انواع کابل فیبر نوری و تفاوت‌های آن‌ها

انواع-کابل-فیبر-نوری

امروزه استفاده از اینترنت فیبر نوری گسترش پیدا کرده است. کابل‌های فیبر نوری از عناصر مهم شبکه‌های ارتباطی نوری هستند هستند که انتقال سریع اطلاعات به ویژه در فواصل دور را امکان پذیر می‌کنند. این کابل‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی هستند. بر اساس عملکرد، نوع عبور پرتو و اشعه و همچنین نوع محیط نوع‌های مختلف کابل فیبر نوری ساخته شده‌اند. در این مقاله از فراگرام به معرفی انواع کابل فیبر نوری و تفاوت‌ کابل‌های فیبر نوری می‌پردازیم.

فهرست مطالب

کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری یک نوع کابل ارتباطی است که برای انتقال اطلاعات به‌ صورت نوری، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار این کابل‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند اطلاعات را با سرعت بالا و با استفاده از نور، به طولانی‌ترین فاصله‌ها ارسال کنند. امروزه با توجه به افزایش استفاده از اینترنت فیبر نوری استفاده از کابل‌های فیبر نوری و مودم فیبر نوری افزایش پیدا کرده‌ است. اینترنت فیبر نوری سرعت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. به همین دلیل مودم‌های فیبر نوری نیز در مقایسه با انواع دیگر مودم‌ها طرفداران بیشتری دارند. در مقاله تفاوت مودم‌ فیبر نوری، VDSL و ADSL فراگرام می‌توانید با انواع مودم‌ها و تفاوت‌های میان آن‌ها آشنا شوید.

انواع کابل فیبر نوری بر اساس نوع عبور پرتو و اشعه

یک‌ تفاوت کابل‌های فیبر نوری عملکرد آن‌ها است. این عملکرد به نوع پرتویی که از آن‌ها می‌گذرد بستگی دارد. بنابراین انواع کابل‌ فیبر نوری بر اساس نوع پرتو و اشعه شامل کابل‌های سینگل مود و مولتی مود می‌شود.

کابل فیبر نوری سینگل مود (Single-Mode Fiber Optic Cable):

کابل فیبر نوری تک حالته یا سینگل مود از یک پرتو نور در یک زمان مشخص برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. این کابل‌ها برای انتقال داده در فاصله‌های طولانی کاربرد دارند و برای ارتباطات داخلی و بین شهری مناسب هستند. هسته این نوع کابل‌ها نیز ۹.۱۲۵ میکرون و رنگ پوشش کابل آن‌ها زرد است.

کابل فیبر نوری مولتی مود (Multi-Mode Fiber Optic Cable):

کابل فیبر نوری چند حالته یا مولتی مود از چندین رشته نوری تشکیل شده است و می‌تواند چندین سیگنال را در یک زمان مشخص منتقل کند. این کابل‌ها برای فاصله‌های طولانی و ارتباطات بین‌المللی در محیط‌های مسکونی و تجاری مناسب هستند. هسته این نوع کابل‌ها نیز ۵۰ و ۶۲.۵ میکرون و‌ رنگ پوشش کابل آن‌ها نارنجی است.

انواع کابل فیبر نوری بر اساس نوع محیط

نوع‌های مختلف کابل فیبر نوری برای محیط‌های متفاوت به کار می‌روند. بر اساس تفاوت کابل‌های فیبر نوری از نظر محیط مورد استفاده، انواع کابل‌های فیبر نوری شامل سه نوع کابل فیبر نوری داخلی، کابل فیبر نوری خارجی و کابل‌های فیبر نوری داخلی و خارجی می‌شوند.

کابل فیبر نوری داخلی (Indoor Fiber Cable):

کابل فیبر نوری داخلی برای استفاده در محیط‌های داخلی ساخته شده است. این نوع کابل‌ها عموماً در ساختمان‌ها، دفاتر، مراکز داده و محیط‌های دیگری که به شبکه داخلی متصل می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی این کابل‌ها به گونه‌ای است که بتوانند در فواصل کوتاه و در شرایط محیط داخلی به خوبی عمل کنند. این کابل‌ها معمولاً دارای پوشش محافظ داخلی و خارجی هستند تا از الیاف نوری در برابر خرابی‌های فیزیکی محفاظت کنند.

محصول مرتبط  مودم دانگل چیست و کاربرد آن

کابل فیبر نوری خارجی (Outdoor Fiber Cable):

کابل فیبر نوری خارجی برای استفاده در محیط‌های خارجی طراحی شده است. این نوع کابل‌ها قادر هستند با شرایط آب و هوایی سخت و تغییرات دمایی متفاوت مقابله کنند. این کابل‌ها معمولاً دارای پوشش محافظ خارجی مقاوم در برابر رطوبت، آب، اشعه خورشید و عوامل محیطی دیگر هستند. کابل‌های فیبر نوری خارجی عموماً در فضاهای باز که نیاز به ارتباطات طولانی مدت و پایدار نیز دارند، استفاده می‌شوند.

کابل فیبر نوری داخلی و خارجی (Indoor & Outdoor Fiber Cable):

این نوع کابل فیبر نوری برای استفاده در هر دو محیط‌ داخلی و خارجی طراحی شده است. جنس این کابل‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند به طور همزمان در محیط‌های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرند. این کابل‌ها دارای پوشش محافظ قوی هستند که در برابر شرایط آب و هوایی و خرابی‌های محیطی مقاومت است. این نوع کابل‌ها برای استفاده در ساختمان‌ها، شبکه‌های توزیع شهری و سایر محیط‌هایی که نیاز به ارتباطات داخلی و بیرونی دارند، مناسب هستند.

ساختار کابل فیبر نوری چگونه است؟

کابل‌های فیبر نوری از یک یا چند الیاف نوری تشکیل شده‌اند که درون یک پوشش محافظ قرار دارند. این کابل‌ها دارای چندین لایه هستند که هر کدام هدف و عملکرد خاصی را دارند. الیاف نوری از جنس پلاستیک یا شیشه هستند و از هسته مرکزی این الیاف برای انتقال نور استفاده می‌شود. پوشش محافظ کابل فیبر نوری نیز معمولاً از مواد مقاومی مانند پلاستیک یا پلیمر ساخته شده‌ است. این پوشش از الیاف نوری در برابر خرابی‌های فیزیکی، رطوبت، گرد و غبار و ضربه محافظت می‌کند. در برخی از این کابل‌ها نیز یک لایه کششی از جنس فلز یا نوارهای کششی برای تقویت و‌ استحکام کابل استفاده می‌شود. همچنین در برخی از کابل‌های فیبر نوری از یک لایه عایق برای جلوگیری از انعکاس نور استفاده می‌شود. در نهایت کابل فیبر نوری دارای یک پوشش خارجی است که به عنوان لایه نهایی عمل می‌کند و از کابل محافظت می‌نماید.

معرفی فراگرام

فروشگاه اینترنتی فراگرام یک فروشگاه تخصصی در زمینه فروش انواع تجهیزات شبکه است که محصولات متنوع و باکیفیتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شما می‌توانید انواع تجهیزات شبکه از جمله مودم‌ها، روترها، پچ کوردها و همچنین انواع کابل فیبر نوری را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از فراگرام تهیه کنید. همچنین با خرید از فروشگاه فراگرام می‌توانید یک خرید آسان و لذت‌بخش را تجربه کنید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه