افزایش سرعت اینترنت وای فای + راهکار ها و ترفندهایی برای افزایش سرعت مودم

راهکار ها و ترفندهایی برای افزایش سرعت مودم

افزایش سرعت مودم از مسائل مهم برای بسیاری از کاربران اینترنت است. هنگام اتصال به اینترنت امکان مواجهه با کندی سرعت اینترنت و اختلال‌های مختلف وجود دارد که می‌توانند باعث ایجاد تجربه‌ای تلخ شوند. یکی از مشکلات موجود کاهش سرعت وای‌فای و کند شدن اتصال اینترنت است که می‌تواند در زمان بازی‌های آنلاین، کارکردن، جست‌وجو در وب و سایر فعالیت‌های ما در اینترنت، اختلال و مانع ایجاد کند. سرعت پایین مودم به عنوان یکی از موارد آزاردهنده در زمان اتصال به اینترنت به شمار می‌رود که به معنای از دست دادن لحظات لذت‌بخش است. انتظارات ما از اینترنت عموماً یک اتصال پایدار و سریع است اما در صورت رویارویی با مشکلات احتمالی، امکان لذت نبردن از فعالیت‌های روزمره وجود دارد. قبل تر نیز در نوشته ای به صورت کامل راه های افزایش برد وای فای و تقویت سیگنال مودم را توضیح داده ایم. 

فهرست مطالب

با توجه به اهمیت افزایش سرعت مودم، در این مقاله به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که به ما کمک می‌کنند سرعت وای‌فای خود را بهبود ببخشیم. این راهکارها شامل تنظیمات مودم، به‌روزرسانی نرم‌افزارها، استفاده از تجهیزات مناسب و اعمال تغییر در محیط فیزیکی مودم هستند. در ادامه به صورت دقیق‌تر به بررسی راهکارها خواهیم پرداخت و نکاتی را برای بهبود سرعت وای‌فای بیان خواهیم کرد. با استفاده از اطلاعات موجود در این مقاله می‌توانید بهبود قابل توجهی را در سرعت اتصال خود تجربه کنید و از امکانات موجود در بستر اینترنت بیشتر استفاده کنید.

راهکارهایی برای افزایش سرعت وای‌فای

  • مودم خود را ری‌ستارت کنید.

با انجام این کار می‌توانید مشکلات موقتی که ممکن است سرعت مودم شما را کاهش داده باشند برطرف کنید. ری‌استارت کردن مودم، حافظه موقت یا همان Cache را پاک می‌کند و تنظیمات اولیه مجدداً راه‌اندازی می‌شوند. با فشردن دکمه restart یا start قرار داده شده بر روی مودم می‌توانید مودم خود را ری‌ستارت کنید.

 

  • برای مودم خود رمز عبور تعیین کنید.

تنظیم یک رمز عبور برای مودم از ورود غیرمجاز دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند و امنیت شبکه را بالا می‌برد. این اقدام به طور مستقیم موجب بهبود سرعت وای‌فای نمی‌شود اما می‌تواند از استفاده ناخواسته و غیرمجاز دیگران از شبکه شما جلوگیری کند که بر افزایش سرعت مودم تأثیر می‌گذارد.

 

  • فرکانس مودم خود را تغییر دهید.

برخی از مودم‌ها از چندین فرکانس برای ارسال و دریافت سیگنال وای‌فای پشتیبانی می‌کنند. تغییر فرکانس مودم ممکن است هنگام وجود تداخل سیگنال وای‌فای میان مودم و سایر دستگاه‌ها، باعث تقویت سرعت وای‌فای شود.

 

  • مکان قرار دادن مودم خود را تغییر دهید.

قرار دادن مودم در یک مکان مناسب می‌تواند به طور قابل توجهی افزایش سرعت مودم را به دنبال داشته باشد. مودم باید در محلی قرار داده شود که کمترین تداخل را با سایر دستگاه‌ها و موانع داشته باشد. فضای باز، سطوح بالا و مرکز ساختمان یا محوطه مورد نظر، برای نصب مودم مکان‌های مناسبی هستند. قبلا در نوشته بهترین مکان نصب مودم به صورت کامل توضیح داده ایم که این مودم چه تاثیری در سرعت و پهنای باند مودم شما خواهد داشت. 

 

  • مودم خود را از دستگاه‌هایی که در سیگنال وای‌فای اختلال ایجاد می‌کنند دور کنید.

دستگاه‌های الکترونیکی مانند مایکروویو، تلفن بی‌سیم و برخی دستگاه‌های دیگر ممکن است با سیگنال وای‌فای تداخل ایجاد کنند. دوری از این دستگاه‌ها می‌تواند بهبود سرعت وای‌فای را به دنبال داشته باشد

 

  • مودم خود را از موانع موجود دور کنید.

دیوارها و برخی از وسایل موجود در خانه یا محیط کار مانند مبلمان، میز و … موانعی بر سر راه سیگنال‌های وای‌فای هستند. بنابراین مودم را در جایی قرار دهید که این وسایل بر سر راه امواج مودم نباشند.

 

  • اتصال دستگاه‌های اضافی را به مودم خود قطع کنید.

بررسی دستگاه‌های متصل به مودم و قطع اتصال دستگاه‌هایی که در حال استفاده از شبکه نیستند می‌تواند پهنای باند را آزاد کند و موجب تقویت سرعت وای‌فای شود.

 

  • جهت و زاویه آنتن مودم خود را تغییر دهید.

تغییر جهت و زاویه آنتن مودم در برخی از موارد که آنتن‌ها ثابت نیستند می‌تواند باعث افزایش برد وای‌فای شود که به بهبود سرعت وای‌فای کمک می‌کند. در مودم‌هایی که دارای ۲ آنتن هستند می‌توانید یکی را به‌ صورت افقی و دیگری را به صورت عمودی قرار دهید، این کار موجب تقویت سرعت وای‌فای می‌شود.

  • نرم‌افزار مودم خود را به‌روزرسانی کنید.

برخی از به‌روزرسانی‌ها می‌توانند عملکرد و سرعت مودم را بهبود دهند. بنابراین به‌روز نگه داشتن نرم‌افزار مودم مهم و ضروری است.

 

  • از قابلیت QoS مودم خود استفاده کنید.

مودم‌هایی که از قابلیت QoS یا کیفیت سرویس خدمات بهره‌مند هستند به کاربر اجازه می‌دهند که برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف متصل به شبکه را اولویت بندی و پهنای باند را تنظیم کند. با تنظیم درست QoS می‌توانید سرعت اینترنت خود را افزایش دهید و امکان بهبود سرعت وای‌فای را در آینده نیز برای مودم فراهم کنید.

 

  • تنظیمات DNS مودم خود را تغییر دهید.

تغییر تنظیمات DNS می‌تواند بهبود قابل توجهی را در سرعت و زمان بارگیری صفحات ایجاد کند. برای این کار می‌توانید از کنترل پنل، Command Prompt یا … استفاده کنید. تغییر تنظیمات DNS امکان تقویت سرعت وای‌فای را نیز فراهم می‌کند.

 

  • از یک ورق فلزی استفاده کنید.

ورق فلزی مانند یک آنتن خارجی عمل می‌کند و هنگام بروز مشکلاتی مانند تداخل سیگنال و ضعیف شدن سیگنال می‌تواند تأثیرگذار باشد. استفاده از ورق فلزی مانند ورق آلومینیوم می‌تواند موجب تقویت سیگنال وای‌فای و افزایش دامنه پوشش و افزایش سرعت مودم شود.

 

  • با پشتیبانی ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید.

گاهی ممکن است دلیل کاهش سرعت اینترنت مشکلی در خط اینترنت شما باشد. با تماس با پشتیبانی ارائه دهنده خدمات اینترنت خود مشکل خود را گزارش کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

محصول مرتبط  مودم چی بخرم؟ راهکارهایی برای خرید مودم همراه یا ثابت

 

  • یک مودم یا روتر جدید خریداری کنید.

در صورتی که مودم شما قدیمی شده است می‌توانید یک مودم یا روتر جدید خریداری کنید. همچنین می‌توانید با خرید یک روتر جدید سیگنال وای‌فای محیط را تقویت کنید و سرعت اینترنت را افزایش دهید.

 

  • یک تقویت کننده یا تکرار کننده سیگنال خریداری کنید.

اگر مودم شما در برخی از نقاط خانه یا محل کار سیگنال ضعیفی دارد استفاده از یک تقویت کننده یا تکرار کننده سیگنال می‌تواند محدوده پوشش و قدرت سیگنال را افزایش دهد و افزایش سرعت مودم شما را به دنبال داشته باشد.

 

  • یک توسعه دهنده یا رنج اکستندر خریداری کنید.

اگر برد مودم شما محدود است و نمی‌توانید به مناطق دورتر دسترسی داشته باشید استفاده از یک توسعه دهنده یا رنج اکستندر به شما کمک می‌کند برد مودم خود را افزایش دهید که می‌تواند به افزایش سرعت مودم شما نیز کمک کند. برای خرید توسعه دهنده میتوانید از طریق سایت فراگرام اقدام نماییدو 

 

  • یک آداپتور پاورلاین خریداری کنید.

آداپتور پاورلاین ارتباط بین مودم و دستگاه مورد نظر مانند کامپیوتر را از طریق برق شبکه خانه یا شرکت برقرار می‌کند. این راهکار موجب بهبود ارتباط بی‌سیم می‌شود که البته به مواردی مانند طول مسیر برق نیز بستگی دارد.

راهکارهایی برای افزایش سرعت مودم در گوشی

راهکارهایی برای افزایش سرعت مودم در گوشی
  • برنامه‌های فعال در پس زمینه را ببندید.

برخی از برنامه‌ها در پس زمینه از اینترنت استفاده می‌کنند و ممکن است پهنای باند را مصرف کنند. بستن برنامه‌های در حال اجرا در پس زمینه می‌تواند سرعت اینترنت شما را بالا ببرد.

  • به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها را غیرفعال کنید.

آپدیت خودکار برنامه‌ها باعث افزایش مصرف اینترنت شما و در نتیجه کاهش سرعت اینترنت می‌شود. با غیرفعال کردن این گزینه سرعت مودم در گوشی شما افزایش پیدا می‌کند.

  • حافظه پنهان (Cache) را پاک کنید.

حافظه پنهان برنامه‌ها و مرورگر در طول گذر زمان حافظه زیادی را به خود اختصاص داده‌ می‌دهند. پاکسازی حافظه پنهان برنامه‌ها و مرورگرها موجب افزایش سرعت مودم در گوشی شما می‌شود.

  • از یک مرورگر سبک استفاده کنید.

برخی از مرورگرهای موبایل از لحاظ مصرف منابع سبک‌تر و بهینه‌تر هستند. استفاده از آن‌ها می‌تواند سرعت بارگیری صفحات وب را بهبود ببخشد.

  • سیستم عامل خود را به‌روزرسانی کنید.

به‌روزرسانی سیستم عامل، بهبودهای عملکردی و امنیتی را فراهم می‌کند که می‌تواند بر افزایش سرعت مودم تأثیر مستقیمی بگذارد.

  • تنظیمات شبکه را تغییر دهید.

تغییر تنظیمات شبکه می‌تواند تقویت سرعت وای‌فای در گوشی شما را به دنبال داشته باشد. تنظیمات مرتبط با APN و DNS را در تلفن همراه خود بررسی کنید و تغییر دهید.

بهترین راه افزایش سرعت مودم

همه راهکارهای ذکر شده برای ایجاد بهبود قابل توجه در سرعت و کارایی مودم مناسب هستند. میزان اثرگذاری این راهکارها با توجه به عملکرد مودم و شرایط شبکه متفاوت است. بنابراین اثرگذاری آن‌ها به شرایط خاص شما بستگی دارد. بهترین راه برای افزایش سرعت مودم و تقویت سرعت وای‌فای انتخاب و ترکیب چند راهکار و آزمایش آن‌ها است. در صورتی که به دنبال راهکارهای بدون هزینه هستید می‌توانید از روش‌های ۱ تا 13 ذکر شده در بخش «راهکارهایی برای افزایش سرعت وای‌فای» همین مقاله استفاده کنید. در صورتی که با امتحان انواع روش‌های بدون هزینه به نتیجه دلخواه خود نرسیدید، می‌توانید با خریداری تجهیزات جدید که در روش‌های ۱4 تا ۱7 به آن‌ها اشاره شده است، سرعت وای‌فای خود را تقویت کنید. چنانچه سرعت اینترنت تنها در گوشی شما کاهش یافته است روش‌های ذکر شده برای افزایش سرعت مودم در گوشی را امتحان کنید.

چگونه سرعت مودم را تست کنیم؟

تست کردن سرعت مودم گوشی

برای تست سرعت مودم خود می‌توانید از ابزارهای آنلاین موجود مانند Speedtest یا Fast.com استفاده کنید. همچنین با جست‌وجو عبارت «تست سرعت مودم»،  می‌توانید سایت‌های مختلف ارائه دهنده این خدمت را پیدا کنید. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند تا سرعت بارگیری (دانلود)، سرعت بارگذاری (آپلود) و تأخیر (پینگ) اینترنت خود را تست کنید. این تست‌ها برای ارزیابی کیفیت ارتباط، مشخص شدن مشکلات شبکه و مقایسه سرویس‌های مختلف ارائه دهنده اینترنت مفید و کاربردی هستند. به کمک نتایج به دست آمده می‌توانید اقدامات لازم را برای بهبود آن انجام دهید. برای انجام تست سرعت لازم است برخی نکات را که در ادامه مطرح خواهیم کرد در نظر داشته باشید.

  • قبل از تست، دانلودهای خود را متوقف کنید تا نتیجه تست تحت تأثیر قرار نگیرد.
  • در بازه‌های زمانی مختلف تست را انجام دهید و میانگین نتایج را مورد بررسی قرار دهید.
  • تست سرعت را بر روی دستگاه‌های محتلف انجام دهید. در صورتی که نتیجه تست در یک دستگاه‌ خاص ضعیف بود ممکن است مشکل از دستگاه باشد نه از مودم یا اتصال اینترنت.

فراگرام

فروشگاه فراگرام یکی از بهترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه فروش مودم‌های باکیفیت و قابل اعتماد در ایران است. مجموعه‌ای از مودم‌های پرفروش از برندهای شناخته شده و معتبر در فروشگاه اینترنتی فراگرام ارائه می‌شوند که می‌توانند سرعت و کیفیت اتصال شما را بهبود ببخشند. چنانچه در نظر دارید سرعت مودم خود را افزایش دهید یا یک مودم جدید خریداری کنید، فروشگاه فراگرام به عنوان یک گزینه مناسب شما را در این زمینه کمک خواهد کرد. شما می‌توانید مودم‌های ADSL, VDSL و فیبرنوری را با سرعت بالا، پوشش گسترده و قابلیت‌های پیشرفته برای مصارف و کاربری‌های مختلف خریداری کنید. مودم‌های موجود در فروشگاه فراگرام نیازهای شما را در استفاده از اینترنت و تجربه یک اتصال اینترنت پایدار فراهم می‌کنند

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه