راهنمای خرید مودم ای دی اس ال

راهنمایی خرید مودم ای دی اس ال

نیاز به استفاده از خدمات وای‌فای در تمام خانه‌ها و شرکت‌ها وجود دارد. بنابراین سال‌هاست که شاهد گسترش استفاده از انواع مودم‌ها به ویژه مودم‌های ADSL در اتصال به اینترنت هستیم. ویژگی مودم‌های ADSL استفاده از آن‌ها در یک مکان مشخص است. برای اتصال به این مودم، باید خط تلفن ثابت داشته باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید. این مودم‌ها دارای سرعت مناسب هستند و امکانات مختلفی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این مقاله راهنمایی خرید مودم ای دی اس ال خوب و کاملی است که مطالعه آن زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد. با توجه و دقت به نکات گفته شده در این مقاله می‌توانید کیفیت خرید خود را بالا ببرید و انتخاب مطمئن‌تری داشته باشید. همچنین می‌توانید در قسمت معرفی ۵ مودم برتر ADSL با بهترین‌ مودم‌های موجود در بازار آشنا شوید.

فهرست مطالب

انواع مودم‌های ADSL

مودم‌های ADSL دارای دو نوع مودم معمولی و مودم روتر هستند. آشنایی با تفاوت‌های آن‌ها یکی از موارد راهنمای خرید مودم ADSL است که به شما کمک می‌کند انتخاب مناسبی داشته باشید.  در زیر به طور مختصر به معرفی این نوع مودم‌ها می‌پردازیم:

مودم روتر ADSL

مودم روتر که معمولاً همان مودم ADSL است، اتصال به وای‌فای را فراهم می‌کند. شرکت‌هایی که نمی‌خواهند کارکنانشان از گوشی‌های تلفن همراه برای اتصال به اینترنت استفاده کنند، مودم معمولی خریداری می‌کنند. در نتیجه تفاوت بین مودم روتر و مودم ADSL معمولی در همین است که اتصال به وای فای را شامل می‌شود یا نه. مودم روتر گزینه‌ای مناسب برای کاربران خانگی و کسب‌وکارهای کوچک است که می‌توانند از امکانات مودم و روتر به طور همزمان استفاده کنند.

باید توجه داشت که می‌توان مودم و روتر را نیز به صورت جداگانه خریداری کرد. یعنی یک مودم با کیفیت بالا و یک روتر جداگانه را برای تأمین اینترنت در بخش‌های دیگر تهیه کرد. این شیوه برای محل‌هایی مناسب است که فضای زیادی درون شرکت وجود دارد و امکان تأمین اینترنت باکیفیت برای تمامی کارکنان وجود ندارد. در مقایسه این دو روش، استفاده از مودم روتر هزینه‌ کمتری دارد.

مودم معمولی ADSL

این نوع مودم‌ها برای اتصال به اینترنت از خطوط تلفن معمولی استفاده می‌کنند. آن‌ها دارای پورت RJ11 هستند که برای اتصال به خطوط تلفن استفاده می‌شود. از پورت RJ45 نیز برای اتصال به دستگاه‌های شبکه مانند روتر یا کامپیوتر استفاده می‌کنند. بعضی شرکت‌ها به دنبال ایجاد فایروال سخت افزاری هستند و مودم معمولی به همراه روتر استفاده می‌کنند.

خرید مودم معمولی ADSL و خرید روتر به طور جداگانه باعث می‌شود که شرکت‌ها بتوانند از امکانات سخت افزاری‌ هر دو این دستگاه‌ها کمک بگیرند. هزینه بیشتر این روش در قبال دریافت کیفیت بهتر اینترنت پرداخته می‌شود. با بررسی راهنمای خرید مودم‌ ADSL، مودم‌های مختلف، محدوده پوشش، تعداد پورت ورودی و خروجی و مباحث فنی‌تر، می‌توانید هزینه خرید یک مودم معمولی را مدیریت کنید.

نکات مهم در هنگام خرید مودم ADSL

یکی از موارد مهم در راهنمای خرید مودم ADSL نکات خرید آن است. در این قسمت به مواردی که باید در هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید تا خرید درستی داشته باشید، اشاره می‌کنیم:

برد مودم ADSL

یکی از ویژگی‌های مودم خانگی، برد کوتاه آن است. معمولاً هر مودم شعاع 50 تا 100 متر را پشتیبانی می‌کند. این ویژگی همان قدر که محدود کننده به نظر می‌رسد، مناسب هم هست. امنیت مودم در نتیجه‌‌ی کاهش دسترسی افراد غیرمجاز با توجه به محل قرارگیری‌ آن می‌تواند بیشتر شود.

سرعت مودم ADSL

  • از آن جایی که سرعت اینترنت بین دستگاه‌های مختلف تقسیم می‌شود معمولاً سرعتی که تجربه می‌کنیم با انتظاری که داریم تفاوت دارد. سرعت بالاتر در اتصال پایدارتر تأثیر مستقیم دارد. شاید روی جعبه عدد 300 مگابایت را ببینیم اما هنگامی که چند نفر به یک مودم متصل هستند، عملاً این سرعت بین تمام آن‌ها پخش می‌شود. حتی اگر فعال نباشند بر روی سرعت دیگران تأثیر خواهد گذاشت.

تعداد آنتن مودم ADSL

مودم‌های تک آنتن معمولاً برای خانه‌هایی مناسب هستند که مساحتشان کمتر از هفتاد مترمربع است. با قراردادن مودم در وسط خانه، به راحتی می‌توانید شعاع پنجاه متری خود را پوشش ‌دهید. وقتی متراژ خانه به بالای هفتاد متر می‌رود و دیوارهایی بین مودم و دستگاه‌های متصل وجود دارد، تعداد آنتن‌ها اهمیت پیدا می‌کند و به آنتن‌های بیشتری نیاز است.

طول عمر مودم ADSL

مودم به دلایل مختلف می‌تواند طول عمر طولانی‌ یا کوتاه‌ داشته باشد. هر مودم می‌تواند تا پانزده سال عمر کند، به این شرط که تکنولوژی آن از بازار خارج نشود. نوسان برق و مشکلات مشابه می‌توانند طول عمر مودم را کاهش دهند. اساساً مودم‌ها جریان برق زیادی در درون خود ندارند بنابراین هر کدام از قطعه‌های مودم با یک نوسان برق کوچک، به راحتی آسیب می‌بینند.

نویزگیر

مودم ADSL به سیم‌کشی تلفن خانگی متصل می‌شود. با توجه به این که سیم‌کشی‌های تلفن به نسبت خود مودم‌ها دیرتر ارتقا پیدا کرده‌اند، ممکن است صداهایی روی مکالمه‌های تلفنی ایجاد کنند. برای رفع چنین مشکلی می‌توانید از نویزگیر استفاده کنید. نویزگیر را به اسم اسپلیتر نیز می‌شناسند.

پورت‌ها

انواع پورت‌ها و تعداد آن‌ها مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. این پورت‌ها به اتصال مودم به دستگاه‌های مختلفی مانند کامپیوتر و روتر کمک می‌کنند. بنابراین باید این نکته در راهنمای خرید مودم ADSL را در نظر بگیرید که چه تعداد دستگاه‌ را و از طریق چه پورت‌هایی می‌خواهید به مودم متصل کنید.

قابلیت‌های مودم ADSL

هنگام خرید مودم ADSL باید به قابلیت‌های مودم توجه کنید. قابلیت‌های امنیتی، تکنولوژی MIMO، قابلیت QoS از قابلیت‌های کاربردی و پیشرفته مودم هستند که اتصال امن به اینترنت و مدیریت آسان‌تر شبکه را فراهم می‌کنند. بنابراین در خرید مودم ADSL حتماً به این ویژگی‌ها توجه کنید.

قیمت و برند

 مقایسه قیمت و بررسی نظرات و برندهای مختلف مودم‌های ADSL می‌تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند. در نظر داشته باشید که برندهای معتبر معمولاً کیفیت بهتری ارائه می‌دهند.

ویژگی های مودم ای دی اس ال

یکی از ویژگی‌های مودم ADSL این است که به مکان مشخصی محدود می‌شود. برای اتصال به این مودم، باید خط تلفن ثابت داشت تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. البته برای اتصال به اینترنت همیشه به خطوط مخابراتی نیاز داریم و برای مودم خانگی به خط تلفن ثابت متصل می‌شویم.

ورودی‌های این مودم از طریق کابل تلفن خانگی امکان پذیر است. اما برای دریافت اینترنت به کابل نیاز نداریم. اگر چه همیشه وجود یک کابل LAN که معمولاً زرد رنگ است برای اتصال سریع و ایمن لازم است. برای دریافت خروجی بهتر، نیاز است که خط تلفن دایر باشد و بتواند ارتباط با سیستم مخابرات را برقرار کند.

 

ارتباط مستقیم بین خطوط تلفن خانگی و کیفیت اینترنت ورودی، در خرید مودم ADSL تاثیرگذار است. توجه نکردن به مشکلات سیم کشی تلفن، سوکت‌ها و پریز تلفن ومی‌تواند در نهایت هزینه بالای شما برای استفاده از خدمات مودم خانگی را زیر سؤال ببرد

مشکل سیم کشی‌های تلفن

گاهی پیش می‌آید که به دلیل قدیمی بودن سیم کشی تلفن، اتصالی که برقرار می‌شود مناسب نباشد. سیم کشی در ساختمان‌های قدیمی می‌توانند نوعی مانع برای اتصال دائمی باشند. در صورتی که نسبت به سیم کشی تلفن خانه اطمینان دارید، مودم ADSL یک گزینه ارزان و مطمئن است. با توجه به مودمی که انتخاب می‌کنید، اینترنت باکیفیت‌تری خواهید داشت.

خطوط تلفن خانگی به نسبت رشد تولید کننده‌های مودم، رشد زیادی نداشته‌اند. یک مودم ADSL فقط می‌تواند بعد از دریافت اینترنت از طریق سیستم مخابرات، سرعت مورد انتظارش را ارائه بدهد. در غیر این صورت حتی بهترین مودم‌ها نمی‌توانند کیفیتی را که انتظار داریم به ما نشان بدهند.

پورت‌ها در مودم ADSL

هر مودم خانگی باید یک ورودی تلفن ثابت داشته باشد. این ورودی جزو پورت‌های ضروری است و بحثی در موردش نداریم. با قرار دادن سوکت خط تلفن درون پورت مودم، اتصال ورودی برقرار می‌شود. برقرار بودن شماره تلفنی که پورت به آن متصل شده، ضروری است. این پورت را به اسم RJ-11 می‌شناسند.

پورت بعدی، پورت شبکه است. تعداد این پورت‌ها روی مودم معمولاً 4، 8 یا 16 تا است و اجازه می‌دهد دستگاه‌های مختلف از طریق کابل Lan و به طور مستقیم به مودم متصل بشوند. این تعداد پورت برای شرکت‌هایی که قصد دارند سیستم‌هایشان را شبکه کنند مفید است. پورت شبکه را به اسم RJ-45 هم می‌شناسند. تعداد این پورت‌ها نشان‌دهنده کیفیت بهتر مودم نیست. فقط این موضوع را نشان می‌دهد که مودم با پورت بیشتر، قدرت توزیع بهتری دارد. در نتیجه به مرور زمان، سرعت دریافتی از این مودم با کاهش کمتری روبرو خواهد بود.

ورودی روی سیستم‌های دیگر

زمانی که اینترنت‌های Dial up وارد بازار شده بودند، برای اتصال به مودم نیاز به یک قطعه جدا روی دستگاه بود. بدون وجود این قطعه، عملاً اتصالی هم وجود نداشت. به مرور این قطعه در تمام دستگاه‌های رایانه‌ای جا گرفت و دیگر نیازی به خریداری جداگانه نبود. با گذشت زمان، قطعاتی که اتصال به اینترنت همراه را برقرار می‌کردند، روی گوشی‌های هوشمند هم قرار گرفت. به جایی رسیدیم که کمتر دستگاهی است که به شبکه بی سیم وای فای متصل نشود.

محصول مرتبط  اینترنت استارلینک چیست و کی به ایران می‌رسد؟

در نتیجه نیاز به استفاده از خدمات وای فای در تمام خانه‌ها و شرکت‌ها وجود دارد. تمام دستگاه‌های موجود در یک محیط خانگی یا اداری، به راحتی می‌توانند از خدمات وای فای استفاده کنند. اتصال اینترنت می‌تواند در تمام خانه وجود داشته باشد.

مودم روتر یا مودم معمولی

مودم روتر که معمولاً همان مودم ADSL است، اتصال به وای فای را ایجاد می‌کند. فقط شرکت‌هایی که نمی‌خواهند کارمندانشان از گوشی‌های تلفن همراه برای اتصال به اینترنت استفاده کنند، مودمی که روتر نباشد خریداری می‌کنند قبلا در بررسی تفاوت مودم و روتر تمامی این موارد را به شکل کاما توضیح داده ایم. 

باید توجه داشت که می‌توان مودم و روتر را هم به صورت جداگانه خریداری کرد. یعنی یک مودم با کیفیت بالا و یک روتر جداگانه برای تامین اینترنت در بخش‌های دیگر را تهیه کرد. این شیوه برای محل‌هایی مناسب است که فضای زیادی درون شرکت وجود دارد و امکان تامین اینترنت با کیفیت برای تمام کارکنان وجود ندارد.

بعضی شرکت‌ها نیز به دنبال ایجاد فایروال سخت افزاری هستند و از این شیوه استفاده می‌کنند. در نتیجه این دو تا مودم را جداگانه خریداری می‌کنند تا بتوانند از امکانات سخت افزاری‌شان کمک بگیرند. هزینه‌ای که در این مدل می‌پردازید، بیشتر از حالتی است که مودمروتر خریداری می‌کنید. این هزینه را برای دریافت کیفیت بهتر از اینترنت می‌پردازید. اما با بررسی مودم‌های مختلف، محدوده پوشش، تعداد پورت ورودی و خروجی و مباحث فنی‌تر، می‌توانید هزینه خرید یک مودم را مدیریت کنید.

قیمت و کیفیت یک مودم را مباحث فنی‌تر تعیین می‌کند. این‌که چه قدر برد دارد، از چند تا دستگاه حمایت می‌کند، چه امنیتی دارد واز ویژگی‌هایی هستند که باید بررسی کنیم. در نظر داشته باشیم که هزینه بیشتر به معنای دریافت خدمات بهتر نیست. توجه به مسائل فنی می‌تواند استفاده از یک مودم را ساده تر، کاربردی‌تر و با طول عمر بیشتری به ما ارائه بدهد. رعایت چند تا نکته ساده و توجه به ویژگی‌های محل زندگی و کیفیتی که انتظار داریم، در خرید نهایی مؤثر است.

برد مودم ADSL

یکی از ویژگی‌های مودم خانگی، برد کوتاه آن است. معمولاً هر مودم شعاعی 50 تا 100 متر را پشتیبانی می‌کند. این ویژگی همان قدر که محدود کننده به نظر می‌رسد، مناسب هم هست. امنیت مودم با توجه به محل قرارگیری‌اش می‌تواند کمتر در دسترس همسایه‌ها باشد. در نتیجه احتمال این که هک کردن آن برای همسایه‌ها به دردسرش نیارزد، بیشتر است.

مودم‌های با برد طولانی مانند برد 500 متر تا یک کیلومتر، عملاً در بازار وجود ندارند. همان طور که در بالاتر توضیح دادیم، برای چنین بردی بهتر است که مودم و روتر را به صورت جداگانه تهیه کنید. راه‌های زیادی هست که محدوده پوشش بیشتری را در خانه داشته باشیم. بعضی از کاربران برای دریافت محدوده پوشش بیشتر و حذف کردن مشکلات مربوط به دیوارها و ستون‌ها، مودم را در مرکز خانه و بالای یک بلندی مانند کمد، کابینت یا بوفه قرار می‌دهند.

دسته بندی مودم های ای دی اس ال

در بین مودم‌های وایرلس و روتر، سه دسته بندی مختلف وجود دارند. هر کدام با توجه به محدوده پوشش یا برد مودم، ضعیف تر یا قوی تر هستند.

سری A و سری B از مودم‌های وای فای معمولاً محدوده پوشش کمتری دارند. برد این مودم‌ها نهایتاً بین 15 تا 25 متر است. چنین شعاعی برای مودم بی سیم، خیلی مناسب نیست و برای ساختمان‌های خیلی کوچک کاربرد دارد.

سری G که به نسبت بالاتر است، بین 50 تا 100 متر را پوشش می‌دهد که در دسته متوسط قرار می‌گیرد. همان طور که بالاتر گفتیم، درصد بالایی از مودم‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. حداکثر سرعت پشتیبانی شان، 128 مگابایت بر ثانیه است.

مودم‌های سری N هم که برد بیشتری دارند، برای محوطه‌های بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شوند. برد این مودم‌ها از 75 متر شروع می‌شود و تا 200 متر هم می‌رسد. جدیدترین نسل مودم‌های خانگی هستند و سرعت بالاتری را هم پشتیبانی می‌کنند. با این حال، این مودم‌ها هم نسبت به دیوارها و شرایط محیطی حساس هستند و در فضای باز کیفیت بهتری ارائه می‌دهند.

آیا میتوان از یک مودم adsl برای یک ساختمان با چندین طبقه استفاده کرد؟

سؤال بعدی که معمولاً پیش می‌آید، خرید مودم اشتراکی است. یعنی ساکنین چند طبقه در یک ساختمان از یک مودم استفاده کنند. این امکان با توجه به وجود دیوارهای مختلف در راهروها و ساختمان، عملاً امکان پذیر نیست. هیچ تضمینی وجود ندارد که ساکنین یک ساختمان بتوانند با خرید یک مودم بتوانند در طبقه‌های مختلف از اتصال اینترنت استفاده کنند. محل قرار گرفتن مودم و تعداد نفراتی که به یک مودم متصل می‌شوند، در کیفیت اینترنت هم تأثیر زیادی دارد.

بهتر است که از این روش برای استفاده از مودم صرف نظر کنیم. کیفیت اینترنتی که از دیوارها و سقف عبور می‌کند، آن چیزی نیست که دنبالش هستیم. اتصال پایداری به ما نمی‌دهد، به راحتی کند می‌شود و گاهی می‌تواند اصلاً با کیفیت نباشد. در حالی که داشتن دو تا مودم ارزان تر، نه تنها کمک بیشتری می‌کند، بلکه هر دو طبقه را تامین خواهد کرد.

معرفی ۵ مدل از بهترین ‌مودم‌های ADSL

در این بخش از راهنمای خرید مودم ADSL به معرفی ۵ مودم برتر ADSL موجود در بازار ایران می‌پردازیم. مودم‌های معرفی شده در این مقاله دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که شما می‌توانید با مطالعه ویژگی‌های آن‌ها مناسب‌ترین مودم را بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید. برای خرید مودم یا خرید روتر مورد نظر خود می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی فراگرام اقدام نمایید.

معرفی مودم روتر TP-Link مدل TD-W8961N ADSL2 Plus

#8D027F

مودم 8961 یا TD-W8961N ADSL2 Plus از ارزان‌ترین مودم‌های ADSL موجود در بازار است که توسط شرکت معتبر TP-Link تولید شده است. این مودم‌ از قابلیت‌های متنوعی مانند قابلیت مدیریت شبکه و قابلیت امنیتی WPA2 پشتیبانی می‌کند. سرعت انتقال داده نیز در این مودم بالا است. همچنین مودم ۸۹۶۱ دارای پورت USB است که امکان اتصال به اینترنت از طریق کابل را فراهم می‌کند.

 

معرفی مودم روتر TP-Link مدل TD-W9960

مودم روتر TP-Link مدل TD-W9960

مودم ۹۹۶۰ از مودم‌های پروفروش برند TP-Link است. این مودم به قابلیت‌های ADSL و VDSL مجهز است. مودم ۹۹۶۰، مودمی یک بانده است که به دو صورت بی‌سیم و باسیم به اینترنت متصل می‌شود. همچنین  این مودم دارای سرعت بالا است که برای کاربران خانگی و اداری انتخابی مناسب است‌.

 

معرفی مودم روتر VDSL/ADSL بي‌سيم TP-Link مدل Archer VR300

مودم روتر VDSL/ADSL بي‌سيم تی پی لینک مدل Archer VR300

مودم VR300 از مودم‌های مجهز به ADSL و VDSL شرکت TP-Link است. این مودم دوبانده سرعت بالایی در ارسال و دریافت اطلاعات و آنتن دهی قوی دارد. همچنین مودم VR300 دارای قابلیت‌های متنوعی از جمله قابلیت مدیریت شبکه، قابلیت وایرلس و قابلیت QoS است.

 

معرفی مودم روتر بی‌سیم TP-Link مدل ARCHER VR400

مودم روتر بی سیم VDSL/ADSL تی پی لینک مدل Archer VR400

مودم VR400 از مودم‌های مجهز به دو قابلیت ADSL و VDSL است. این مودم از قابلیت‌های پیشرفته مانند QoS نیز پشتیبانی می‌کند که به مدیریت بهتر ترافیک شبکه و اولویت‌‌بندی دستگاه‌های متصل کمک می‌کند. همچنین مودم VR400 سرعت بالایی دارد و از مودم‌های پرطرفدار در جهان است.

 

معرفی مودم ADSL-VDSL برندTP-Link مدل VR600

مودم روتر VDSL/ADSL بیسیم AC2100 تی پی لينک مدل Archer VR600

مودم VR600 از مودم‌های دوبانده برند TP-Link است. این مودم قابلیت‌های متنوعی از جمله تکنولوژی MIMO، قابلیت مدیریت شبکه، مدیریت دستگاه‌های متصل به شبکه و … را ارائه می‌دهد. مودم VR600 دارای سرعت بالای انتقال داده است و انتخابی مناسب برای شرکت‌ و دفترکار به شمار می‌رود.

 

فراگرام

فروشگاه فراگرام از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش تجهیزات شبکه و به ویژه انواع مودم‌های ADSL است. با خرید مودم ADSL از فروشگاه فراگرام می‌توانید خریدی آسان و لذت‌بخش را تجربه کنید و محصولی باکیفیت را تحویل بگیرید. اتصال به اینترنت پایدار از نیازهای امروزه هر کاربری است که مجموعه فراگرام شما را در رسیدن به آن کمک می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع مودم، خرید مودم، خرید روتر و … می‌توانید به سایت فراگرام مراجعه کنید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه