پچ کورد فیبر نوری چیست؟

پچ کورد فیبر نوری چیست؟

پچ کورد فیبر نوری چیست؟ شبکه فیبر نوری از سریع‌ترین راه‌های اتصال به اینترنت است که داده‌ها را با سرعت بالا و در فواصل طولانی انتقال می‌دهد. در این شبکه از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که یکی از این تجهیزات اساسی پچ کورد فیبر نوری است. بنابراین آشنایی با پچ کورد فیبر نوری مهم است. در این مقاله فراگرام توضیح می‌دهیم که پچ کورد فیبر نوری چیست؟ همچنین با انواع و کاربرد پچ کورد فیبر نوری آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

پچ کورد فیبر نوری چیست؟

پچ کورد فیبر نوری با نام‌های کابل پچ فیبر نوری و کابل جامپر فیبر نوری نیز شناخته می‌شود. اما پچ کورد فیبر نوری چیست؟ پچ کورد همان کابل فیبر نوری تشکیل شده از یک یا چند رشته شیشه‌ای است که در دو سر آن کانکتور یا سوکت قرار دارد. این کابل‌ها معمولاً کوتاه و با قطر بسیار کوچک هستند. پچ کورد فیبر نوری به اتصال سریع و راحت کابل به تجهیزات مختلف و دستگاه‌های مختلف شبکه به یکدیگر کمک می‌کند. پچ کورد به دلیل ویژگی‌هایی مانند حفظ کیفیت سیگنال، مقاومت در برابر تداخلات الکترومغناطیسی و قابلیت انتقال داده‌ها در فواصل بزرگ، در شبکه‌های فیبر نوری به طور گسترده استفاده می‌شوند. همچنین پچ کورد فیبر نوری سازگاری خوبی با محیط زیست دارد و نیازهای شبکه را در زمینه اتصالات و انتقال‌ها به خوبی رفع می‌کند.

کاربردهای پچ کورد فیبر نوری

آشنایی با پچ کورد فیبر نوری، پچ کورد شبکه و کاربرد پچ کورد فیبر نوری یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنید. در واقع کاربردهای پچ کورد فیبر نوری بسیار گسترده است و در مراکز و شبکه‌های مختلفی به کار می‌رود که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شبکه فیبر نوری
  • شبکه‌های محلی LAN و WAN
  • ارتباطات دیتا سنتر
  • شبکه‌های تلفنی
  • شبکه‌های صوتی و تصویری
  • مراکز تصویربرداری پزشکی
  • مهندسی مکانیک

انواع پچ کورد فیبر نوری

انواع پچ کورد فیبر نوری

پچ کوردها انواع مختلفی دارند که از جنبه‌های مختلفی مانند نوع کابل، ساختار کابل، نوع کانکتور، پونیش کانکتور و جکت کابل تقسیم بندی می‌شوند. آشنایی با پچ کورد فیبر نوری و انواع آن به استفاده درست و صحیح از آن‌ها کمک می‌کند. در ادامه انواع پچ کورد فیبر نوری را معرفی می‌کنیم.

انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس نوع کابل

یکی از دسته بندی‌های انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس نوع کابل آن است که شامل ۲ نوع سینگل مود و مولتی مود می‌شود:

پچ کورد سینگل مود (Single-Mode Fiber Optic Cable)

سینگل مود یا تک حالته بودن یکی از انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس نوع کابل است. در این نوع تنها یک نوع سیگنال واحد در یک زمان مشخص منتقل می‌شود. به این نوع کابل‌ها مونو مد و یونی مد نیز گفته می‌شود. هسته این نوع پچ کورد ۹.۱۲۵ میکرون و رنگ کابل آن زرد رنگ است.

پچ کورد مولتی مود (Multi-Mode Fiber Optic Cable)

مولتی مود یا چند حالته بودن یکی دیگر از انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس نوع کابل است. در این نوع چندین سیگنال مختلف در یک زمان مشخص منتقل می‌شوند. هسته این نوع پچ کورد ۵۰ و ۶۲.۵ میکرون و رنگ کابل آن‌ها نارنجی است.

پچ کورد مولتی مود (Multi-Mode Fiber Optic Cable)​

انواع پچ کورد فیبر نوری براساس نوع ساختار کابل

این دسته بندی انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس ساختار کابل و میزان پیچیدگی آن است:

پچ کورد سیمپلکس (Simplex)

این پچ کوردها ساختار ساده‌ای دارند و از  یک هسته ساخته شده‌اند. در انتهای این پچ کورد یک فیبر و یک کانکتور وجود دارد. هنگامی از پچ کورد سیمپلکس استفاده می‌شود که به انتقال داده‌های یک طرفه نیاز دارند.

پچ کورد سیمپلکس (Simplex)​

پچ کورد داپلکس (Duplex)

این پچ کوردها از دو فیبر برای ارتباط استفاده می‌کنند. در دو انتهای این پچ کوردها دو فیبر و دو کانکتور وجود دارد. برای این فیبرها از حروف A و B استفاده می‌شود و از یک فیبر برای ارتباط در جهت A به B و از فیبر دیگر برای ارتباط درجهت B به A استفاده می‌شود. بنابراین در نوع داپلکس هر دو سر پچ کورد هم فرستنده هستند و هم گیرنده.

پچ کورد فیبر نوری ریبون (Ribbon fan-out)

این نوع پچ کورد فیبر نوری روبانی از فیبرهای نوری است که به صورت یک نوار مسطح هستند. این نوع برای برخی از مصارف خاص طراحی و مونتاژ می‌شود. در یک طرف از این کابل کانکتور فیبر روبانی و فیبرهای چندگانه و در طرف دیگر انواع کاکنتور قرار می‌گیرند. در نوع Ribbon می‌توان تا ۲۴ فیبر نوری را کنار یکدیگر قرار داد و هر سر آن را یک کانکتور خاص قرار داد.

پچ کورد فیبر نوری ریبون (Ribbon fan-out)​

انواع پچ کورد فیبر نوری براساس نوع کانکتور

این دسته بندی انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس کانکتور یا سوکتی است که در هر سر آن قرار دارد و شامل انواع مختلفی می‌شود:

پچ کورد LC-LC

این نوع پچ کورد از کانکتور LC در هر دو سر استفاده می‌کند. این کانکتورها دارای قابلیت قطع و وصل سریع و آسان هستند و برای اتصال دستگاه‌ها و تجهیزاتی که از کانکتور LC استفاده می‌کنند، استفاده می‌شوند. همچنین دارای فرم کوچکی هستند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و به همین دلیل برای مناطق پرتراکم مناسب هستند.

پچ کورد LC-LC​

پچ کورد SC-SC

این نوع پچ کورد از کانکتور SC در هر دو سر استفاده می‌کند. کانکتور SC نیز یکی از پراستفاده‌ترین انواع کانکتورهای شبکه فیبر نوری است و برای اتصال دستگاه‌ها و تجهیزاتی که از کانکتور SC استفاده می‌کنند، استفاده می‌شود. از ویژگی‌های خاص این کانکتور دوام بالا و ارزان قیمت بودن آن است.

پچ کورد FC-FC

این نوع پچ کورد از کانکتور FC در هر دو سر استفاده می‌کند. کانکتور FC معمولاً در برخی از شبکه‌های قدیمی‌تر فیبر نوری استفاده می‌شود. از این پچ کورد در محیط‌هایی که لرزش زیادی دارند نیز استفاده می‌شود.

پچ کورد ST-ST

این نوع پچ کورد از کانکتور ST در هر دو سر استفاده می‌کند. این نوع پچ کورد‌ها بسیار قدیمی هستند و امروزه در شبکه‌های مولتی مود مانند شبکه‌های محلی‌ و دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پچ کورد ST-ST

پچ کورد SC-LC

این نوع پچ کورد از کانکتور SC در یک سر و کانکتور LC در سر دیگر استفاده می‌کند. این نوع پچ کورد برای اتصال دستگاه‌ها و تجهیزاتی که از کانکتور SC یا LC استفاده می‌کنند و نیاز به اتصال مستقیم بین این دو نوع کانکتور دارند، استفاده می‌شود.

پچ کورد SC-LC

پچ کورد MTRJ-MTRJ

این نوع پچ کورد از کانکتور MTRJ در هر دو سر استفاده می‌کند. کانکتور MTRJ به صورت متقابل عمل می‌کند و برای اتصال دستگاه‌ها و تجهیزاتی که از کانکتور MTRJ استفاده می‌کنند، استفاده می‌شود. کار با این نوع پچ کورد فیبر نوری بسیار راحت است و ظاهری مشابه کانکتور RJ45 دارد.

محصول مرتبط  تفاوت مودم تک بانده و دو بانده چیست؟ کدام را انتخاب کنیم؟

پچ کورد E2000-E2000

این نوع پچ کورد از کانکتور E2000 در هر دو سر استفاده می‌کند. کانکتور E2000 دارای یک درپوش قابل جدا شدن است که از آن در برابر ورود آلودگی و خروج نور لیزر محافظت می‌کند. پچ کورد با کانکتور E2000 از انواع پچ کورد فیبر نوری با تکنولوژی پیشرفته و جدید است.

پچ کورد E2000-E2000

پچ کورد MU-MU

این نوع پچ کورد از کانکتور MU در هر دو سر استفاده می‌کند. کانکتور MU کوچکترین کانکتور فیبر نوری است که با سیستم فشار و کنترل یعنی Push & Pull ساخته شده است.

پچ کورد MPO/MTP

این نوع پچ کورد از کانکتورMPO/MTP در یک سر استفاده می‌کند. این کانکتورها برای اتصال سریع بین تجهیزات را فراهم میکنند و برای ارتباطات بسیار پرسرعت و برخی از برنامه‌های شبکه‌سازی، مراکز داده و مراکز صنعتی استفاده می‌شوند.

پچ کورد MPO/MTP​

انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس نوع پولیش کانکتور

این دسته بندی بر اساس نوع پولیش کانکتورها یا همان نحوه شکل دهی کانکتورها است. این نحوه پولیش بر روی میزان انعکاس نور در داخل کابل تأثیر می‌گذارد.

پچ کورد فیبر نوری PC (Physical Contact)

در این نوع پچ کورد پولیش به شکل صاف و روی هم است. این نوع پچ کورد برای اتصالاتی که نیاز به انتقال دقیق داده‌ها و کاهش انعکاس دارند مناسب است. میزان انعکاس در نوع PC معمولاً ۴۰ دسی‌بل است و برای هر دو نوع کابل سینگل مود و مولتی مود کاربرد دارد.

پچ کورد فیبر نوری PC (Physical Contact)​

پچ کورد فیبر نوری UPC (Ultra Physical Contact)

در پچ کورد UPC کانکتور با زاویه کمی در حد ۸ درجه پولیش‌کاری می‌شود تا اتصال بهتری بین دو کانکتور شکل بگیرد. این نوع پچ کورد برای کاربری‌هایی که به کاهش انعکاس و افزایش بازتاب نور تیاز دارند استفاده می‌شود. میزان انعکاس در این نوع پچ کورد ۵۰ دسی‌بل است و عمدتاً برای نوع کابل سینگل مود کاربرد دارد.

پچ کورد فیبر نوری APC (Angled Physical Contact)

در این نوع پچ کورد پولیش به نحوی است که یک زاویه برای کاهش بازتاب نور در حداقل‌ترین حالت ممکن و افزایش کارایی سیستم ایجاد می‌شود و در شبکه‌های تلفن همراه از این نوع کابل استفاده می‌شود. میزان انعکاس در نوع APC برابر با ۶۰ دسی‌بل است و عمدتاً برای نوع کابل سینگل مود کاربرد دارد.

انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس نوع جکت کابل

پچ کورد فیبر نوری PE (Polyethylene)

پچ‌کورد فیبر نوری پلی اتیلن به دلیل مقاومت خوبی که در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارد بیشتر برای فضاهای باز و آزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پچ کورد فیبر نوری PVC (Polyvinyl chloride)

پچ کورد فیبر نوری پی‌وی‌سی مقاومت خوب و قابل قبولی در برابر شرایط محیطی مختلف دارد و همچنین قیمت آن مقرون به صرفه است.

پچ کورد فیبر نوری PVC (Polyvinyl chloride)​

پچ کورد فیبر نوری PVDF (Polyvinyl Difluoride)

به این نوع پچ کورد فیبر نوری اصطلاحاً کابل پلنوم نیز گفته می‌شود و بیشتر برای محیط‌های توکار و فضاهایی که احتمال افزایش دما در آن وجود دارد استفاده می‌شود.

پچ کورد فیبر نوری PVDF (Polyvinyl Difluoride)

پچ کورد فیبر نوری LSZH (Low Smoke Zero Halogen)

پچ کورد فیبر نوری برای محیط‌های داخلی و حساس مورد استفاده می‌گیرد و قیمت بالایی دارد چون در صورت آتش سوزی گازهای سمی تولید نمی‌کند و ایمن است.

پچ کورد فیبر نوری LSZH (Low Smoke Zero Halogen)​

رنگ‌بندی پچ کورد فیبر نوری

رنگ‌بندی پچ کورد فیبر نوری یک راه ساده برای تشخیص و شناسایی پچ کور‌های فیبر نوری در شبکه است. این رنگ‌بندی به وسیله استانداردهای رنگ‌بندی کابل‌های شبکه صورت می‌گیرد. در این سیستم استاندارد هر رنگ یا دسته رنگی به یک ویژگی خاص اختصاص داده می‌شود تا امکان تشخیص سریع و آسان پچ کوردها در شبکه امکان‌پذیر شود و خطاهای انسانی کاهش پیدا کند. در استاندارد TIA/EIA-598-B برای رنگ‌بندی پچ کوردها از رنگ‌های متنوعی مانند نارنجی، آبی، سبز، زرد، نیلی، فیروزه‌ای، طوسی، صورتی و … استفاده می‌شود. این رنگ‌ها نوع کابل سینگل مود یا مولتی مود و سرعت انتقال داده‌ها را نشان می‌دهند. این رنگ‌بندی‌ها می‌توانند در کشورهای مختلف، متفاوت باشند.

تفاوت رنگ‌های مختلف

برای اینکه تفاوت رنگ‌بندی پچ کوردها را بهتر درک کنید در این بخش به برخی از تفاوت‌های دو رنگ‌بندی سبز و آبی اشاره می‌کنیم. پچ کوردهای سبز دارای پولیش کانکتور APC و زاویه ۸ درجه هستند اما پچ‌ کوردهای آبی بدون زاویه و صاف و دارای پولیش کانکتور UPC هستند. تفاوت دیگر این دو پچ‌ کورد سبز و آبی در نحوه عملکرد آن‌ها است. همچنین میزان انعکاس در رنگ آبی ۵۰ دسی‌بل و در رنگ سبز ۶۰ دسی‌بل است.

نکات مهم در انتخاب پچ کورد مناسب

پیش از هر چیز باید بدانید پچ کورد فیبر نوری چیست؟ و با انواع آن و کاربرد پچ کورد فیبر نوری آشنا شوید. برخی نکات مهم و قابل توجه در انتخاب پچ کورد فیبر نوری مناسب عبارتند از:

نوع کابل: آشنایی با پچ کورد فیبر نوری و نوع کابل یکی از موارد مهم در انتخاب و خرید پچ کورد است. کابل‌های سینگل مود برای فواصل طولانی و اتصالات بین شهری مناسب هستند و کابل‌های مولتی مود برای فواصل کوتاه‌تر و شبکه‌های داخلی معمولاً استفاده می‌شوند.

کاربرد پچ کورد فیبر نوری: توجه به کاربرد پچ کورد فیبر نوری بسیار مهم است. در صورتی که پچ کورد مناسب بر اساس کاربرد آن انتخاب نشود کارایی ندارد.

سرعت انتقال داده: باید بدانید که چه سرعتی و پهنای باندی را نیاز دارید‌. بر اساس این سرعت انتقال داده باید پچ کورد مناسب را انتخاب کنید، رنگ یکی از راه‌های کمک کننده در پیدا کردن سرعت پچ کورد است.

نوع کانکتور: باید بدانید که دستگاه‌های شما از کدام نوع کانکتور پشتیبانی می‌کنند تا پچ کورد مناسب را برای آن خریدارید کنید.

نوع جکت کابل: پچ کوردها معمولاً با پوشش‌های مختلفی عرضه می‌شوند که باید بر اساس نکات ایمنی و ویژگی‌های محیط نوع مناسب انتخاب شود.

طول پچ کورد: بهتر است طول پچ کورد را بر اساس نیازهای شبکه و نقاط اتصال مورد نیاز خود تعیین کنید.

فراگرام

فروشگاه فراگرام یک مجموعه معتبر در زمینه فروش انواع تجهیزات شبکه مانند تجهیزات پسیو، تجهیزات اکتیو و تجهیزات فیبر نوری است. ما در فروشگاه فراگرام محصولاتی باکیفیت را از برندهای معتبر همراه با قیمت مناسب به شما عزیزان ارائه می‌دهیم. همچنین، ما همواره تلاش می‌کنیم تا هر آن چه که تجربه خریدی لذت‌بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد ارائه دهیم. با مراجعه به فروشگاه فراگرام می‌توانید انواع مختلف پچ کورد و پچ کورد فیبر نوری را مشاهده و خریداری نمایید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه