افزایش امنیت وای فای با چند راهکار ساده | چگونه امنیت شبکه را بالا ببریم؟

افزایش امنیت شبکه وایرلس

در دنیای امروز که استفاده از اینترنت گسترده شده است، امنیت اطلاعات و دستگاه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این رو افزایش امنیت شبکه وایرلس بسیار مهم است. با تغییر رمز عبور، به‌روز‌رسانی مداوم، استفاده از قابلیت‌های امنیتی مودم‌ها و… می‌توانید مودم خود را بهینه و ایمن کنید. در این مقاله، به بررسی راهکارهای کارآمد برای افزایش امنیت مودم‌ها می‌پردازیم.

فهرست مطالب

روش‌های بالا بردن امنیت شبکه وایرلس

روش‌های مختلفی برای بالا بردن امنیت شبکه وایرلس وجود دارند که با انجام آن‌ها به راحتی می‌توانید از شبکه خود در مقابل نفوذ هکرها و دسترسی آن‌ها به اطلاعات خود جلوگیری کنید. با انجام اقدامات زیر می‌توانید به طور مؤثری امنیت شبکه وایرلس مودم خود را افزایش دهید.

تغییر رمز عبور مودم

ساده‌ترین روش برای افزایش امنیت وای‌ فای تغییر رمز عبور مودم است. رمز عبور از دسترسی افراد به مودم شما جلوگیری می‌کند. بنابراین باید یک رمز قوی و پیچیده انتخاب کنید که ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک انگلیسی، اعداد و کاراکترهای خاص باشد. بهتر است که این رمز عبور به صورت دوره‌ای (مثلاً ماهانه) تغییر کند. برای این کار می‌توانید از راهنمای تغییر رمز عبور در انواع مودم‌ها کمک بگیرید.

تغییر نام مودم

با تغییر نام پیش‌فرض مودم می‌توانید از دسترسی هکرها به مودم خود جلوگیری کنید. نام پیش فرض مودم شما برند مودمتان را آشکار می‌کند که این راه را برای نفوذ هکرها و دسترسی به تنظیمات مودم شما آسان‌تر می‌کند.

پنهان کردن نام شبکه (SSID)

با پنهان کردن نام شبکه یا SSID، مودم شما از دید عموم پنهان می‌ماند. در این حالت کسانی که به مودم شما دسترسی دارند می‌توانند به آن وصل شوند. این قابلیت باعث افزایش امنیت شبکه وایرلس شما می‌شود و دسترسی افراد غیرمجاز را مسدود می‌کند.

فعال سازی فیلتر مک آدرس (MAC Address)

فیلتر مک آدرس یک راه افزایش امنیت مودم است که به عنوان یک روش جلوگیری از هک شدن مودم نیز شناخته می‌شود. با استفاده از این راهکار تنها دستگاه‌هایی که به آن‌ها اجازه اتصال به مودم را داده‌اید می‌توانند به شبکه وایرلس شما متصل شوند.

ایجاد شبکه مهمان

یکی از دغدغه‌های کاربران، دسترسی مهمانان به شبکه مودم است. با استفاده از قابلیت ایجاد شبکه مهمان می‌توانید به مهمانان خود دسترسی اینترنت بدهید اما آن‌ها به شبکه اصلی شما دسترسی نداشته باشند. این ویژگی باعث افزایش امنیت شبکه وایرلس می‌شود.

نظارت منظم بر دستگاه‌های متصل

برای افزایش امنیت مودم خود بهتر است که به طور منظم بر روی دستگاه‌های متصل به مودم نظارت کنید. در صورت مشاهده هر دستگاه ناشناسی نیز دسترسی آن را به مودم مسدود کنید. به کمک مقاله مشاهده افراد متصل به مودم می‌توانید راهنمایی‌هایی لازم در رابطه با این نظارت را دریافت کنید.

غیر فعال کردن دسترسی از راه دور

اگر از قابلیت دسترسی از راه دور (بی‌سیم) استفاده نمی‌کنید یا فعلاً به آن نیازی ندارید، بهتر است که این قابلیت را غیر فعال کنید. بدین ترتیب از دسترسی‌های غیر مجاز به مودم جلوگیری می‌شود و امنیت آن افزایش پیدا می‌کند.

محصول مرتبط  بهترین مکان نصب مودم در خانه برای افزایش سرعت و کیفیت وای فای

آپدیت فریمور (Firmware) مودم

به‌روزرسانی منظم فریمور مودم باعث می‌شود که امنیت مودم افزایش پیدا کند. همچنین آپدیت فریمور از مودم و شبکه وایرلس در برابر آسیب‌های جدید محافظت می‌کند.

تغییر اطلاعات ورود به پنل مدیریت

با تغییر نام کاربری و رمز عبور پیش فرض ورود به پنل مدیریت مودم، دسترسی به تنظیمات مودم دشوار می‌شود. این قابلیت دسترسی هکرها را به اطلاعات مودم را نیز سخت می‌کند و موجب افزایش امنیت مودم می‌شود.

خاموش کردن باند 2.4 گیگاهرتز

اگر مودم شما دو بانده است و دستگاه‌هایی که به آن متصل می‌کنید همگی از باند ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید باند ۲.۴ را خاموش کنید. با تغییر کانال مودم وای فای احتمال هک آن کاهش پیدا می‌کند.

کاهش دادن محدوده مودم

از طریق کاهش قدرت سیگنال با تغییر محل قرار گرفتن مودم می‌توانید محدوده پوشش شبکه را کاهش دهید. این مورد باعث می‌شود تا دسترسی به مودم در بیرون از خانه محدود شود. بنابراین بهتر است که بهترین مکان قرار دادن مودم در خانه یا محل کار را پیدا کنید تا قدرت سیگنال در خانه بالا و در بیرون از خانه محدود وکم باشد.

تغییر آدرس IP تنظیمات

تغییر آدرس IP پیش‌فرض مودم به یک آدرس غیرمعمول، باعث می‌شود که نفوذ به شبکه شما سخت‌تر شود. در نتیحه پیدا کردن آدرس IP به یک چالش برای هکرها تبدیل می‌شود و موجب افزایش امنیت وای فای شما می‌شود.

خاموش کردن Wi-Fi هنگام خروج از منزل

در زمان‌هایی که به Wi-Fi نیاز ندارید یا خارج از منزل هستید، خاموش کردن مودم به افزایش امنیت وای فای کمک می‌کند. بنابراین افراد غیرمجاز نمی‌توانند به راحتی به مودم شما دسترسی داشته باشند. اگر هنگامی که از مودم استفاده می‌کنید و به شبکه اینترنت متصل هستید، یک فرد ناشناس به مودم شما وصل شود می‌تواند سرعت وای‌فای شما را کاهش دهد. از طریق بهترین سایت ‌های تست سرعت اینترنت می‌توانید سرعت اینترنت خود را در ساعات مختلف اندازه‌گیری کنید.

معرفی فروشگاه فراگرام

فراگرام یک فروشگاه اینترنتی معتبر با ارائه انواع مودم و خدمات مشاوره رایگان است. ما در فراگرام با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات حرفه‌ای تجربه خریدی لذت‌بخش را برای شما فراهم می‌کنیم. امنیت شما هنگام اتصال به اینترنت برای ما بسیار مهم است. به همین دلیل به شما کمک می‌کنیم تا با استفاده از راه‌های افزایش امنیت شبکه وایرلس در یک محیط امن و مطمئن حضور داشته باشید. با خرید مودم از برندهای معتبر و قابلیت‌های امنیتی متعدد از فروشگاه فراگرام نیز، می‌توانید افزایش امنیت وای فای خود را رقم بزنید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه