مودم همراه یا ثابت؟

مودم همراه یا ثابت؟

اگر به دنبال خرید یک مودم برای اتصال به اینترنت هستید حتماً سؤالات مختلفی در ذهن شما شکل می‌گیرد. به طور مثال، کدام یک از انواع مودم را بخرم؟ مودم ثابت و همراه چه فرقی دارند؟ مودم ثابت بهتر است یا مودم همراه؟ تفاوت مودم ثابت با همراه چیست؟ ما در این مقاله به بررسی این مودم‌ها، مزایا و معایب هر کدام و تفاوت مودم ثابت با همراه می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا تصمیم درستی را برای خرید مودم مورد نیاز خود بگیرید. یک انتخاب درست، اینترنت با سرعت بالا و پایدار را در اختیار شما قرار می‌دهد و تجربه لذت‌بخشی را هنگام کار کردن با اینترنت برای شما به ارمغان می‌آورد.

فهرست مطالب

مودم ثابت و نحوه عملکرد آن

به مودم‌های ثابت، مودم‌های رومیزی و مودم‌های خانگی نیز گفته می‌شود که ارتباط بین دستگاه‌های مختلف مانند کامیپوتر، تلفن همراه، تلویزیون، لپ‌تاپ و … را با شبکه اینترنت فراهم می‌کنند. این مودم‌ها از خطوط تلفن برای اتصال به اینترنت و ارائه سیگنال پرقدرت استفاده می‌کنند. مودم‌های ثابت در دو نوع باسیم و بی‌سیم (وایرلس) وجود دارند. به کمک پورت‌های اترنت (Ethernet) و پورت‌های USB موجود در این مودم‌ها ارتباطات باسیم با سایر دستگاه‌ها به راحتی برقرار می‌شود. علاوه بر این، مودم‌های ثابت دارای قابلیت‌ها و‌ امکانات متنوعی هستند و سرعت و پوشش‌دهی بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. وزن بالا و اندازه بزرگ مودم‌های ثابت یا رومیزی جابه‌جایی آن‌ها را سخت می‌کند که یکی از موارد تفاوت‌ مودم ثابت با همراه است. این مودم‌ها از طریق اتصال به جریان برق کار می‌کنند و اینترنت پرسرعت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. مودم‌های ثابت در اماکن مختلفی مانند منازل، ادارات، مراکز تجاری و تفریحی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، مراکز آموزشی، پانسیون‌ها و خوابگاه‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع مودم‌های ثابت

مودم‌های ثابت در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که قابلیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. در زیر مهم‌ترین انواع مودم‌های ثابت را معرفی می‌کنیم:

مودم‌های ADSL:

این مودم‌ها در انواع باسیم و بی‌سیم عرضه می‌شوند و اتصال به اینترنت با سرعت نسبتاً بالایی را فراهم می‌کنند. عموماً سرعت دانلود در این مودم‌ها از سرعت آپلود بالا‌تر است. همچنین مودم‌های ADSL از خطوط تلفن برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند و نیازی به کابل کشی مجدد ندارند.

مودم‌های VDSL:

این مودم‌ها سرعت دانلود و آپلود بالایی دارند و امکانات متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. فناوری به کار رفته در این مودم‌ها از مودم‌های ADSL بالاتر است و به همین دلیل بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. مودم‌های VDSL برای اتصال به اینترنت نیاز به کابل کشی دارند.

مودم‌های فیبر نوری:

مودم‌های فیبر نوری دارای سرعت و پایداری بسیار بالایی هستند. کیفیت ارتباط و امنیت در این مودم‌ها بالا است و از مزیت‌های آن به شمار می‌رود. این ویژگی‌ها باعث کاهش هزینه‌های مربوط به اینترنت نیز می‌شوند. مودم‌های فیبر نوری برای اتصال به اینترنت نیاز به کابل کشی فیبر نوری دارند.

مزایای استفاده از مودم ثابت

  • مودم‌های ثابت دارای سرعت بالا، پهنای باند زیاد و پایداری بالایی هستند. بنابراین میزان پینگ و قطعی اینترنت در مودم‌های ثابت پایین‌تر است.
  • آنتن‌های قوی این مودم‌ها پوشش‌دهی بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برد بیشتر مودم ثابت نیز تفاوت مودم ثابت با همراه است. در برخی از این مودم‌ها امکان نصب آنتن جدید خارجی نیز وجود دارد.
  • مودم‌های ثابت دارای پورت‌های متعدد هستند که این قابلیت برای شرکت‌ها، گیمینگ، استریم و … بسیار کاربردی است.

معایب استفاده از مودم ثابت

  • این مودم‌ها به دلیل استفاده از خطوط تلفن و نیاز به کابل کشی دارای محدودیت مکانی هستند و امکان جابه‌جایی ندارند.
  • مودم‌های ثابت برای کار کردن به برق نیاز دارند و در محلی که پریز برق وجود نداشته باشد استفاده از آن‌ها امکان پذیر نیست.

مودم همراه و نحوه عملکرد آن

مودم‌های همراه با نام‌های مودم‌های جیبی، مودم‌های قابل حمل، مودم‌های سیار و مودم‌های سیمکارتی نیز شناخته می‌شوند. این مودم‌ها دارای اندازه کوچک و وزن پایینی هستند و به راحتی جابه‌جا می‌شوند. بنابراین اتصال به اینترنت در هر مکان و در هر زمانی به راحتی به کمک این مودم‌ها امکان پذیر می‌شود که مهم‌ترین تفاوت مودم ثابت با همراه است. مودم‌های همراه از سیم کارت ارائه شده توسط اپراتورها استفاده می‌کنند و به شبکه اینترنت متصل می‌شوند و اینترنت سرعت بالا را در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار می‌دهند. این مودم‌ها راهی آسان برای دسترسی به اینترنت در سفرها، اماکن عمومی و هنگامی که دسترسی به اینترنت ثابت و مودم‌ ثابت وجود ندارد هستند. این مودم‌ها امکان اتصال باسیم را نیز از طریق پورت USB فراهم می‌کنند.

انواع مودم‌های همراه

مودم‌های همراه بر اساس معیارهای مختلفی به دسته بندی‌ها مختلفی تقسیم می‌شوند اما همه آن‌ها دارای اسلات سیم‌کارت هستند و از این طریق به اینترنت متصل میشوند.

انواع مودم همراه بر اساس نسل اینترنت:

مودم‌های همراه متناسب با نسل‌های مختلف اینترنت مانند 3G، 4G، LTE و 5G تولید و عرضه شده‌اند. پشتیبانی از نسل‌های جدیدتر سرعت بالاتری را در اختیار کاربران مودم‌های همراه قرار می‌دهد.

انواع مودم همراه بر اساس منبع تغذیه:

بیشتر مودم‌های همراه دارای باتری داخلی هستند که قابل شارژ شدن هستند. برخی دیگر از انواع مودم‌های همراه نیز دارای پورت USB هستند که به لپ‌تاپ یا کامیپوتر متصل می‌شوند و انرژی مورد نیاز خود را از طریق اتصال به این دستگاه‌ها فراهم می‌کنند.

محصول مرتبط  راهنمای خرید مودم

انواع مودم همراه بر اساس لاک و آنلاک:

برخی از مودم‌های جیبی قفل شبکه دارند و فقط با استفاده از سیم‌کارت ارائه دهنده برند مودم قابل استفاده هستند مانند مودم‌های همراه اپراتورهای رایتل، ایرانسل و همراه اول. برخی دیگر از مودم‌ها قفل شبکه ندارند و با استفاده از سیم‌کارت تمامی‌ اپراتورها می‌توانید به اینترنت متصل شوید.

مودم دانگل:

مودم دانگل‌ها که وزن بسیار کمی دارند و بسیار کاربردی هستند نیز از انواع دیگر مودم‌های همراه یا جیبی به شمار می‌روند. این مودم‌ها عموماً از طریق پورت USB به لپ‌تاپ، تلفن همراه یا … متصل می‌شوند و اتصال به اینترنت را برقرار می‌کنند.

مزایای استفاده از مودم همراه

  • مودم‌های همراه دارای اندازه و ابعاد کوچک هستند و به راحتی قابل جابه‌جایی هستند.
  • انعطاف پذیری بالای مودم‌های همراه، اتصال به اینترنت را در هر جایی که پوشش شبکه توسط اپراتور فراهم شده باشد امکان پذیر می‌کنند.
  • این مودم‌ها دارای باتری داخلی هستند که بدون نیاز به اتصال به برق به راحتی کار می‌کنند و‌ اتصال به اینترنت را فراهم می‌کنند.

معایب استفاده از مودم همراه

  • مودم‌های همراه سرعت و پهنای باند محدودی را ارائه می‌دهند.
  • پوشش شبکه در مودم‌های همراه ضعیف است و با دور شدن از مودم‌ همراه یا مودم دانگل امکان قطعی و اختلال هنگام اتصال به اینترنت وجود دارد.
  • در صورت تمام شدن شارژ باتری دستگاه اتصال به اینترنت نیز قطع می‌شود.

مودم ثابت یا همراه؟ کدام یک را بخریم؟

همان طور که اشاره شد هر دو نوع مودم ثابت و مودم همراه دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود هستند. آگاهی از تفاوت مودم ثابت با همراه مقدمه تصمیم گیری برای خرید مودم ثابت یا همراه است. برای اینکه تشخیص دهید که کدام یک برای شما بهتر است به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک اتصال ثابت و پایدار به اینترنت هستید معمولاً مودم ثابت بهترین انتخاب است. این نوع مودم برای کسانی که در یک مکان ثابت زندگی یا کار می‌کنند و به اینترنت با سرعت بالا نیاز دارند مفید است. مودم ثابت برای اتصال تعداد زیادی دستگاه و گیمینگ و … نیز بسیار مناسب است.

چنانچه به اتصال به اینترنت هنگام سفر یا خارج از منزل و در محل‌هایی که اینترنت ثابت یا منبع برق ندارند نیاز دارید، مودم همراه انتخاب مناسبی است. مودم‌ همراه با استفاده از سیم کارت و شبکه اینترنت همراه، اتصال با سرعت بالا و خوبی را ارائه می‌دهد. تفاوت مودم ثابت با همراه در وزن و ابعاد و جابه‌جایی آسان مودم همراه، آن را برای کسانی که در مکان‌های مختلفی کار می‌کنند و به اتصال امن نیاز دارند به گزینه‌ای مفید و مناسب تبدیل کرده ‌است.

با مطالعه این مقاله پاسخ این سؤال که مودم ثابت و همراه چه فرقی دارند؟ را متوجه شدید. در نهایت پس از تصمیم گیری برای خرید مودم باید به سایر قابلیت‌ها و امکانات مودم توجه کنید و از آن‌ها اطلاع پیدا کنید. بدین منظور می‌توانید سایر مقالات موجود در سایت فراگرام درباره‌ی انواع مودم‌های ثابت و مودم‌های همراه شامل مودم‌ ADSL، مودم VDSL، مودم فیبر نوری، مودم سیم‌کارتی، مودم دانگل و سایر مقالات مرتبط با آن‌ها را مطالعه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

معرفی بهترین مودم‌های ثابت و همراه

برخی از بهترین انواع مودم‌های ثابت و همراه موجود در بازار را می‌توانید در زیر مشاهده کنید. همچنین برای مشاهده سایر مدل‌ها می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فرگرام مراجعه کنید.

معرفی مودم OPPO 5G CPE T1a

مودم رومیزی 5G اوپو CAT20 مدل T1a CPE 5G OPPO

مودم OPPO 5G CPE T1a از شبکه اینترنت 5G استفاده می‌کند. این مودم از مودم‌های پیشرفته است که می‌توان از آن در محیط‌های مختلف استفاده کرد. همچنین این مودم اتصال به یک اینترنت سریع و پایدار را برای کاربران فراهم می‌کند.

معرفی مودم روتر 5G هوآوی مدل H122-373 5G CPE Pro 2

مودم 5G هوآوی مدل H122-373 5G CPE Pro 2

این مودم ازانواع مودم‌های همراه است که بسیار کاربردی و مناسب است. مودم سیم‌کارتی هواوی Pro 2 قابلیت اتصال همزمان 16 دستگاه را بدون افت سرعت و کاهش عملکرد دارد. این مودم از تکونولوژی‌های MU-MIMO  و Wi-Fi 6 نیز پشتیبانی می‌کند.

معرفی مودم همراه Huawei مدل 330-5785

خریدمودم جیبی 4.5G هواوی مدل E5785-330

این مودم همراه دارای سرعت بالا و پشتیبانی از تکنولوژی 4G است. مودم 5785-300 قابلیت اتصال همزمان ۱۶ دستگاه و پخش ویدئو با کیفیت عالی را دارد. همچنین این مودم از مودم‌های جیبی پرطرفدار با باتری مقاوم است.

معرفی مودم همراه Huawei مدل 5383

خرید مودم 4.5G قابل حمل هوآوی مدل E5383 CAT6

این مودم از تکنولوژی 4G و LTE Cat4 پشتیبانی می‌کند و از مودم‌های همراه پیشرفته به شمار می‌رود. طراحی کوچک، آن را به مودمی مناسب برای حمل و نقل تبدیل کرده است.

فراگرام

فروشگاه فراگرام یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش انواع تجهیزات شبکه و به ویژه انواع مودم ثابت و همراه است. ما در مجموعه فراگرام همواره تلاش می‌کنیم تا محصولاتی با کیفیت را با قیمت مناسب به شما عزیزان ارائه دهیم و تجربه خریدی لذت‌بخش را برای شما به ارمغان بیاوریم. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت فروشگاهی سایت فراگرام مودم‌های مختلف‌ را با یکدیگر مقایسه کنید و سرانجام بهترین مودم را بر اساس نیازها و ویژگی‌های مدنظر خود خریداری کنید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه