تفاوت مودم و روتر چیست؟ مقایسه مودم و روتر به شکل کامل

تفاوت مودم و روتر چیست؟

در دنیای امروز که اتصال به اینترنت برای بیشتر افراد مسئله‌ای مهم و ضروری است، دو دستگاه مهم و اساسی برای برقراری ارتباط و اتصال به اینترنت در خانه و محیط کار وجود دارند. مودم و روتر، دو دستگاه کلیدی در شبکه‌های ارتباطی هستند. هر کدام از این دستگاه‌ها نقش و عملکرد خاص خود را در شبکه‌های ارتباطی دارند. این مقاله به بررسی تفاوت‌ مودم و روتر و وظایف این دو دستگاه می‌پردازیم و به این سؤال که «مودم و روتر چه فرقی با هم دارند؟»‌ پاسخ خواهیم داد. همچنین مزایا و معایب هر کدام را بیان می‌کنیم تا بتوانید راحت‌تر و با اطلاعات بیشتر، مودم یا روتر مورد نظر خود را خریداری کنید.

فهرست مطالب

مودم چیست؟ چه کاربردی دارد؟

مودم چیست؟

مودم یا Modem، کوتاه شده‌ی عبارت Modulator-Demodulator است. وظیفه‌ی اصلی مودم تبدیل سیگنال‌های دیجیتالی به سیگنال‌های آنالوگ و بالعکس است. مودم به شما اجازه می‌دهد تا از طریق خطوط ارتباطی مثل خطوط تلفن یا کابل مودم، به اینترنت وصل شوید. به عبارت دیگر مودم واسطه‌ای برای اتصال دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، تلفن همراه هوشمند و … به شبکه بزرگ اینترنت است. مودم از طریق اتصال به ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) به اینترنت متصل می‌شود. بنابراین با استفاده از مودم، داده‌ها و اطلاعات از طریق بستر اینترنت ارسال و دریافت می‌شوند.

مودم‌ها قابلیت‌های مختلفی از جمله کیفیت خدمات مدیریت شبکه  قابلیت QoS، تکنولوژی MIMO، قابلیت‌های امنیتی و غیره دارند که به کنترل ترافیک شبکه، اولویت بندی دسترسی‌ها، محافظت از شبکه و … کمک می‌کنند. همچنین مودم‌ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که شامل مودم‌های ADSL، مودم‌های VDSL، مودم‌های فیبرنوری و مودم‌های همراه یا جیبی می‌شوند. برای خرید مودم باید بر اساس زیرساخت‌های موجود و شرایط خود تصمیم بگیرید و همچنین با ویژگی‌های مودم‌ها آشنایی کافی داشته باشید. با مطالعه مقالات موجود در سایت فراگرام می‌توانید با انواع مودم‌ها و تفاوت‌های میان آن‌ها شوید.

مزایا و معایب مودم

مودم‌ها مانند هر دستگاه دیگری مزایا و معایب خود را دارند. از مزیت‌های مودم‌ها می‌توان به اتصال به اینترنت و سرعت بالا اشاره کرد. مودم‌ها اغلب از استانداردهای پیشرفته‌ای مانند ADSL2+، VDSL یا فیبرنوری استفاده می‌کنند که سرعت و‌ عملکرد بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همچنین مودم‌ها به راحتی نصب می‌شوند و پیچیدگی خاصی ندارند، تنها کافی است کابل مودم را به خط تلفن یا کابل شبکه متصل کنید و به راحتی از اینترنت استفاده کنید. از معایب مودم‌ها نیز می‌توان به عدم توزیع ترافیک و عدم قابلیت‌های امنیتی پیشرفته مانند فایروال و VPN اشاره کرد.

روتر چیست؟ چه کاربردی دارد؟

روتر چیست؟ چه کاربردی دارد؟

روتر یا Router یک دستگاه شبکه است که وظیفه توزیع اینترنت را در داخل شبکه محلی (LAN) به عهده دارد. روتر سیگنال‌ها را از مودم دریافت می‌کند و آن‌ را به صورت باسیم یا بی‌سیم در میان دستگاه‌هایی که به شبکه محلی متصل شده‌اند مانند کامپیوترها، تلفن همراه هوشمند، دستگاه‌های IoT و … ، توزیع می‌کند. بنابراین عملکرد اصلی روتر توزیع ترافیک اینترنت به دستگاه صحیح است که این کار را به کمک آدرس IP اختصاصی هر دستگاه انجام می‌دهد. به کمک روتر اطلاعات نیز از طریق اینترنت دریافت و ارسال می‌شوند.

علاوه بر این، روتر قابلیت مدیریت ترافیک شبکه را دارد و می‌تواند شبکه‌های زیرمجموعه (Subnet) را برای تفکیک دستگاه‌ها و کنترل دسترسی به آن‌ها ایجاد کند. همچنین روتر با استفاده از قابلیت‌هایی مانند Firewall، مدیریت دسترسی و … می‌تواند از شبکه در برابر تهدیدات امنیتی و نفوذ هکرها محافظت کند. روترها نیز انواع مختلفی دارند که به دو دسته کلی و رایج باسیم و بی‌سیم تقسیم می‌شوند. روترهای باسیم از طریق کایل به کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها متصل می‌شوند. روتر‌های بی‌سیم یا وایرلس نیز از طریق آنتن‌های داخلی، سیگنال اینترنت را منتقل می‌کنند.

مزایا و معایب روتر

روترها نیز مزایا و معایبی دارند. از مزیت‌های روترها می‌توان به توزیع ترافیک شبکه و قابلیت‌های امنیتی اشاره کرد که از دستگاه‌ها در برابر تهدیدات امنیتی محافظت می‌کند. از معایب روترها می‌توان به هزینه بیشتر در مقایسه با مودم، عدم اتصال مستقیم به اینترنت و پیکربندی پیچیده‌تر آن‌ها اشاره کرد. روترها به این دلیل که وظایف پیچیده‌تری را انجام می‌دهند و قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهند، قیمت بالاتری دارند. همچنین نصب روترها به دلیل پیچیدگی، برای کاربران مبتدی ممکن است مشکل‌ساز باشد. هنگام اتصال تعداد زیاد دستگاه‌ها به شبکه نیز، ممکن است این دستگاه‌ها با کند شدن اتصال مواجه شوند.

ترکیب مودم - روتر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

ترکیب مودم - روتر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

ترکیب مودم و روتر در یک دستگاه که به آن Modem Router یا گیتوی (Gateway) گفته می‌شود وظایف مودم و روتر را در خود ترکیب کرده است. این ترکیب به کاربران کمک می‌کند که نیازی به دو دستگاه جداگانه به عنوان مودم و روتر نداشته باشند. بنابراین با این دستگاه هم می‌توانید به اینترنت متصل شوید و هم ترافیک شبکه را در داخل شبکه محلی خود توزیع کنید.

این دستگاه برای کاربران خانگی، دفاتر و کسب‌وکارهای کوچک و همچنین کاربرانی که به سادگی و راحتی راه‌اندازی و مدیریت شبکه خود نیاز دارند، مفید و مناسب است چون می‌توانند به راحتی و با کمترین پیچیدگی به اینترنت متصل شوند و آن را در شبکه خود توزیع کنند. با این حال برای شبکه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر ممکن نیاز به دستگاه‌های مجزا برای مودم و روتر باشد تا قابلیت‌های بیشتر و پیشرفته‌تری را فراهم کنند.

محصول مرتبط  چرا نباید از هات اسپات گوشی زیاد استفاده کنیم؟

مزیت اصلی استفاده از یک مودم روتر ، کاهش تعداد دستگاه‌های مورد نیاز است. به جای اینکه یک مودم جداگانه و یک روتر جداگانه داشته باشید، با استفاده از این دستگاه می‌توانید وظایف هر دو را به طور همزمان داشته باشید و فضای کابل‌ها را نیز کاهش دهید. همچنین می‌توانید اتصال اینترنت خود را پیکربندی کنید و تنظیمات امنیتی اعمال کنید و دسترسی به شبکه خود را از طریق رابط کاربری وب مودم روتر، کنترل کنید.

برخی از مدل‌های مودم روتر دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ و متنوع‌تری مانند امکان اتصال بی‌سیم (Wi-Fi)، پورت‌های اترنت برای اتصال دستگاه‌های سیمی، VPN و … هستند. به هر حال در انتخاب یک مودم روتر اطمینان حاصل کنید که با تکنولوژی‌ اتصال اینترنت شما سازگار است و توانایی پشتیبانی از نیازهای شبکه شما را دارد. به طور مثال به تعداد پورت‌های LAN و WAN، پشتیبانی از اتصال بی‌سیم و باسیم، قدرت سیگنال Wi-Fi،  سرعت انتقال داده‌ها و ویژگی‌های امنیتی مانند فایروال، رمزگذاری و … توجه کنید.

مهم‌ترین تفاوت‌های مودم و روتر

به تفاوت مودم و روتر در هنگام معرفی این دو دستگاه به طور پراکنده پرداخته شد. در اینجا به طور جداگانه و کامل‌تری به این مورد که «مودم و روتر چه فرقی با هم دارند؟» خواهیم پرداخت. این دو دستگاه اهمیت بسیار زیادی در شبکه دارند و ممکن است به صورت جداگانه یا در ترکیب با یکدیگر، با توجه به نیازها و اندازه شبکه مورد استفاده قرار بگیرند.

 

  • وظیفه و عملکرد: اصلی‌ترین تفاوت مودم و روتر در وظایف و عملکرد آن‌ها است. تمرکز مودم بر روی تبدیل سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ به یکدیگر و اتصال به ارائه دهنده خدمات اینترنت برای برقراری ارتباط با اینترنت است، در حالی که روتر برای توزیع اینترنت در داخل شبکه محلی و مدیریت ترافیک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و اتصال بین دستگاه‌ها را فراهم می‌کند.
  • اتصالات: دومین فرق مودم و روتر در اتصال آن‌ها به اینترنت است. مودم ارتباط مستقیم با ارائه دهنده خدمات اینترنت را برقرار می‌کند و از طریق یک اتصال فیزیکی مانند کابل کواکسیکال یا خطوط تلفن به شبکه اینترنت متصل می‌شود. روتر اتصال به مودم را برقرار می‌کند و از طریق آن، اتصال سایر دستگاه‌ها در شبکه محلی را به اینترنت ممکن می‌سازد. به عبارت دیگر، تفاوت مودم و روتر این است که مودم به تنهایی به اینترنت وصل می‌شود اما روتر نه.
  • توزیع ترافیک: سومین فرق مودم و روتر در توزیع ترافیک شبکه اینترنت است. روتر قادر است به طور هوشمند ترافیک شبکه را بین دستگاه‌ها در شبکه محلی تقسیم کند و به هر دستگاه یک IP Address خاص، تخصیص دهد. این کار بستری را در شبکه به وجود می‌آورد تا پیام‌ها و اطلاعات بین دستگاه‌ها بدون هیچ گونه‌ خطایی منتقل شوند. مودم چنین قابلیتی ندارد و تنها بستر اتصال به اینترنت را فراهم می‌کند.
  • قابلیت‌های امنیتی: چهارمین فرق مودم و روتر در قابلیت‌های امنیتی آن‌ها است. روتر دارای قابلیت‌های امنیتی مانند فایروال است و از دسترسی غیرمجاز به شبکه جلوگیری می‌کند. تمرکز مودم بیشتر بر روی تبدیل سیگنال است و مکانیزم امنیتی داخلی در آن وجود ندارد و داده‌ها از لحاظ امنیتی اسکن و بررسی نمی‌شوند.
  • پیکربندی: پنجمین فرق مودم و روتر در نصب و پیکربندی آن‌ها است. مودم‌ها نصب و پیکربندی ساده و راحتی دارند اما روترها به دلیل پیچیدگی به پیکربندی و تنظیمات بیشتری نیاز دارند که می‌تواند برای برخی از کاربران سخت باشد.

روتر بخریم یا مودم؟

به تفاوت‌های مودم و روتر اشاره شد اما در نهایت انتخاب بین خرید مودم و روتر به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. برای انتخاب صحیح باید به نکات زیر توجه کنید.

  • نوع ارتباط اینترنتی: در صورتی که خدمات اینترنت شما از طریق تکنولوژی کابل مودم یا DSL ارائه می‌شود، بهتر است یک مودم خریداری کنید. در صورت استفاده از فیبرنوری نیز معمولاً به یک روتر نیاز دارید.
  • سایز شبکه: در صورتی که شبکه شما کوچک است و تعداد دستگاه‌های کمی به اینترنت متصل هستند ممکن است فقط به یک مودم نیاز داشته باشید اما اگر شبکه شما بزرگتر است و تعداد دستگاه‌های متصل نیز زیاد است، استفاده از روتر مفیدتر است چرا که توزیع ترافیک و مدیریت شبکه را بهبود می‌بخشد.
  • بودجه: مودم‌ها معمولاً ارزان‌تر از روترها هستند. پس اگر بودجه محدودی دارید بهتر است ابتدا یک مودم بخرید و در آینده با توجه به نیازهای خود یک روتر جداگانه اضافه کنید.
  • اتصال به اینترنت: در پایان نیز به این فرق مودم و روتر توجه داشته باشید که با استفاده از روتر نمی‌توانید به اینترنت متصل شوید و با استفاده از مودم نیز نمی‌توانید به چندین دستگاه اینترنت ارسال کنید.

فراگرام از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه تجهیزات شبکه مانند مودم، روتر و گیتوی‌ها است. مجموعه فراگرام همواره در تلاش‌ است تا بهترین محصولات و خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. شما عزیزان می‌توانید با خرید مودم یا روتر مورد نظر خود از سایت فراگرام، خریدی لذت‌بخش و آسان را تجربه کنید و یک محصول باکیفیت را دریافت نمایید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه