تفاوت مودم تک بانده و دو بانده چیست؟ کدام را انتخاب کنیم؟

تفاوت مودم تک بانده و دو بانده

تفاوت مودم تک بانده و دو بانده چیست؟ امروزه با افزایش تکنولوژی و استفاده گسترده از اینترنت، دستگاه‌های مختلفی برای اتصال به اینترنت تولید و عرضه شده‌اند. در این میان، مودم‌ها از اصلی‌ترین تحهیزات برای اتصال به اینترنت هستند که انواع مختلفی دارند. آشنایی با مودم‌‌ها و داشتن اطلاعات کافی، از مواردی هستند که باید حتماً هنگام خرید مودم به آن‌ها توجه داشته باشید. در این مقاله با دو نوع از مودم‌ها، مودم‌های تک بانده و دو بانده آشنا خواهیم شد و به تفاوت مودم تک بانده و دو بانده اشاره خواهیم کرد.

فهرست مطالب

مودم دو بانده چیست؟

مودم دوبانده چیست؟

مودم دو بانده یا Dual-Band Modem از دو باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و قابلیت دریافت سیگنال از هر دو باند را دارد. باند ۲.۴ گیگاهرتز برای اتصال دستگاه‌هایی که از فناوری‌های قدیمی پشتیبانی می‌کنند مناسب است. همچنین این باند فرکانسی دارای پوشش بیشتری است و سیگنال‌های آن از موانعی مانند دیوار و سقف‌ها بهتر عبور می‌کنند. با این حال سرعت انتقال داده در این باند معمولاً کمتر از باند ۵ گیگاهرتز است. باند ۵ گیگاهرتز برای اتصال دستگاه‌هایی که از فناوری‌های جدیدتر پشتیبانی می‌کنند، مناسب است. این باند، پهنای باند بیشتری و سرعت انتقال داده بالاتری نسبت به باند ۲.۴ گیگاهرتز دارد اما در برابر عبور از موانع فیزیکی مانند دیوار و سقف عملکرد پایین‌تری دارد.

این مودم‌ها از تمامی دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کنند و هر دستگاه را در باند مناسب خود قرار می‌دهند تا بهترین سرعت و پوشش برای کاربر فراهم شود. بنابراین امکان اتصال تعداد زیادی دستگاه به صورت همزمان به این مودم‌ها وجود دارد. مودم‌های دو بانده برای بازی‌های آنلاین، استریمینگ، مشاهده آنلاین فیلم و ویدئو و … بسیار مناسب هستند. مودم‌های دو بانده برای خانه‌های بزرگ و پرتراکم نیز مناسب هستند.

مزایا و معایب استفاده از مودم دو بانده

مزایا و معایب استفاده از مودم دو بانده

مزایا و معایب مودم‌های دو بانده (Dual-Band Modem) عبارتند از:

مزایا:

  • سرعت انتقال داده بالا
  • پوشش‌دهی بهتر
  • تداخل کمتر
  • پشتیبانی از تعداد زیاد دستگاه‌ها
  • پشتیبانی از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند MU-MIMU و QoS

معایب:

  • قیمت بالا
  • برد کوتاه فرکانس ۵ گیگاهرتز نسبت به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

مودم تک بانده چیست؟

مودم تک بانده چیست؟

مودم تک بانده یا Single-Band Modem، مودمی است که فقط از یک باند فرکانسی که معمولاً باند ۲.۴ گیگاهرتز است، پشتیبانی می‌کند. این مودم‌ها به دلیل محدودیت فرکانسی که دارند سرعت انتقال داده و پوشش‌دهی کمتری نسبت به مودم‌های دو بانده دارند. مودم‌های تک بانده معمولاً برای دستگاه‌هایی که فقط از باند ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند، مناسب هستند. سیگنال‌های این مودم‌ها نیز به خوبی از موانع فیزیکی عبور می‌کنند. مودم‌های تک بانده برای فعالیت‌هایی مانند جست‌وجو، وب گردی، ارسال پیام، چک کردن ایمیل و … مناسب هستند. این مودم‌ها برای محیط‌های کوچک نیز مناسب هستند.

مزایا و معایب مودم‌های تک بانده

مزایا و معایب مودم‌های تک بانده (Single-Band Modem) عبارتند از:

مزایا:

  • قیمت مناسب
  • سازگاری با دستگاه‌های قدیمی و با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز
  • پوشش‌دهی مناسب در صورت وجود موانع فیزیکی

معایب:

  • سرعت انتقال داده محدود
  • احتمال بروز تداخل فرکانسی و کاهش کیفیت ارتباط
  • عدم پشتیبانی از دستگاه‌های پیشرفته با فرکانس ۵ گیگاهرتز

تفاوت مودم دو بانده و تک بانده چیست؟

مودم‌‌های تک بانده و دو بانده از تجهیزات اصلی برای اتصال به اینترنت هستند که با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. در زیر به برخی از این تفاوت‌های مودم تک بانده و دو بانده اشاره می‌کنیم:

عملکرد:

مودم‌های دو بانده به دلیل پشتیبانی از دو باند فرکانسی دارای عملکرد بالاتری نسبت به مودم‌های تک بانده هستند. این تفاوت مودم تک بانده و دو بانده برای کسانی که به دنبال یک مودم مناسب هستند تا فعالیت‌های مورد نظر آن‌ها با سرعت بالا را پوشش دهد بسیار قابل توجه است. کسانی که به دنبال فعالیت‌هایی مانند بازی آنلاین، استریمینگ، تماشای فیلم آنلاین، ترید و … هستند می‌توانند از مودم‌های دو بانده استفاده کنند. همچنین کسانی که می‌خواهد به تعداد دستگاه‌های زیادی متصل شوند و اتصالات خود را اولویت بندی کنند بهتر است به سراغ مودم‌های دو بانده بروند. اما اگر به دنبال خرید مودم برای فعالیت‌های معمولی هستید می‌توانید یک مودم‌ ADSL تک بانده خریداری نمایید.

سرعت:

یکی از دیگر از فرق‌های مودم تک بانده و‌ دو بانده سرعت آن‌ها است. مودم‌های دو بانده دارای سرعت انتقال داده و اطلاعات بسیار بالایی هستند و پایداری بالاتری نیز نسبت به مودم‌های تک بانده دارند. مودم‌های تک بانده به دلیل محدودیت در سرعت ممکن است با مشکلاتی مانند قطعی اینترنت یا کندی سرعت مواجه شوند.

پوشش‌دهی:

یک فرق مودم تک بانده و دو بانده، پوشش‌دهی آن‌ها است. مودم‌های تک بانده با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز توانایی پوشش‌دهی متوسطی دارند. همچنین سیگنال‌های آن قابلیت عبور از موانع فیزیکی مانند مبلمان، دیوار، سقف و … را دارند. در مقایسه سیگنال‌های مودم‌های دو بانده در فرکانس ۵ گیگاهرتز در هنگام عبور از موانع فیزیکی عملکرد خوبی ندارد اما به طور کلی پوشش‌دهی مودم‌های دو بانده به دلیل بهره‌مندی از دو باند فرکانسی متفاوت بالاتر از مودم‌های تک بانده است.

تداخل فرکانس:

مودم‌های تک بانده به دلیل پشتیبانی سایر دستگاه‌های الکترونیکی از باند ۲.۴ گیگاهرتز بیشتر دچار تداخل فرکانسی و کاهش سرعت می‌شوند. مودم‌های دو بانده به دلیل پشتیبانی از باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز کمتر دچار تداخل فرکانسی می‌شوند که این تفاوت مودم تک بانده و دو بانده از مزایای آن به شمار می‌روند. برای کاهش تداخل فرکانسی مودم تک بانده و افزایش برد و سرعت آن می‌توانید از راه‌های افزایش سرعت مودم کمک بگیرید.

سازگاری و تطابق:

یکی دیگر از فرق‌های مودم تک بانده و دو بانده تطابق و سازگاری آن‌ها با سایر دستگاه‌ها است. مودم‌های تک بانده تنها قابلیت پشتیبانی از دستگاه‌هایی را دارند که از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند اما مودم‌های دو بانده قابلیت سازگاری با اکثر دستگاه‌ها که از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز یا ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند را دارند.

محصول مرتبط  مودم دانگل چیست و کاربرد آن

تعداد دستگاه‌های قابل اتصال:

فرق مودم تک بانده و دو بانده در تعداد دستگاه‌های قابل اتصال برای بسیاری از کاربران حائز اهمیت است. در محیط‌های کاری یا خانه که افراد به اتصال تعداد دستگاه‌های زیاد و با فرکانس‌های مختلف نیاز دارند، مودم‌های دو بانده کاربردی هستند.

قیمت:

مودم‌های دو بانده به دلیل قابلیت‌های متنوعی که دارند و پشتیبانی از تکنولوژی‌های مختلف، دارای قیمت بالاتری نسبت به مودم‌های تک بانده هستند. این تفاوت مودم تک بانده و دو بانده یکی از دلایل مهم تصمیم‌گیری برای خرید مودم است.

 

مودم تک بانده

مودم دو بانده

پشتیبانی از باند فرکانسی

2.4 گیگاهرتز

2.4 گیگاهرتز

5 گیگاهرتز

سرعت انتقال داده‌ها

سرعت کم

سرعت بالا

پوشش‌دهی

کمتر

بیشتر

قدرت سیگنال و آنتن‌دهی

پایین

بالا

تداخل فرکانسی

زیاد

کم

تعداد دستگاه‌های قابل اتصال

کم

زیاد

سازگاری با دستگاه‌های پیشرفته

خیر

بله

فضاهای مورد استفاده

فضاهای کوچک با موانع زیاد

فضاهای بزرگ

برنامه‌ها و فعالیت‌ها

وب گردی، ارسال پیام

بازی آنلاین، ترید

قیمت

مقرون به صرفه

گران

نحوه تشخیص مودم دو بانده از تک بانده

نحوه تشخیص مودم تک بانده از دوبانده

برای تشخیص مودم تک بانده از دو بانده می‌توانید از چند روش استفاده کنید. بررسی مشخصات فنی و نام مدل اولین راه‌های تشخیص مودم هستند. چنانچه به مودم متصل هستید می‌توانید با مشاهده لیست شبکه‌های موجود تشخیص دهید که مودم شما تک بانده است یا دو بانده. اگر مودم دو بانده باشد معمولاً دو شبکه ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز قابل مشاهده هستند و اگر مودم تک بانده باشد فقط شبکه ۲.۴ گیگاهرتزی نشان داده می‌شود.

آیا مودم دو بانده برای من مناسب‌تر است یا تک بانده؟ کدام را بخریم؟

برای خرید مودم یا خرید روتر پیش از هر چیزی باید با قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید بر اساس نیازهای خود بهترین تصمیم را بگیرید. اما مودم تک بانده بخریم یا دو بانده؟ قطعاً پس از آشنایی با مودم‌های تک بانده و‌ دو بانده این سؤال برای شما پیش آمده است که کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب‌تر است و بهتر است کدام یک را بخرید؟ همان طور که در بالا توضیح دادیم و به تفاوت مودم تک بانده و دو بانده اشاره کردیم، برای خرید مودم باید به عوامل مختلفی توجه کنید و فرق مودم تک بانده و دو بانده را در نظر بگیرید. بنابراین، باید به فضایی که در آن به دنبال استفاده از مودم هستید، تعداد دستگاه‌هایی که می‌خواهید به مودم وصل کنید، سرعت و میزان پوشش‌دهی مورد نیاز خود و … توجه کنید.

اگر از مودم برای فعالیت‌هایی مانند بازی آنلاین، استریمینگ، ترید، انتقال فایل‌های بزرگ و … استفاده می‌کنید، به دلیل نیاز به سرعت انتقال بالا و پایداری اینترنت بهتر است از مودم دو بانده استفاده کنید. اگر در محیط کار یا منزل خود نیز تعداد دستگاه‌های زیادی را به مودم وای‌فای متصل می‌کنید و در این میان دستگاه‌هایی با پشتیبانی از فرکانس ۵ گیگاهرتز هستند، بهترین گزینه مودم دو بانده است. همچنین اگر در معرض تداخل فرکانسی زیادی قرار دارید و بودجه کافی در اختیار دارید، بهتر است سراغ مودم دو بانده بروید. در عین حال، اگر برای کارهای رومزه و معمولی به دنبال خرید مودم مناسب هستید و تعداد دستگاه‌های کمی را به مودم متصل می‌کنید می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای پایین، یک مودم تک بانده خریداری کنید و از قابلیت‌های آن استفاده کنید.

 

سؤالات متداول

آیا مودم سه بانده یا مودم با تعداد بیشتر باند وجود دارد؟

بله مودم‌های سه بانده و مودم‌های با تعداد بیشتری باند وجود دارند که به عنوان مودم‌های چند بانده یا Multi-Band Modem شناخته می‌شوند.

مودم دو بانده سرعت بیشتری دارد یا مودم تک بانده؟

به طور کلی مودم.های دو بانده به دلیل پشتیبانی از باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز سرعت و پهنای باند بیشتری را در اخیتار کاربران قرار می‌دهند.

چه کسایی به مودم دو بانده نیاز دارند؟

 افرادی که دستگاه‌های متعددی را به شبکه وای‌فای متصل می‌کنند.

افرادی که از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی با نیاز به سرعت بالا استفاده می‌کنند، مانند بازی آنلاین، استریمینگ، ترید و غیره.

افرادی که در محیط‌هایی با تداخل فرکانسی زیاد هستند، مانند آپارتمان‌‌ها.

مهمترین تفاوت مودم‌های دو بانده و تک بانده چیست؟

مهم‌ترین تفاوت و فرق مودم تک بانده و دو بانده در عملکرد آن‌ها و تعداد باند فرکانسی است. مودم‌های تک بانده فقط در باند ۲.۴ گیگاهرتز عمل می‌کنند و مودم‌های دو بانده قابلیت کار کردن به صورت همزمان در باندهای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز را دارند.

نتیجه‌گیری و بیان پیشنهاد فراگرام

در این مقاله به معرفی دو بانده و تک بانده و مزایا و معایب هر کدام پرداختیم. همچنین تفاوت مودم تک بانده و بانده را بیان کردیم. بنابراین با توجه به نکاتی که در بخش‌های مختلف این مقاله به آن‌ها پرداخته شد باید با توجه به نیازها و شرایط خود تصمیم بگیرید که مودم تک بانده بخرید یا مودم دو بانده؟ ما در فروشگاه فراگرام انواع مختلفی از مودم‌های تک بانده و بانده را برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به راحتی مودم مدنظر خود را انتخاب و خریداری نمایید. ما همواره تلاش کرده‌ایم تا محصولاتی باکیفیت را از برندهای معتبر و با مناسب‌ترین قیمت برای شما مشتریان گرامی تهیه کنیم و تجربه یک خرید آنلاین ساده و لذت‌بخش را برای شما به ارمغان بیاوریم. علاوه بر این، شما عزیزان می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع مودم‌ها و قابلیت‌های آن‌ها به بلاگ فراگرام مراجعه کنید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه