد متصل به وای فای از طریق تنظیمات مودم

ساده‌ترین و آسان‌ترین راه مشاهده افراد متصل به وای فای، وارد شدن به تنظیمات مودم است. تمامی مودم‌ها با رابط‌های کاربری متفاوت، در تنظیمات خود بخشی را برای مشاهده افراد متصل به مودم دارند. با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید دستگاه‌های متصل به مودم خود را شناسایی کنید.

مرحله ۱) از طریق آدرس IP مودم خود که معمولاً ″192.168.0.1″ یا ″192.168.1.1″ است، وارد تنظیمات مودم شوید. به کمک راهنمای نحوه پیدا کردن آی‌پی مودم، می‌توانید به راحتی آدرس IP مودم خود را پیدا کنید.

مرحله 2) در این بخش با وارد کردن نام کاربری (Username) و رمز عبور (Password) وارد تنظیمات مودم خود شوید. در صورتی که اطلاعات این بخش را تغییر نداده باشید، نام کاربری و رمز عبور شما واژه admin است.

مرحله 3) سپس باید وارد بخش Wireless یا Wi-Fi شوید. در برخی از مودم‌ها نیز باید وارد بخش Status شوید.

مرحله 4) در این مرحله باید به دنبال عباراتی مانند Wireless Clients یا Wi-Fi Client List یا Connected Devices یا Attached Devices بگردید و آن را انتخاب کنید.

مرحله 5) در این بخش، امکان مشاهده افراد متصل به وای‌فای، مک آدرس (MAC Address) و نحوه اتصال آن‌ها فراهم شده است.

نرم افزار مشاهده افراد متصل به وای فای برای کامپیوتر و لپتاپ

برای شناسایی دستگاه‌های متصل به وای‌فای در کامپیوتر و لپ‌تاپ با سیستم‌ عامل‌های مختلف روش مستقیمی وجود ندارد. شما می‌توانید از طریق مرورگر خود وارد تنظیمات مودم شوید یا با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف این دستگاه‌ها را شناسایی و مشاهده کنید. یکی از ابزارهای کاربردی برای مشاهده افراد متصل به مودم، نرم‌افزار Wireless Network Watcher است. در زیر مراحل مشاهده افراد متصل به وای‌فای را از طریق این نرم‌افزار توضیح می‌دهیم:

مرحله 1) دانلود و نصب نرم‌افزار از طریق لینک https://www.nirsoft.net/utils/wireless_network_watcher.html

مرحله 2) برنامه را اجرا کنید.

مرحله 3) بر روی علامت Play در بالای صفحه کلیک کنید.

مرحله 4) صبر کنید تا جست‌وجو نرم‌افزار و شناسایی دستگاه‌های متصل به وای‌فای تمام شود.

بهترین نرم افزار‌های مشاهده افراد متصل به وای فای برای ویندوز، اندروید و آیفون

برای مشاهده افراد متصل به مودم در سیستم‌عامل‌های اندروید، آیفون و ویندوز نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند. در زیر برخی از این نرم‌افزارهای معتبر را به همراه توضیحات کوتاهی معرفی کرده‌ایم:

نرم‌افزار ESET Smart Security

نرم افزار ESET Smart Security، یک نرم‌افزار جامع و کاربردی امنیتی است که برای سیستم‌ عامل‌های مک و ویندوز عرضه شده است. این نرم‌افزار علاوه بر امکانات امنیتی، قابلیت‌هایی برای نظارت بر شبکه و شناسایی دستگاه‌های متصل به وای‌فای را ارائه می‌دهد.

نرم‌افزار Who Is On My Wi-Fi

نرم‌افزار Who Is On My Wi-Fi برای شناسایی افراد متصل به اینترنت

نرم افزار Who Is On My Wi-Fi، یک نرم‌افزار برای سیستم عامل ویندوز، اندروید و iOS است که امکان مشاهده افراد متصل به مودم، مشاهده آدرس IP و آدرس MAC را فراهم می‌کند.

محصول مرتبط  رادیو وایرلس: پوینت تو پوینت و پوینت تو مالتی پوینت

نرم‌افزار Fing

Fing یک نرم‌افزار معروف و قوی است که برای اسکن و تحلیل شبکه‌ها و شناسایی دستگاه‌های متصل به وای‌فای طراحی شده است. این نرم‌افزار برای سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز در دسترس است. با استفاده از Fing، می‌توانید لیست دستگاه‌های متصل به مودم را مشاهده کنید و اطلاعاتی مانند آدرس IP و آدرس MAC دستگاه‌ها را ببینید.

نرم‌افزار GlassWire Pro

نرم‌افزار GlassWire Pro​ برای مشاهده افراد متصل به مودم

GlassWire Pro یک نرم‌افزار محبوب برای مشاهده افراد متصل به وای فای، کنترل و نظارت بر ترافیک شبکه است. این نرم‌افزار برای سیستم عامل‌های ویندوز و اندروید در دسترس است.

نرم‌افزار WiFi Inspector

WiFi Inspector یک نرم‌افزار مفید برای مشاهده دستگاه‌های متصل به شبکه وای‌فای است. این نرم‌افزار برای سیستم‌عامل‌های اندروید و ویندوز در دسترس است.

نرم‌افزار WiFi NetCut

WiFi NetCut یک نرم‌افزار سیستم عامل ویندوز و مک است که برای شناسایی دستگاه‌های متصل به وای‌فای و کنترل آن‌ها طراحی شده است. این نرم‌افزار امکان قطع ارتباط دستگاه‌های غیرمجاز را نیز برای کاربران فراهم کرده است.

نرم‌افزار SoftPerfect

SoftPerfect یک نرم‌افزار سیستم عامل ویندوز است که برای مشاهده افراد متصل به وای فای و تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه استفاده می‌شود.

نحوه قطع دسترسی افراد به مودم

چگونه دسترسی افراد به مودم را قطع کنیم؟

اولین قدم برای افزایش امنیت مودم و قطع دسترسی افراد ناشناس، تغییر رمز عبور و تعیین یک رمز عبور قوی و منحصربه‌فرد جدید است. رمز عبور باید حداقل ۸ کاراکتر شامل اعداد، حروف بزرگ و کوچک انگلیسی و نمادها داشته باشد. همچنین باید از رمزنگاری‌های ایمن مانند WPA2 به جای WEP که امنیت پایین‌تری دارد استفاده کنید. ممکن است تنظیمات و قابلیت‌های مودم‌ها بین مدل‌ها و تولید کنندگان مختلف نیز متفاوت باشد. به همین دلیل، در راهنمای تغییر رمز عبور در انواع مودم‌ها تمام مراحل تغییر رمز عبور و نکاتی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید را خدمت شما عزیزان توضیح داده‌ام.

پس از تغییر رمز عبور مودم باید با استفاده از مک آدرس دستگاه بیگانه، دسترسی آن را به مودم متوقف کنید و آن را در بلاک لیست قرار دهید. برای افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن مودم وای‌فای دسترسی دستگاه‌های مختلف را محدود کنید. با ضدهک کردن مودم، تنها دستگاه‌هایی که در لیست مجاز تنظیمات مودم قرار دارند اجازه دسترسی به مودم را خواهند داشت. برای این کار به مک آدرس دستگاه نیاز دارید که هنگام مشاهده افراد متصل به وای‌فای می‌توانید این آدرس را نیز مشاهده کنید.

در ادامه نیز می‌توانید نام کاربری و رمز عبور ورود به تنظیمات مودم خود را تغییر دهید تا دسترسی افراد به تنظیمات مودم شما قطع شود. با به‌روزرسانی نرم‌افزار مودم نیز می‌توانید از آسیب‌پذیر شدن امنیتی مودم خود جلوگیری کنید. به همین منظور حتماً به صورت منظم نرم‌افزار مودم خود را آپدیت کنید.

معرفی فروشگاه فراگرام

فراگرام، یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه تجهیزات شبکه و ارائه دهنده محصولات با کیفیت و قیمت مناسب است. اگر به دنبال تجهیزاتی برای بهبود شبکه خود هستید، فراگرام همراه شما است. خرید مودم، روتر، سوئیچ، کابل‌ها و اتصالات خود را از میان محصولات متنوع و باکیفیت موجود در فروشگاه فراگرام، با خیال راحت انجام دهید. شما می‌توانید تجهیزات شبکه خود را با ضمانت اصالت کالا و پشتیبانی ویژه از فراگرام خریداری کنید و تجربه‌ خریدی لذت‌بخش را برای خود به ارمغان بیاورید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه