کاهش پینگ اینترنت با چند راهکار ساده

کاهش پینگ اینترنت

اینترنت پرسرعت و باکیفیت یکی از نیاز اساسی در دنیای امروز است. پینگ نیز یکی از عوامل مهم و کلیدی در کیفیت ارتباطات است. فعالیت‌هایی مانند بازی آنلاین، معاملات آنلاین، تماس‌های ویدئویی و صوتی در بستر اینترنت که امروزه طرفداران زیادی دارند به پینگ پایین نیاز دارند. با توجه به اهمیت این موضوع، شناخت راهکارهای کاهش پینگ وای فای و بهبود عملکرد اینترنت بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی پینگ و بیان راهکارهای کاهش پینگ اینترنت می‌پردازیم.

فهرست مطالب

پینگ چیست؟

پینگ_چیست؟

پینگ (Ping) مخفف عبارت Packet Internet Groper است. در واقع پینگ مدت زمانی را نشان می‌دهد که اطلاعات از یک دستگاه به یک وب‌سایت یا سرور ارسال و از آن دریافت می‌شوند. این موضوع را با یک مثال ساده توضیح می‌دهم. فرض کنید جایی هستید و بلند فریاد می‌زنید و منتظر می‌مانید تا پژواک صدای خودتان را بشنوید. مدت زمانی که طول می‌کشد تا پژواک صدا را بشنوید، همان پینگ در دنیای اینترنت است. پینگ معیاری مهم برای سنجیدن کیفیت و سرعت اتصال اینترنت شما است و کاربردهای مختلفی در شبکه دارد. به طور مثال پینگ به اندازه‌گیری میزان تأخیر شبکه (Latency)، عیب‌یابی مشکلات شبکه و ارزیابی عملکرد شبکه کمک می‌کند. پینگ با دو اصطلاح رایج پینگ پایین و پینگ بالا همراه است.

  • پینگ پایین یعنی اتصال سریع و باکیفیت است و اطلاعات به سرعت و بدون تأخیر، ارسال و دریافت می‌شوند.
  • پینگ بالا یعنی اتصال کند و بی‌کیفیت است و اطلاعات با تأخیر، ارسال و دریافت می‌شوند.

چرا پینگ برای فعالیت‌های آنلاین مهم است؟

پینگ هرچه پایین‌تر باشد، تجربه کاربری روان‌تر و لذت‌بخش‌تری را برای شما فراهم می‌کند. در واقع، پینگ پایین برای برخی از فعالیت‌های آنلاین ضروری است؛ فعالیت‌هایی مانند بازی‌های آنلاین، تماشای فیلم به ‌صورت آنلاین، ترید (معاملات آنلاین) و استفاده از برنامه‌های VoIP مثل Skype. پینگ بالا می‌تواند باعث توقف، کندی، لگ، افت کیفیت و مشکلات ارتباطی شود. ممکن است فکر کنید پینگ پایین برای فعالیت‌هایی مثل وب‌گردی یا چک کردن ایمیل چندان مهم نیست، اما حتی در این موارد نیز پینگ پایین باعث دریافت نتایج سریع‌تر و جلوگیری از اتلاف وقت شما می‌شود.

چطور پینگ اینترنت را اندازه بگیریم؟

چطور پینگ اینترنت را اندازه بگیریم؟​

برای اندازه‌گیری پینگ اینترنت دو روش رایج وجود دارد که بهتر است قبل از انجام آن‌ها تمامی برنامه‌های فعال در دستگاه خود را ببندید تا نتیجه واقعی را دریافت کنید.

اندازه‌گیری پینگ با دستور CMD در ویندوز

برای اندازه‌گیری پینگ اینترنت در ویندوز، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

مرحله 1) کلیدهای Windows + R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود و سپس عبارت CMD را تایپ کنید و Enter بزنید یا در قسمت Search ویندوز عبارت CMD را تایپ کنید و Enter بزنید.

مرحله 2) در صفحه مشکی باز شده عبارت ping را به همراه آدرس وب‌سایت یا آدرس IP خود به شکل زیر تایپ کنید و سپس Enter را فشار دهید. حتماً بعد از نوشتن ping یک فاصله (Space) بزنید و سپس آدرس را وارد کنید.

Ping faragram.com

مرحله 3) کمی صبر کنید تا نتایج به شما نشان داده شود. نتایج پینگ شامل: حداقل (Minimum)، حداکثر (Maximum) و میانگین (Average) زمان پینگ و همچنین تعداد بسته‌های ارسالی (Sent)، دریافت شده (Received) و از دست رفته (Lost) است.

اندازه‌گیری پینگ با استفاده‌ از سایت‌های تست سرعت اینترنت

سایت‌های مختلفی مانند SpeedOf.me و Fast.com وجود دارند که امکان تست سرعت اینترنت را به صورت رایگان فراهم کرده‌اند. تمامی این سایت‌ها را به همراه امکاناتی که ارائه می‌دهند در مقاله بهترین سایت‌های تست سرعت اینترنت به شما معرفی کرده‌ایم. استفاده از این سایت‌ها بسیار ساده است و به دانش فنی خاصی نیاز ندارد. سایت‌های تست سرعت علاوه بر سرعت دانلود و سرعت آپلود، میزان پینگ وای فای را نشان می‌دهند.

پینگ نرمال چقدر است؟

پینگ نرمال با توجه به نوع فعالیت آنلاین و سرویس اینترنت مورد استفاده متفاوت است اما به طور کلی معیارهای زیر برای پینگ نرمال در نظر گرفته می‌شود:

پینگ کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه: این پینگ اینترنت بسیار عالی است و برای فعالیت‌هایی که زمان تأخیر در آن‌ها بسیار مهم است مانند بازی‌های آنلاین و معاملات آنلاین ایده‌آل به  شمار می‌رود.

پینگ بین ۲۰ تا ۵۰ میلی‌ثانیه: این پینگ خوب است و برای بیشتر فعالیت‌های آنلاین مانند بازی آنلاین، استریمینگ و تماس‌های VoIP مناسب است.

پینگ بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه: این پینگ کمی قابل قبول به شمار می‌رود و برای استفاده‌های عمومی مانند وب‌گردی، استریم ویدئو با کیفیت متوسط و تماس‌های VoIP بدون هرگونه مشکل جدی، کافی است.

پینگ بالاتر از ۱۵۰ میلی‌ثانیه: این میزان پینگ بالا است و برای بسیاری از فعالیت‌های آنلاین مناسب نیست و باعث تأخیر زیادی در آن‌ها می‌شود.

دلایل بالا بودن پینگ چیست؟

عوامل مختلفی روی پینگ تأثیر می‌گذارند و باعث بالا رفتن پینگ اینترنت می‌شوند. پینگ بالا کاربران را با مشکلات متعددی هنگام انجام فعالیت‌های آنلاین مواجه می‌کند. این عوامل را می‌توان در چند دسته کلی تقسیم‌بندی کرد که در این بخش با رایج‌ترین موارد آن آشنا می‌شویم.

مشکلات مربوط به ارائه دهنده خدمات اینترنتی: مواردی مانند شلوغی شبکه که کاربران را با افت سرعت در برخی از ساعات شبانه روز مواجه می‌کند تا مشکلات زیرساختی و فاصله تا سرور، همگی می‌توانند پینگ اینترنت را بالا ببرند.

مشکلات مرتبط با مودم و روتر: مودم‌ها و روترهای قدیمی، محل قرار دادن نامناسب آن‌ها و تنظیمات و پیکربندی نادرست می‌توانند باعث بالا رفتن پینگ اینترنت شوند.

مشکلات مربوط به دستگاه: دستگاه‌های قدیمی، بدافزارها و تعداد زیاد دستگاه‌های متصل شده، ممکن است پینگ وای فای را بالا ببرند و استفاده از اینترنت را با مشکل موجه کنند.

راهکارهای کاهش پینگ اینترنت

چگونه پینگ اینترنت را کاهش دهیم؟

راه‌های مختلفی برای کاهش پینگ اینترنت وجود دارند که در این بخش 22 راهکار کاهش پینگ وای‌ فای را از ساده‌ترین‌ها تا پیچیده‌ترین روش‌ها برای شما توضیح می‌دهیم.

شروع با راهکارهای ساده و سریع

افزونه‌های (اکستنشن‌های) غیرضروری مرورگر را غیرفعال کنید:

افزونه‌های مرورگر ممکن است باعث بالا رفتن پینگ شوند. برای کاهش پینگ اینترنت بهتر است افزونه‌هایی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید و غیرضروری هستند را غیرفعال کنید تا اینترنت سریع‌تری داشته باشید.

VPN را خاموش کنید:

استفاده از VPNها به طور معمول باعث افزایش پینگ می‌شوند. با خاموش کردن VPN مسیر اتصال بهینه می‌شود و کاهش پینگ اینترنت را تجربه خواهید کرد.

برنامه‌های پس‌زمینه را ببندید:

برنامه‌هایی که در پس زمینه گوشی یا تبلت اجرا می‌شوند می‌توانند پهنای باند شما را مصرف کنند که باعث بالا رفتن پینگ می‌شود. برنامه‌هایی که غیرضروری هستند یا از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را غیرفعال کنید یا بر روی حالت Sleep قرار دهید.

آپدیت‌های خودکار برنامه‌ها را غیرفعال کنید:

آپدیت‌های خودکار علاوه بر استفاده از حجم اینترنت شما، سرعت آن‌ را نیز کاهش می‌دهند. آپدیت‌ها را از روی حالت خودکار بردارید تا کنترل بیشتری بر روی مصرف داده‌ها و باقی مانده حجم اینترنت داشته باشید و با کاهش پینگ اینترنت مواجه شوید.

محصول مرتبط  انواع دوربین مداربسته کدامند؟

بهینه‌سازی شبکه

مودم را خاموش و روشن کنید:

گاهی یک خاموش و روشن کردن ساده مودم می‌تواند مشکلات مرتبط با اتصال به اینترنت را رفع کند و باعث کاهش پینگ وای‌ فای شود.

مودم را ریستارت کنید:

یکی از راه‌هایی که بهتر است کمی دیرتر سراغ آن بروید ریستارت (Restart) کردن مودم است. با ریستارت کردن، مودم به حالت تنظیمات اولیه برمی‌گردد که می‌تواند موجب کاهش پینگ اینترنت شود.

از اتصال سیمی (Ethernet) استفاده کنید:

اتصال‌های سیمی معمولاً پایدارتر و سریع‌تر از اتصال‌های بی‌سیم هستند. از کابل اترنت (Ethernet) برای اتصال دستگاه خود به مودم استفاده کنید تا پینگ کمتری را تجربه کنید و به افزایش سرعت مودم کمک کنید.

فاصله مودم با دستگاهتان را کم کنید:

هر چقدر فاصله بین مودم و دستگاه شما کمتر باشد سیگنال قوی‌تر است. پس به مودم نزدیک‌تر شوید تا پینگ کاهش پیدا کند. همچنین می‌توانید از طریق تقویت برد وای‌ فای به کاهش پینگ وای فای کمک کنید.

تداخلات شبکه را بررسی کنید:

دستگاه‌های الکترومغناطیسی مانند مایکروویو و تلفن بی‌سیم در نزدیکی مودم یا روتر می‌توانند باعث ایجاد تداخل در سیگنال وای‌فای و افزایش پینگ شوند. بهترین مکان قرار دادن مودم در خانه یا محل کار را پیدا کنید تا کاهش پینگ وای فای اتفاق بیفتد.

از یک کانال Wi-Fi خلوت استفاده کنید:

بعضی از مودم‌ها امکان تغییر کانال Wi-Fi برای کاربران فراهم کرده‌اند. تغییر کانال مودم و انتخاب کانال خلوت موجب بهبود عملکرد مودم و کاهش پینگ اینترنت می‌شود. کانال‌های خلوت تداخل کمتری با شبکه‌های اطراف خود دارند.

کابل‌ها و اتصالات را بررسی کنید:

کابل‌های آسیب‌دیده، خراب یا قدیمی می‌توانند باعث پینگ بالا اینترنت شوند. کابل‌ها و اتصالات را از لحاظ سلامت آن‌ها بررسی کنید و در صورتی که با مشکلی در آن‌ها مواجه شدید کابل‌ها را تعویض کنید یا از یک پورت دیگر استفاده کنید.

دسترسی دستگاه‌های دیگر به شبکه را قطع کنید:

اتصال دستگاه‌هایی که به شبکه شما متصل هستند و از آن استفاده نمی‌کنند را قطع کنید. می‌توانید با استفاده از قابلیت QoS (کنترل کیفیت خدمات) نیز دستگاه‌های متصل را اولویت‌بندی کنید که پینگ شما کاهش پیدا کند.

دستگاه‌های سخت‌افزاری اضافی را جدا کنید:

دستگاه‌های سخت‌افزای غیرضروری که به شبکه وصل هستند یا دستگاه‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارید را جدا کنید تا پهنای باند شما آزاد شود.

امنیت مودم خود را بالا ببرید:

از طریق تغییر رمز عبور مودم، پروتکل‌های امنیتی قوی مانند WPA2 و روش‌ جلوگیری از هک شدن مودم امنیت مودم خود را بالا ببرید تا از دسترسی افراد ناشناس به شبکه خود جلوگیری کنید. این کار به کاهش پینگ اینترنت و کنترل دسترسی‌ها به مودم نیز کمک می‌کند.

تنظیمات پیشرفته و تخصصی

از سرورهای نزدیک‌تر استفاده کنید:

انتخاب سرور نزدیک از لحاظ جغرافیایی به ویژه در بازی‌ها و سرویس‌ها یکی از اولین راهکارهای کاهش پینگ اینترنت و رایج‌ترین راه‌ها است.

تنظیمات مودم را بررسی کنید:

هر گونه مشکل در کانفیگ یا تنطیمات مودم می‌تواند پینگ را افزایش دهد. پیکربندی مجدد و تنظیمات درست یا برگرداندن تنظیمات مودم به حالت پیش‌فرض، راهکاری امن برای کاهش پینگ اینترنت است.

تنظیمات روتر و مودم خود را به‌روز کنید:

سیستم‌ عامل قدیمی در برخی از موارد می‌تواند دلیل بالا رفتن پینگ باشد. برای کاهش پینگ اینترنت سیستم عامل مودم یا روتر خود را به صورت منظم به‌روز (آپدیت) کنید که امنیت مودم شما نیز تأمین شود.

از DNS سریع‌تر استفاده کنید:

تغییر DNS به سرورهای سریع‌تر مانند Google DNS یا Cloudfare می‌تواند به کاهش پینگ اینترنت کمک کند. برای انجام این کار بهتر است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

از سرورهای کاهش پینگ کمک بگیرید:

امروزه سرویس‌های مختلفی به کاهش پینگ اینترنت و ایجاد تجربه بهتر هنگام استفاده از اینترنت کمک می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

راهکارهای بلندمدت و تعویض تجهیزات

نوع سرویس اینترنت خود را تغییر دهید:

اگر مشکل پینگ شما با روش‌های ساده و بدون هزینه حل نشد، ممکن است مشکل از سمت ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما باشد. با آن‌ها تماس بگیرید و مشکل را مطرح کنید تا به کاهش پینگ وای فای شما کمک کنند.

با ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خود تماس بگیرید:

تغییر سرویس اینترنت خود یا تغییر ارائه دهنده خدمات اینترنتی یکی از راهکارهای کاهش پینگ اینترنت است که می‌توانید این راه را نیز امتحان کنید.

مودم یا روتر جدید بخرید:

مودم یا روتر قدیمی می‌تواند مشکلات عملکردی ایجاد کند یا به طور کلی عملکرد ضعیفی داشته باشد، بنابراین با خرید مودم جدیدتر و کارآمدتر با قابلیت‌های متنوع می‌توانید کاهش پینگ وای فای را تجربه کنید. در این میان مودم‌های گیمینگ به دلیل سرعت و کیفیت بالا، پینگ پایین‌تری دارد و برای گیمرها و تریدرها گزینه بسیار مناسبی هستند.

برنامه کاهش پینگ اینترنت

اگر گیمر هستید و با این سؤال روبه‌رو هستید که «چگونه پینگ بازی را کاهش دهیم؟» و دنبال برنامه‌های برای کاهش پینگ وای فای هستید این بخش مختص به شما است. قبل از استفاده از این برنامه‌ها نظرات کاربران را در مورد آن‌ها بررسی کنید. برخی از این برنامه‌ها به تهیه اشتراک و پرداخت هزینه برای کاهی پینگ وای فای نیاز دارند.

 

NoPing:

NoPing یک برنامه کاهش پینگ پیشرفته است که با استفاده از سرورهای اختصاصی و بهینه‌سازی مسیرهای ارتباطی، به کاهش تأخیر در بازی‌های آنلاین کمک می‌کند. این برنامه گزینه مناسبی برای گیمرهای حرفه‌ای است.

 

WTFast:

WTFast یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های کاهش پینگ و لگ است که برای گیمرها طراحی شده است. این برنامه به صورت خودکار سرور مناسب را پیدا به کاهش پینگ وای فای و بهبود تجربه بازی کاربران کمک می‌کند.

 

Kill Ping:

Kill Ping یکی دیگر از برنامه‌های کاهش پینگ وای فای است که سرورهای بهینه و مسیرهای کوتاه‌تر را ارائه می‌دهد تا به کاهش تأخیر در بازی‌های آنلاین کمک ‌کند. این برنامه برای بسیاری از بازی‌های محبوب آنلاین بهینه‌سازی شده است.

راه‌‌های کاهش پینگ اینترنت مخابرات، ایرانسل و همراه اول

سرویس اینترنت خود را از هر کدام از ارائه دهنده‌های خدمات اینترنت مخابرات، ایرانسل یا همراه اول خریداری کرده باشید فرقی ندارد. برای کاهش پینگ وای‌ فای می‌توانید از طریق راهکارهای کاهش پینگ وای فای که در بخش بالا گفتیم استفاده کنید و از اینترنت با پینگ پایین لذت ببرید.

معرفی فروشگاه فراگرام

فروشگاه فراگرام یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه فروش انواع تجهیزات شبکه است. اگر به دنبال تجهیزاتی باکیفیت و قابل اعتماد از برندهای محبوب جهانی هستید، فروشگاه فراگرام بهترین انتخاب برای شما است. ما در فراگرام همواره تلاش می‌کنیم تا با ارائه محصولاتی با قیمت مناسب و کارآمد، تجربه آنلاین شما را بهبود ببخشیم. با ما اتصال سریع و پایدار را تجربه کنید. در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی برای خرید مودم داشتید نیز می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید‌.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه