رنگ بندی کابل شبکه و استانداردهای آن

استاندارد رنگ بندی کابل شبکه

کابل‌های شبکه نقشی حیاتی در انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط میان دستگاه‌های درون شبکه دارند. برای راه‌اندازی درست یک شبکه تأمین نیازها ارتباطی و تشخیص درست کابل‌ها بسیار مهم است. یکی از جنبه‌های مهم در تشخیص کابل‌ها، استاندارد رنگ بندی کابل شبکه است. در این مقاله با انواع کابل‌های شبکه، استاندارد رنگ بندی کابل شبکه و رنگ بندی شبکه آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب

انواع کابل شبکه

متناسب با نوع و سرعت شبکه‌ کابل‌های متفاوت و متنوعی برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها وجود دارند. یکی از دسته‌بندی‌های انواع کابل‌ها بر اساس جنس آن‌ها است که شامل کابل فیبر نوری و کابل مسی می‌شوند.

کابل فیبر نوری (Fiber Optic Cable):

کابل فیبر نوری در دو نوع سینگل مد و مولتی مد وجود دارد که از جنس شیشه یا پلاستیک ساخته شده‌اند. این کابل برای انتقال سریع اطلاعات در فواصل طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه با توجه به افزایش استفاده از اینترنت فیبر نوری، استفاده از این کابل‌ها نیز افزایش پیدا کرده‌ است.

کابل مسی (Copper Cable):

این کابل‌ها از مس ساخته شده‌اند و برای انتقال اطلاعات الکتریکی در فواصل کوتاه استفاده می‌شوند. کابل‌های مسی می‌توانند برای شبکه‌های اترنت و تلفن مورد استفاده قرار بگیرند و در انواع UTP و STP و کابل کواکسیکال موجود هستند. خطوط اینترنت ADSL نیز از جنس کابل مسی هستند.

کابل اترنت (Ethernet Cable):

کابل‌های اترنت در انواع و استانداردهای مختلفی برای ارتباط دستگاه‌های درون شبکه ساخته شده‌اند. برخی از انواع این کابل‌ها برای فواصل طولانی و جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی مناسب هستند.

کابل Unshielded Twisted Pair (UTP):

کابل‌ UTP یک نوع کابل مسی با زوج‌های بهم تابیده است که برای اتصال دستگاه‌های شبکه به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها از چندین زوج مسی تشکیل شده‌اند که ۸ رشته سیم به صورت ۴ جفت با رنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. کابل UTP در شبکه‌های اترنت و تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل Twisted Pair Shielded (STP):

کابل STP مانند کابل UTP از زوج‌های بهم تابیده ساخته شده‌ است، با این تفاوت که هر زوج سیم دارای یک شیلد فلزی است. این شیلد از کابل در مقابل تداخل‌های الکترومغناطیسی و نویز محافظت می‌کند‌. کابل‌های STP در انواع مختلفی وجود دارند و برای فواصل دور نیز مناسب هستند.

کابل کواکسیال (Coaxial Cable):

کابل کواکسیکال برای انتقال سیگنال‌های رادیویی، تلویزیونی و اینترنت کابلی استفاده می‌شود و در دو نوع RG6 و RG11 وجود دارد. این کابل از پوشش عایق و هادی فلزی ساخته شده است که از هسته مسی مرکزی آن محافظت می‌کنند. این هسته مرکزی وظیفه انتقال دیتا و‌ اطلاعات را بر عهده دارد.

کابل چند جفتی (Multi Pair Cable):

کابل چند حفتی شامل چند زوج کابل تابیده شده است که می‌توانند به صورت همزمان اطلاعات را انتقال دهند. این نوع کابل معمولاً در سیستم‌های تلفنی و ‌ارتباطات صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصول مرتبط  روتر فیبر نوری چیست؟

رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه

استاندارد رنگ بندی کابل شبکه

یکی از موارد و جنبه‌های مهم در مورد کابل‌ و پچ کورد شبکه، رنگ بندی کابل شبکه است. رنگ بندی کابل‌های شبکه بر اساس استاندارد TIA/EIA-568 تعیین می‌شود. بر اساس این استاندارد رنگ بندی کابل شبکه، دو روش رنگ بندی شبکه معتبر TIA/EIA-568A و TIA/EIA-568B وجود دارند. هر دو روش رنگ بندی کابل شبکه معتبر هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در یک شبکه خاص باید تنها از یک روش رنگ بندی شبکه استفاده شود تا به درستی عمل کنند. در شبکه‌های 10/100/1000 BASE-T نیز، معمولاً استاندارد TIA/EIA-568B ترجیح داده می‌شود.

برای آشنایی با پچ کورد می‌توانید مقاله پچ کورد فیبر نوری چیست؟ را در بلاگ فراگرام مطالعه کنید.

در کابل شبکه ۸ سیم وجود دارند که با رنگ‌های مختلف اصلی و فرعی جدا می‌شوند و هر کدام وظایف متفاوتی را بر عهده دارند. رنگ‌های فرعی همان رنگ‌های اصلی هستند که با سفید ترکیب شده‌اند.

رنگ‌های اصلی و وظایف آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • رنگ آبی وظیفه انتقال صدا را بر عهده دارد.
  • رنگ نارنجی وظیفه دریافت داده‌ها را بر عهده دارد.
  • رنگ سبز وظیفه ارسال سیگنال مثبت را بر عهده داد.
  • رنگ قهوه‌ای به عنوان رنگ کمکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ‌های فرعی و وظایف آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • رنگ سفید – آبی وظیفه انتقال صدا را بر عهده دارد.
  • رنگ سفید – نارنجی وظیفه دریافت داده‌ها را بر عهده دارد.
  • رنگ سفید – سبز وظیفه ارسال سیگنال مثبت را بر عهده داد.
  • رنگ سفید – قهوه‌ای به عنوان رنگ کمکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندارد رنگ ‌بندی کابل شبکه TIA/EIA-568A

  • استفاده از این استاندارد از زمان ورود کابل‌های شبکه Cat5 رواج پیدا کرد. در استاندارد رنگ بندی کابل شبکه TIA/EIA-568A سیم‌های 1 تا 8 از چپ به راست به صورت ترتیب رنگ‌های زیر قرار می‌گیرند.

    1 سفید – سبز

    2 سبز

    3 سفید – نارنجی

    4 آبی

    5 سفید – آبی

    6 نارنجی

    7 سفید – قهوه‌ای

    8 قهوه‌ای

استاندارد رنگ بندی کابل شبکه TIA/EIA-568B

  • پس از ورود کابل‌های شبکه Cat6 و رواج پیدا کردن استفاده از این کابل‌ها به جای نسل قبلی خود استاندارد 568B مورد استفاده قرار گرفت. در استاندارد رنگ بندی کابل شبکه TIA/EIA-568B سیم‌های 1 تا 8 از چپ به راست به صورت ترتیب رنگ‌های زیر قرار می‌گیرند.

    1 سفید – نارنجی

    2 نارنجی

    3 سفید – سبز

    4 آبی

    5 سفید – آبی

    6 سبز

    7 سفید – قهوه‌ای

    8 قهوه‌ای

فراگرام

فروشگاه فراگرام یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش انواع تجهیزات شبکه اکتیو و پسیو است. ما در مجموعه فراگرام همواره تلاش می‌کنیم تا محصولاتی با کیفیت را با قیمت مناسب به شما عزیزان ارائه دهیم و تجربه خریدی لذت‌بخش را برای شما به ارمغان بیاوریم. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت فروشگاهی سایت فراگرام انواع مختلف پچ کورد شبکه را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین پچ کورد را بر اساس نیازها و ویژگی‌های مدنظر خود خریداری کنید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه