مودم دانگل چیست و کاربرد آن

مودم دانگل چیست؟

مودم دانگل چیست؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره نمود که امروزه، استفاده از اینترنت به یکی از موارد مهم در زندگی ما تبدیل شده است و نیاز به دسترسی به اینترنت در هر زمان و هر مکانی احساس می‌شود. به همین منظور، ابزارهای مختلفی برای اتصال به اینترنت وجود دارند، از جمله مودم‌ها. مودم‌ها در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند و هر کدام ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند. اما یکی از راه‌های ساده و سریع برای دسترسی به اینترنت، استفاده از دانگل وای‌فای یا دانگل اینترنت است. دانگل‌ها ابزاری کارآمد و مقرون‌ به صرفه هستند که امکان اتصال به اینترنت بی‌سیم را فراهم می‌کنند. در این مقاله با کاربردهای دانگل وای‌فای، انواع دانگل اینترنت و مزایا و معایب آن‌ها آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب

دانگل چیست؟

دانگل یا Dongle به دستگاه کوچکی گفته می‌شود که به یک سیستم یا دستگاه‌ دیگر وصل می‌شود تا قابلیت‌های بیشتر و جدیدتری را به آن اضافه کند یا ارتباطی را ایجاد نماید. دانگل‌ها نقش واسطه را بین دستگاه‌ها و سیستم‌ها ایفا می‌کنند و عموماً به شکل USB طراحی می‌شوند و به راحتی به دستگاه‌های مختلف متصل می‌شوند. دانگل‌ها بسیار پرکاربرد هستند و قابلیت‌هایی مانند دسترسی به اینترنت بی‌سیم، بلوتوث، محافظت از نرم‌افزارها، اشتراک گذاری فایل‌ها و … را به دستگاه‌هایی مانند تلویزیون، لپ‌تاپ، کامپیوتر شخصی، تبلت، تلفن همراه هوشمند و … اضافه می‌کنند.

انواع دانگل

انواع دانگل

انواع مختلفی از دانگل‌ها در بازار موجود هستند که برای نیازهای خاصی طراحی و ساخته شده‌اند و قابلیت‌های متفاوتی را به دستگاه‌ها اضافه می‌کنند. در زیر به برخی از انواع معروف دانگل‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دانگل وای‌فای
  • مودم دانگل
  • دانگل‌ امنیتی
  • دانگل بلوتوث
  • دانگل کارت حافظه
  • دانگل صوتی
  • دانگل سیم‌کارت
  • دانگل شارژر
  • دانگل موس بی‌سیم
  • دانگل کیبورد بی‌سیم
  • دانگل دسته بازی (Joystick)

دانگل وای‌فای یا اینترنت چیست؟

دانگل وای‌فای (Wi-Fi Dongle) یک دستگاه کوچک و قابل حمل است که به کامپیوتر یا سایر دستگاه‌ها متصل می‌شود و اتصال به شبکه بی‌سیم یا وای‌فای را برای دستگاه‌هایی که این قابلیت را ندارند فراهم می‌کند. دانگل وای‌فای با نام‌های دانگل اینترنت (Internet Dongle)، دانگل بی‌سیم (Wireless Dongle) و مودم دانگل نیز شناخته می‌شود. دانگل اینترنت با اتصال به پورت USB دستگاه به آن امکان اتصال به شبکه بی‌سیم و استفاده از اینترنت را می‌دهد. عملکرد اصلی مودم دانگل وای‌فای تبدیل سیگنال بی‌سیم به سیگنال‌های قابل فهم برای دستگاه متصل شده است. دانگل‌های وای‌فای انواع مختلفی از جمله دانگل USB، دانگل PCI، مودم دانگل و دانگل‌های مبتنی بر استاندارد وای‌فای دارند. سرعت و عملکرد این دانگل‌ها می‌تواند متفاوت باشد اما همگی امکان اتصال به اینترنت با سرعت بالا را برای دستگاه‌هایی که به طور مستقیم از امکانات بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کنند در هر جایی و در هر زمانی فراهم می‌کنند .

کاربردهای دانگل وای‌فای

کاربردهای مودم دانگل

اصلی‌ترین کاربرد دانگل وای‌فای اتصال به اینترنت است و برای افزایش محدوده پوشش اینترنت و قدرت شبکه وایرلس مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال دانگل اینترنت نمی‌تواند جایگزینی برای مودم‌های مختلف مانند مودم فیبر نوری یا مودم های گیمینگ باشد چون در بیشتر موارد این دانگل‌ها تنها از یک دستگاه پشتبانی می‌کنند. اما این مودم‌های دانگل کاربردهای ویژه‌‌ی دیگری نیز دارند که می‌توانند به عنوان جایگزینی برای مودم‌های سیمکارتی و مودم‌های همراه به کار بروند.

اتصال به اینترنت در حال جابه‌جایی:

یکی از کاربردهای دانگل وای فای هنگام جابه‌جایی و تغییر موقعیت است. اگر دائماً در حال سفر و‌ جابه‌جایی برای کار یا تفریح هستید و یا در شرایطی قرار دارید که به اینترنت نیاز دارید اما به مودم یا روتر دسترسی ندارید استفاده از مودم دانگل بسیار مفید است. مودم دانگل وای‌فای اینترنتی خوب و با سرعت بالا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اتصال به اینترنت در اماکن عمومی:

کاربرد دیگر دانگل وای‌فای در اماکن عمومی است. اگر در مکانی عمومی مانند کافه، رستوران، هتل و … قرار دارید که اینترنت بی‌سیم وجود دارد اما سرعت پایینی دارد یا وای‌فای آن ضعیف است می‌توانید از دانگل وای‌فای استفاده کنید. به کمک دانگل اینترنت می‌توانید در زمان خود صرفه جویی کنید و در هر مکانی از یک اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوید.

محصول مرتبط  پچ کورد فیبر نوری چیست؟

افزایش قدرت و پوشش شبکه:

در برخی از مواقع دستگاه‌هایی که دارای آنتن داخلی هستند ضعیف‌ترین سیگنال‌های وایرلس موجود را دریافت می‌کنند، بنابراین قدرت و میزان پوشش‌دهی شبکه آن‌ها محدود و کوچک می‌شود. با استفاده از مودم دانگل با آنتن خارجی قوی می‌توانید با افزایش قدرت و پوشش شبکه بی‌سیم اتصال بهتر و پایدار‌تری را تجربه کنید.

اتصال دستگاه‌های بدون وای‌فای به اینترنت:

برخی از دستگاه‌ها مانند کامپیوترهای رومیزی، تلویزیون‌ها و کنسول‌های بازی ممکن است از قابلیت اتصال به شبکه بی‌سیم پشتیبانی نکنند. در این شرایط با استفاده از دانگل اینترنت می‌توانید دستگاه مورد نظر را به اینترنت متصل کنید و از کاربردهای دانگل وای‌فای استفاده کنید.

اشتراک‌ گذاری اینترنت با دیگران:

برخی از مودم‌های دانگل امکان اتصال چندین دستگاه به اینترنت را فراهم می‌کنند. بنابراین، اگر یک اینترنت پرسرعت دارید و می‌خواهید آن را با دیگران یا دستگاه‌های دیگر خود به اشتراک بگذارید، می‌توانید از مودم دانگل وای‌فای استفاده کنید.

مزایای استفاده از مودم دانگل

  • اندازه کوچک و قابل حمل: دانگل وای‌فای دستگاهی کوچک و جمع و جور است که حمل و نقل آن را آسان می‌کند و می‌توانید آن را به راحتی همراه خود ببرید و درهر مکانی که نیاز داشتید به اینترنت متصل شوید.
  • سهولت در استفاده: استفاده از دانگل اینترنت بسیار ساده است. کافی است دانگل را از طریق پورت USB به دستگاه خود متصل کنید و بدون تنظیمات پیچیده‌ای به اینترنت متصل شوید.
  • امنیت: بسیاری از دانگل‌های وای‌فای امکانات امنیتی را ارائه می‌دهند. برخی از آن‌ها قابلیت رمزگذاری دارند که قابلیت بسیار مهمی است و از دسترسی افراد ناشناس به اطلاعات شخصی شما جلوگیری می‌کند.
  • مصرف انرژی: دانگل‌های اینترنت به منبع برق نیاز ندارند و‌ انرژی مورد نیاز خود را از طریق دستگاهی که به آن متصل شده‌اند فراهم می‌کنند.
  • قیمت پایین: دانگل‌ها نسبت به اینترنت همراه قیمت پایین‌تری دارند و مقرون به صرفه هستند.

معایب استفاده از مودم دانگل

محدودیت سرعت: برخی از مودم دانگل‌ها سرعت اتصال پایین و محدودی دارند که ممکن است اتصال شما به اینترنت را با مشکل مواجه کنند.

محدودیت پوشش: برخی از مودم دانگل‌های وای‌فای محدودیت دامنه و پوشش دارند که در نتیجه برد قابل اتصال آن‌ها را محدود می‌کند. بنابراین در صورت قرار گرفتن در یک فاصله دور از دانگل اینترنت ممکن است با مشکل در اتصال مواجه شوید.

محدودیت در اتصال: بسیاری از مودم دانگل‌ها در یک زمان تنها از اتصال یک دستگاه پشتیبانی می‌کنند.

مشکل در پشتیبانی: در برخی از ویندوزهای قدیمی غیررسمی و کرک شده ممکن است پشتیبانی از دانگل وای‌فای‌ با مشکل مواجه شود.

نتیجه گیری در رابطه با استفاده از مودم‌های دانگل

اگر بیشتر اوقات خود را در بیرون از خانه و در حال جابه‌جایی سپری می‌کنید و به یک اتصال پایداری و قوی نیاز دارید، دانگل وای‌فای می‌تواند این نیاز شما را به راحتی برطرف نماید. دانگل‌های وای‌فای به سبب اندازه کوچک و وزن کمی که دارند به راحتی حمل می‌شوند و امکان اتصال به اینترنت را در هر زمان و‌ مکانی مانند پارک، کافه، رستوران، فرودگاه و … برای شما فراهم می‌کنند. اگر می‌خواهید تلویزیون خود را به اینترنت متصل کنید و از قابلیت‌های یک مانیتور بزرگ استفاده کنید نیز، دانگل وای‌فای به خوبی این امکان را برای شما فراهم می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید به راحتی و به سرعت دستگاه خود را به اینترنت متصل کنید از خرید دانگل وای‌فای غافل نشوید.

فراگرام

فراگرام یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه فروش انواع تجهیزات شبکه است. ما در فراگرام انواع مختلفی از تجهیزات شبکه مانند دانگل‌های وای‌فای، مودم و … را از برترین برندها، با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به شما عزیزان ارائه می‌دهیم. همچنین ما همواره تلاش می‌کنیم تا تجربه خریدی آسان و لذت‌بخش را برای شما به ارمغان بیاوریم.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه