افزایش برد وای فای یا تقویت سیگنال با روش های مختلف

افزابش برد وای فای یا تقویت سیگنال وای فای

این روزها با افزایش اهمیت یک اتصال آسان و راحت به اینترنت جنبه‌های مختلفی از این موضوع برای کاربران آن‌ اهمیت پیدا می‌کند. یکی از این موارد، محدوده دسترسی به وای‌فای (Wi-Fi) و شبکه اینترنت است. بنابراین در این مطلب با برد وای‌فای، چگونگی افزایش و تقویت سیگنال وای‌فای از طریق راه‌های مختلف آشنا خواهید شد. در پایان نیز می‌توانید برخی از راه‌ها و موارد گفته شده را بررسی و آزمایش کنید و در نهایت بهترین راه را انتخاب نمایید.

فهرست مطالب

منظور از برد وای‌فای جیست؟

برد وای‌فای در واقع محدوده‌ای است که یک دستگاه مجهز به فناوری وای‌فای می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. به بیان دیگر، برد وای‌ فای فاصله دستگاهی که به شبکه وای‌‌فای متصل می‌شود و دستگاهی مانند روتر، مودم یا همان دستگاه مبدأ است. این برد وای‌فای با توجه به شرایط محیطی و‌ تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند متفاوت باشد و محدوده آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور مثال در یک فضای باز که موانع بسیار کمتری نسبت به یک فضای بسته و کوچک وجود دارد، برد وای‌فای بیشتر است. این محدوده که می‌تواند چند ده متر یا چند صد متر باشد را می‌توان از طریق راه‌های مختلف به صورت قابل توجهی افزایش داد. این راه‌ها در ادامه شرح داده خواهند شد.

برد وای فای به چه عواملی بستگی دارد؟

باید در نظر داشت که برد وای‌فای همیشه ثابت نیست و ممکن است در شرایط مختلف به دلیل عوامل مختلف تحت تأثیر قرار بگیرد و تغییر کند. به همین دلیل باید برای به دست آوردن و دسترسی به یک برد بهینه شرایط محیطی و شرایط دستگاه مورد استفاده با دقت بررسی شوند و تنظیمات مناسب نیز به کار گرفته شوند. در ادامه عوامل مؤثر بر برد وای‌فای بیان می‌شوند.

برد وای فای به چه عواملی بستگی دارد؟
  • قدرت آنتن‌دهی: قدرت آنتن‌دهی یا قدرت سیگنال در محیط از عوامل مهمی است که به شدت بر برد وای‌فای تأثیر می‌گذارد. شدت ضعف و قدرت سیگنال ارتباط مستقیمی با برد وای‌فای دارد. چنانچه قدرت سیگنال ضعیف باشد برد وای‌ فای نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

  • نوع و جهت آنتن: آنتن‌هایی که برای افزایش برد با آنتن‌های خارجی اضافه همراه هستند برد بیشتری دارند. در برخی از موارد نیز جهت آنتن می‌تواند به افزایش برد وای فای کمک کند.

 

  • نوع مودم و روتر: نوع مودم و روتر مورد استفاده در صورتی که کیفیت بالاتری داشته باشند، برد وای‌فای بهتری نیز دارند.

 

  • توان دستگاه: هر چقدر که توان دستگاه بیشتر باید، برد آن نیز بیشتر است.

 

  • فناوری دستگاه: پروتکل‌ها و فناوری‌های مختلف و جدید مانند فناوری بی‌سیم امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که ممکن است برد بیشتری را نیز داشته باشند.

 

  • فرکانس: فرکانسی که دستگاه وای‌فای از آن استفاده می‌کند می‌تواند بر روی برد آن تأثیر داشته باشد. معمولاً فرکانس‌های بالا در محیط‌های بسته به دلیل تداخلات کمتر، برد بیشتری دارند.

 

  • تعداد کاربران: در صورتی که تعداد کاربران متصل به شبکه افزایش پیدا کنند، بردی که به هر کاربر اختصاص داده می‌شود کمتر می‌شود.

 

  • نوع دستگاه‌های متصل: برخی از دستگاه‌ها به دلیل ویژگی‌های متفاوت از جمله توان متفاوت در دریافت و ارسال‌ داده‌ها، ممکن است برد متفاوتی را در مقایسه با سایر دستگاه‌های متصل به شبکه داشته باشند.

 

  • محیط فیزیکی و جغرافیایی: در محیط‌های مختلف برد وای‌فای تغییر می‌کند. به طور مثال، در محیط باز مانند فضای باز، برد وای‌فای بیشتر است و در محیط بسته مانند فضای اتاق، برد آن کاهش پیدا می‌کند.

 

  • فاصله: فاصله بین دستگاه و روتر وای‌فای تأثیر بسزایی بر روی برد وای فای دارد. افزایش فاصله موجب کاهش قدرت سیگنال و کاهش برد وای‌فای می‌شود.

 

  • موانع: موانع از عوامل مهمی هستند که بر برد وای فای تأثیر می‌گذارند. این موانع می‌توانند از انواع مختلفی باشند که موجب تداخل می‌شوند. مواد معدنی، دیوارها، امواج مایکروویو یا فرکانس رادیویی اشتباه و … می‌توانند باعث ایجاد تداخل و کاهش برد وای فای شوند.

راه های افزایش برد وای فای و تقویت سیگنال

افزایش برد وای فای از موارد مهمی است که کاربران با آن روبه‌رو می‌شوند. در واقع تقویت سیگنال وای‌فای از طریق راه‌ها و روش‌های مختلفی امکان پذیر است که هزینه‌های متفاوتی را در پی خواهند داشت. برخی از این روش‌ها کم‌هزینه هستند. از طریق این راه‌ها شما می‌توانید با مودم و تجهیزاتی که در اختیار دارید با کمترین هزینه و یا حتی بدون صرف هزینه‌، سرعت وای‌فای خود را بهبود دهید. در مقابل راه‌هایی وجود دارند که به دلیل نیاز به خریداری تجهیزات جدید دارای هزینه هستند. در ادامه هر دو این راه‌ها مطرح می‌گردند.

راه های افزایش برد وای فای بدون هزینه یا با هزینه کم

1. مودم خود را مجدد راه‌اندازی کنید.

اولین و ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام بدهید همین است. یک بار مودم خود را خاموش و روشن کنید. گاهی یک ری‌ستارت ساده باعث بهبود سرعت وای‌فای و کیفیت اتصال به اینترنت می‌شود.

2. بهترین مکان را برای قرار دادن وای‌فای پیدا کنید.

لوازم خانگی و موانع فیزیکی باعث ایجاد تداخل می‌شوند و برد وای‌فای را کاهش می‌دهند. بنابراین با جابه‌جا کردن مودم یا روتر خود می‌توانید مکان مناسبی را برای آن پیدا کنید که کمترین تداخل و بیشترین پوشش‌دهی را داشته باشد. مناطق مرکزی منزل یا محل کار یا … و محل‌هایی که در سطوح بالاتری قرار دارند برای قرار دادن روتر و مودم مناسب هستند.

3. مودم خود را از دستگاه‌های نویزدار دور کنید.

وسایل الکترونیکی مانند تلفن‌های بی‌سیم، مایکروویو، تلویزیون و … باعث ایجاد نویز و ضعیف شدن سیگنال وای‌فای می‌شوند که با دور کردن مودم و قرار دادن آن در جایی دور از امواج این وسایل می‌توانید شرایط افزایش برد وای‌فای خود را فراهم کنید.

محصول مرتبط  تفاوت روترهای تک باند، دو باند و سه باند

4. فرکانس مودم خود را تغییر دهید.

در صورتی که مودم شما دو بانده است با تغییر فرکانس آن تقویت سیگنال وای‌فای امکان پذیر می‌شود. زمانی که تعداد دستگاه‌های متصل بیشتر است، فرکانس ۵ گیگاهرتزی باعث کاهش تداخلات و بهبود سرعت وای‌فای می‌شود.

5. کانال رادیویی مناسب را پیدا کنید.

رقابت چند شبکه بی‌سیم برای استفاده از یک کانال باعث کاهش سرعت وای فای می‌شود. شما می‌توانید به صورت دستی تنظیمات مودم یا روتر خود را تغییر دهید و بهترین کانال رادیویی را انتخاب کنید تا سیگنال وای‌فای تقویت پیدا کند.

6. شبکه خود را مدیریت کنید.

از طریق نرم‌افزارهای مختلف می‌توانید شبکه خود را مدیریت کنید و از اتصال افراد غیرمجاز جلوگیری کنید. همچنین با کنترل تعداد کاربران متصل به شبکه می‌توانید برد وای‌فای را افزایش دهید.

7. آنتن روتر یا مودم خود را تمیز کنید.

در بعضی از موارد به دلیل وجود گرد و غبار ممکن است آنتن روتر شما کثیف شود که باعث کاهش برد وای‌فای می‌شود. بنابراین با تمیز کردن آنتن می‌توانید برد آن را افزایش دهید.

8. Firmware مودم خود را به‌روزرسانی کنید.

در بعضی از مدل‌های قدیمی فریمور به صورت خودکار آپدیت نمی‌شود و یکی از دلایل ضعیف شدن وای‌فای همین است. بنابراین با آپدیت آن می‌توانید برد وای فای خود را افزایش دهید.

9. پهنای باند را به کمک تکنولوژی QoS کنترل کنید.

مودم‌های جدید دارای قابلیت QoS یا Quality of Service یا همان سرویس کیفیت خدمات هستند که با محدود کردن و کنترل پهنای باند و اولویت بندی، موجب افزایش برد وای‌فای و بهبود سرعت وای‌فای می‌شوند.

10. از یک ورق آلومینیومی استفاده کنید.

از طریق قرار دادن یک ورق آلومینیومی در کنار موانعی مانند دیوار از طریق بازتاب سیگنال‌های وای‌فای، برد وای‌فای را افزایش دهید.

11. اتصالات سیمی اینترنت را بررسی کنید.

گاهی اشکال موجود در اتصالات سیمی دستگاه و اینترنت سیگنال وای‌فای را ضعیف می‌کند.

راه های افزایش برد وای فای با هزینه

راه افزایش برد وای فای بدون هزینه و با هزینه

1. یک آنتن جدید جایگزین کنید.

از طریق تعویض آنتن قدیمی با یک آنتن قوی‌تر می‌توانید برد مودم را افزایش دهید.

2. یک مودم جدید بخرید.

مودم‌های قدیمی یکی از دلایل برد وای‌فای کم هستند. با خرید یک مودم جدید با تکنولوژی‌های به‌روز می‌توانید برد وای‌فای خود را افزایش دهید و سیگنال آن را تقویت کنید.

3. از یک تقویت کننده یا تکرار کننده سیگنال استفاده کنید.

برخی از اوقات سیگنال نمی‌تواند تمامی قسمت‌های یک محل را پوشش دهد. به همین دلیل استفاده از یک دستگاه تقویت کننده (Wi-Fi Booster) یا تکرار کننده (Repeater) موجب تقویت سیگنال وای‌فای می‌شود.

4. از یک توسعه دهنده استفاده کنید.

توسعه دهنده‌ یا رنج اکستندر (Extender Range) ابزاری برای افزایش برد وای‌فای هستند. این رنج اکستندرها در انواع مختلف بی‌سیم و باسیم وجود دارند و موجب تقویت سیگنال وای‌فای می‌شوند. برای خرید توسغه دهنده برد وای فای می‌توانید از دسته بندی محصولات تجهیزات اکتیو و توسعه دهنده اقدام نمایید. 

5. از وای‌فای مش استفاده کنید.

این تکنولوژی باعث تقویت سیگنال وای‌فای مودم و روتر می‌شود. به کمک این تکنولوژی می‌توانید پوشش وای‌فای خود را بالا ببرید.

6. از آداپتورهای پاورلاین استفاده کنید.

در صورتی که می‌خواهید یک شبکه اینترنت را توسعه دهید یا یک شبکه جدید ایجاد کنید می‌توانید از آداپتور پاورلاین (Powe Line) استفاده کنید. این دستگاه موجب بهبود سرعت وای‌فای می‌شود.

راه های افزایش برد وای فای و تقویت سیگنال

افزایش برد وای‌فای می‌تواند به دلیل محدودیت‌های موجود در محیط یا ساختمان باشد که باعث کاهش برد وای‌فای شده است. بنابراین در شرایطی که نیاز به افزایش برد وای‌فای در محیط خانگی دارید بهتر است از روش‌هایی که دارای هزینه کمتری هستند استفاده کنید. بنابراین ابتدا روش‌های گفته شده در قسمت راه‌های کم‌هزینه یا بدون هزینه را به ترتیب امتحان کنید و در صورتی که نتیجه‌ای نگرفتید یا تغییری احساس نکردید به سراغ سایر روش‌های گفته شده بروید. در شرایطی که مودم شما قدیمی است و تکنولوژی‌های کمی دارد قطعاً خرید مودم متناسب با شرایط کاربری شما و بودجه‌ای که در اختیار دارید روش مناسب‌تری است. مودم جدید با تکنولوژی‌های به‌روز و کیفیت بالاتر علاوه بر افزایش برد وای‌فای موجب افزیش سرعت و پایداری اتصال به اینترنت می‌شود. گاهی نیز یک تعویض آنتن مشکلات مرتبط با کم بودن برد را کاهش می‌دهد و موجب تقویت سیگنال وای‌فای و بهبود سرعت وای‌فای می‌شود که بررسی و امتحان این مورد هزینه چندان زیادی ندارد. در صورتی که نیاز شما به افزایش برد وای‌فای برای یک محیط کاری و صنعتی است، ممکن است نیاز به خریداری تجهیزاتی مانند اکسس پوینت‌ها، تقویت‌ کننده‌ها، رنج اکستندرها و … بیشتر از یک کاربری خانگی باشد.

فراگرام، همراه شما برای تقویت و افزایش برد مودم وای فای

فراگرام از فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی در ایران است که انواع مختلف تجهیزات شبکه و تجهیزات الکترونیکی تولید شده توسط برندهای محبوب و معتبر را ارائه می‌دهد. فراگرام با تیمی مجرب و حرفه‌ای آماده ارائه راهنمایی‌های لازم در زمینه انتخاب و خرید هر یک از این تجهیزات متناسب برای نیازهای شبکه شما عزیزان است. همچنین شما می‌توانید محصولاتی باکیفیت را با قیمت مناسب از طریق فروشگاه اینترنتی فراگرام خریداری نمایید. در صورت نیاز به مشاوره به صورت رایگان با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. 

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه