روتر چیست؟ معرفی انواع روتر و کاربردهای آن

روتر چیست؟ معرفی انواع روتر و کاربردهای آن

روتر یا مسیریاب یکی از مهم‌ترین تجهیزات اکتیو شبکه است که در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. روتر ارسال و دریافت داده‌ها را از طریق بستر اینترنت فراهم می‌کند و امکانات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این روزها تقریباً همه کاربران برای اتصال به اینترنت از روتر استفاده می‌کنند، حتی اگر نام آن را ندانند. اگر می‌خواهید بدانید روتر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

روتر چیست؟

روتر یا Router از تجهیزات پسیو شبکه است که بستر لازم برای ارسال و دریافت داده‌ها بین شبکه‌ها را فراهم می‌کند. از روترها در شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت استفاده می‌شود اما در شبکه‌های خانگی، دفاتر کار و محیط‌های تجاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. روترها و مودم‌ها برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند اما عملکرد و کاربردهای متفاوتی دارند. برای آشنایی با این موارد، مقاله تفاوت مودم و روتر چیست؟ را در فراگرام مطالعه کنید. با این تفاسیر وظیفه اصلی روتر چیست؟ وظیفه اصلی روتر توزیع اینترنت در داخل یک شبکه محلی (LAN) است.

به عبارتی دیگر روتر وظیفه اتصال شبکه‌ها به یکدیگر و به اینترنت را دارد. روتر به صورت باسیم و‌ از طریق پورت‌های اترنت یا به صورت بی‌سیم (وایرلس) به دستگاه‌های مختلفی مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه، دستگاه‌های IoT و … متصل می‌شود و اینترنت را میان‌ آن‌ها توزیع می‌کند. بنابراین روترها قابلیت مدیریت ترافیک شبکه را دارند و شبکه‌های زیرمجموعه (Subnet) را برای تفکیک دستگاه‌ها و کنترل دسترسی به آن‌ها ایجاد می‌کنند. همچنین روترها با استفاده از قابلیت‌هایی مانند فایروال (Firewall)، مدیریت دسترسی و … از شبکه در برابر تهدیدات امنیتی و نفوذ هکرها محافظت می‌کنند.

روتر چگونه کار می‌کند؟

روتر چگونه کار میکند

در بخش قبلی با اینکه روتر چیست آشنا شدیم اما نحوه عملکرد روتر به چه شکلی است و چگونه کار می‌کند؟ زمانی که یک بسته داده (Data Packet) در شبکه وارد روتر می‌شود، روتر با تحلیل آدرس مقصد (IP Address) بسته آن را ارسال می‌کند. به این کار مسیریابی یا Routing گفته می‌شود و به کمک جدول مسیریابی یا Routing Table و پورتکل‌های مسیریابی انجام می‌شود. روتر به کمک جدول مسیریابی بهترین مسیر را برای آدرس مقصد پیدا می‌کند. پروتکل‌ها نیز معمولاً اطلاعاتی مربوط به فاصله و عملکرد شبکه را در نظر می‌گیرند تا بهترین مسیر را برای ارسال بسته‌ها تعیین کنند. پس از تصمیم گیری، بسته به مقصد ارسال می‌شود و‌ اگر آدرس مقصد در همان شبکه باشد، بسته به دستگاه مقصد می‌رسد. در غیر این صورت بسته به روتر بعدی در مسیر منتقل می‌شود تا در نهایت بسته به سمت شبکه و دستگاه مقصد حرکت کند.

روتر چه کاربردی دارد؟

روترها در شبکه‌ها کاربردهای متنوعی دارند که در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای روتر اشاره می‌کنیم:

  • روتر‌ها داده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن منتقل می‌کنند.
  • از کاربردهای روتر اتصال تجهیزات سخت افزاری به شبکه‌های از راه دور است.
  • از کاربردهای روتر برای ارائه دهندگان خدمات، ارسال اطلاعات از مبدأ به مقصد در انواع فایل‌های تصویری و صوتی از طریق ایمیل، وب و … است.
  • روتر‌ها با استفاده از آدرس IP مقصد داده‌ها را به سراسر جهان ارسال می‌کنند.
  • روترها از طریق تعیین محدودیت دسترسی امنیت شبکه را تأمین می‌کنند و فقط به افراد مشخص شده اجازه دسترسی به شبکه را می‌دهند.
  • روترها میزان دسترسی هر یک از دستگاه‌ها را نیز تعیین می‌کنند که از کاربردهای روتر در کنترل ترافیک شبکه به شمار می‌رود.
  • برخی از روترها دارای پورت USB هستند که امکان اتصال دستگاه‌های ذخیره‌ساز به روتر را برای ذخیره و اشتراک‌ گذاری داده‌ها فراهم می‌کنند.

انواع روتر

معیارهای مختلفی برای دسته‌بندی روترها وجود دارند. برخی از این معیارها شامل نوع اتصال و جایگاه روتر در شبکه هستند. در ادامه برخی از انواع روتر را به شما معرفی می‌کنیم:

روتر سیمی (Wired Router):

روتر سیمی یا روتر باسیم، روتری است که قابلیت اتصال به دستگاه‌ها را تنها از طریق کابل‌های اترنت دارد. از این نوع روتر معمولاً در شبکه‌های بزرگ مانند دانشگاه‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و … استفاده می‌شود.

محصول مرتبط  افزایش سرعت اینترنت وای فای + راهکار ها و ترفندهایی برای افزایش سرعت مودم

روتر بی‌سیم (Wireless Router):

در این نوع روترها، علاوه بر پورت‌های اترنت، آنتن‌های بی‌سیم نیز وجود دارند که ز طریق Wi-Fi امکان اتصال بی‌سیم را برای دستگاه‌های مختلف فراهم می‌کنند. با استفاده از روتر بی‌سیم، می‌توان به طور همزمان چندین دستگاه را به شبکه اینترنت متصل کرد.

روتر مرکزی (Core Router):

روتر مرکزی یا مسیریاب اصلی در شبکه‌های بزرگ و پیچیده استفاده می‌شود و نقش مهمی در هدایت ترافیک دارد. این نوع روترها معمولاً در مرکز شبکه قرار می‌گیرند و با پهنای باند بالا و قابلیت پردازش بسته‌های داده بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین کاربردهای روتر مرکزی در کارهای تخصصی است.

روتر غیرمتمرکز (Edge Router):

روتر غیرمتمرکز در لبه شبکه قرار می‌گیرد و وظیفه هدایت ترافیک بین شبکه محلی (LAN) و شبکه خارجی (WAN) را بر عهده دارد. این نوع روترها معمولاً در محیط‌های کوچکتر مانند شرکت‌ها، مدارس و ساختمان‌ها مورد استفاده می‌گیرند. به روتر غیرمتمرکز، روتر لبه یا روتر مرزی نیز گفته می‌شود و کم‌ظرفیت‌ترین نوع روتر است.

روتر مجازی (Virtual Router):

روتر مجازی یک نوع روتر نرم‌افزاری است که بر روی یک سرور یا دستگاه مجازی اجرا می‌شود و عملکرد یک روتر سخت‌افزاری را ایفا می‌کند. این نوع روترها به عنوان یک سرویس مجازی ارائه می‌شوند و می‌توانند در محیط‌های ابری استفاده شوند. روترهای مجازی امکاناتی مانند پیکربندی شبکه، مسیریابی و … را ارائه می‌دهند و مزایای بیشتری نیز نسبت به سایر انواع روتر دارند.

مزایای استفاده از روتر

مزایای روتر چیست؟ استفاده از روترها دارای مزایای بسیاری است که عملکرد شبکه را بهبود می‌بخشند. در زیر تعدادی از این مزایا را بررسی خواهیم کرد:

  • روترها با کنترل صحیح ترافیک و مسیریابی بهینه امکان ارسال سریع و کارآمد بسته‌های داده را فراهم می‌کنند.
  • روتر‌ها از طریق قابلیت.های امنیتی مانند فایروال امنیت شبکه را بهبود می‌دهند و با تشخیص حملات هکری و ترافیک مخرب از آن‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • روترها با جداسازی شبکه‌ها از یکدیگر بر اساس نیاز کاربر، مدیریت مستقل شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کنند از کاربردهای روتر نیز به شمار می‌رود.
  • روترها با افزایش و تغییر شبکه و دستگاه‌ها میزان انعطاف پذیری شبکه را افزایش می‌دهند.
  • با استفاده از روترها ترافیک شبکه به صورت مناسب تقسیم می‌شود و به شکل بهینه در کل شبکه توزیع می‌شود که این کار عملکرد و کارایی شبکه را بهبود می‌دهد.
  • روترها قابلیت اطمینان شبکه را افزایش می‌دهند و در صورت بروز مشکل در انتقال اطلاعات و داده‌ها مشکلی پیش نمی‌آید.

راهنمای خرید روتر مناسب

راهنمای خرید روتر مناسب

برای خرید روتر مناسب باید به عوامل مختلفی توجه کنید. در بالا به اینکه روتر چیست و روتر چه کاربردی دارد اشاره شد. پس از آشنایی با روتر و انواع آن باید این عوامل را در نظر بگیرید تا بتوانید از کاربردهای روتر به خوبی استفاده کنید. سرعت، قدرت سیگنال و میزان پوشش‌دهی از موارد مهمی هستند که باید در خرید روتر به آن‌ها توجه کنید و بر اساس نیازهای محل کار یا منزل خود آن‌ها را تعیین کنید. همچنین بر اساس تعداد دستگاه‌های که می‌خواهید به روتر متصل کنید باید روتر با تعداد پورت کافی خریداری نمایید. عملکرد پردازنده و حافظه روتر هر چقدر که قوی‌تر و بزرگ‌تر باشد می‌تواند داده‌های بیشتری را پردازش کند و‌ عملکرد بهتری را ارائه دهد. بنابراین باید پیش از خرید روتر به این موارد نیز توجه کنید. در پایان برند و قیمت روتر از عوامل مهم در تصمیم گیری هستند که باید با توجه به بوجه خود روتری را انتخاب کنید که نیاز‌های شما را به خوبی رفع کند و عملکرد خوبی داشته باشد.

معرفی فروشگاه فراگرام

فروشگاه فراگرام از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه انواع تجهیزات شبکه مانند روتر، مودم و گیتوی‌ها است. مجموعه فراگرام همواره در تلاش‌ است تا بهترین محصولات و خدمات را با قیمت مناسب به مشتریان خود ارائه دهد. شما عزیزان می‌توانید با خرید روتر مورد نظر خود از سایت فراگرام، خریدی لذت‌بخش و آسان را تجربه کنید و یک محصول باکیفیت را دریافت نمایید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه