برد وای فای چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

مودم دوبانده چیست؟

برد وای فای چقدر است؟ امواج وای‌فای (Wi-Fi) به اتصال بی‌سیم دستگاه‌ها به یکدیگر و به اینترنت کمک می‌کنند. این فناوری‌ کاربردی بسیاری از مشکلات ارتباطات سیمی را رفع کرده‌ است. یکی از مسائل مهم در رابطه با امواج وای‌فای، برد وای‌فای است. برد وای‌فای، فاصله فیزیکی بین مودم یا روتر و دستگاه متصل به شبکه بی‌سیم است. این برد تعیین کننده‌ی حداکثر فاصله‌ای است که یک دستگاه می‌تواند در آن به مودم یا روتر متصل شود و از شبکه آن استفاده کند. تعیین این محدوده پوشش‌دهی توسط مودم یا روتر به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

فهرست مطالب

برد وای فای به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مختلفی می‌توانند بر روی برد وای فای تأثیر بگذارند و باعث کاهش برد وای‌فای یا افزایش آن شوند. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم:

تعداد آنتن:

تعداد آنتن‌های مودم بر روی برد وای‌ فای مودم یا روتر و قدرت سیگنال شبکه تأثیر می‌گذارند. معمولاً مودم‌ها یا روترهایی که تعداد آنتن بیشتری دارند مناطق بیشتری را با قدرت بالا پوشش می‌دهند.

قدرت آنتن‌دهی/ قدرت سیگنال:

یکی از عوامل مهم تعیین کننده برد وای فای شبکه، قدرت آنتن‌دهی یا قدرت سیگنال است. هر چقدر قدرت سیگنال بیشتر باشد، پوشش‌دهی شبکه بهبود و برد وای‌فای شبکه افزایش پیدا می‌کند.

نوع مودم یا روتر:

نوع دستگاهی که به آن متصل می‌شوید بر برد وای‌فای تأثیر می‌گذارند. معمولاً مودم‌ یا روترهای جدید به دلیل بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید و قدرت سیگنال بیشتری که دارند، بر روی برد وای‌فای تأثیر می‌گذارند و آن‌ را افزایش می‌دهند. قابلیت‌های مودم یا روتر مانند تکنولوژی، تعداد آنتن و … عاملی مهم در تعیین برد وای‌فای هستند.

مکان قرار گرفتن مودم:

محل قرار دادن مودم تأثیر بسیار مهمی بر روی برد وای‌فای و قدرت سیگنال شبکه وای‌فای می‌گذارد. مودم باید در محلی قرار بگیرد که برای انتشار سیگنال‌ها بهینه باشد و با کمترین تعداد موانع برخورد داشته باشد. برای پیدا کردن بهترین مکان نصب مودم در خانه، می‌توانید مقاله مرتبط با این موضوع را در بلاگ فراگرام مطالعه نمایید.

تکنولوژی مودم:

تکنولوژی مودم یا روتر می‌تواند بر برد شبکه تأثیر بگذارد. تکنولوژی‌های پیشرفته معمولاً از قابلیت‌های برخوردار هستند که قدرت سیگنال شبکه را تقویت می‌کنند و به همین ترتیب برد شبکه را نیز بهبود می‌بخشند.

آپدیت نرم‌افزار:

آپدیت نرم‌افزارهای مودم یا روتر می‌تواند باعث بهبود عملکرد مودم، به ویژه در زمینه برد شبکه وای‌فای و قدرت سیگنال شبکه شود.

موانع فیزیکی:

موامع فیزیکی مانند شیشه، دیوار، سقف، مبلمان و سایر اشیاء می‌توانند سیگنال‌ها را ضعیف کنند یا از عبور آن‌ها جلوگیری کنند. در نتیجه این موانع پوشش شبکه وای‌فای را محدودتر می‌کنند و برد شبکه وای‌فای را کاهش می‌‌دهند.

تداخل فرکانسی:

تداخل فرکانسی یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش برد وای‌فای است. شبکه‌ها یا دستگاه‌هایی که دارای فرکانس مشابه با مودم یا روتر هستند مانند مایکروویو، تلفن بی‌سیم و … می‌توانند اثر منفی بر روی برد وای‌فای شبکه و قدرت سیگنال آن بگذارند. بنابراین با استفاده از فرکانس‌های یکسان یا فرکانس‌های نزدیک به هم، تداخل فرکانسی و کاهش برد وای‌فای به وجود می‌آید.

فاصله:

فاصله بین دستگاه متصل به مودم یا روتر، تأثیر بسیار زیادی بر روی برد وای‌ فای می‌گذارد. هر چقدر فاصله بیشتر باشد، سیگنال ضعیف‌تر می‌شود و برد وای‌فای شبکه کاهش پیدا می‌کند. 

تعداد دستگاه‌های متصل:

یکی دیگر از عوامل مهم تأثیرگذار بر روی برد وای‌فای تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه وای‌فای است. هر چقدر تعداد دستگاه‌های بیشتر باشد، به دلیل بیشتر شدن بار شبکه احتمال کاهش برد وای‌فای و کاهش قدرت سیگنال شبکه بیشتر می‌شود.

محصول مرتبط  روتر چیست؟ معرفی انواع روتر و کاربردهای آن

اتصال به وای‌فای مودم چه مزایایی دارد؟

مودم اینترنت را از طریق کابل اینترنت دریافت می‌کند و آن را به صورت بی‌سیم با سایر دستگاه‌ها به اشتراک می‌گذارد. بنابراین اتصال به شبکه وای‌فای دارای مزایای متنوعی است که عبارتند از:

  • دسترسی به اینترنت بی‌سیم
  • اشتراک گذاری اطلاعات مختلف در فرمت‌های گوناگون
  • اتصال همزمان چندین دستگاه به شبکه وای‌فای
  • پوشش گسترده نسبت به شبکه سیمی
  • استفاده آسان و راحت
  • اتصال امن و رمزگذاری شده

برد وای فای در مودم

همان طور که اشاره شد، نوع مودم و اتصال اینترنتی که استفاده می‌کنید تأثیر زیادی بر روی برد وای‌فای دارند. بنابراین باید در هنگام خرید مودم باید به این مسئله توجه کنید. در زیر تأثیر هر یک از انواع مودم‌ها را برروی برد وای‌فای توضیح می‌دهیم:

مودم ADSL:

برد وای‌فای مودم ADSL معمولاً محدود است و به قدرت و کیفیت سیگنال مودم و همچنین تداخلات محیطی بستگی دارد. به‌طور کلی، برد وای‌فای می‌تواند در حدود 30 تا 50 متر در داخل ساختمان و تا 100 متر در فضای باز باشد.

مودم VDSL:

مودم VDSL از یک فناوری پیشرفته‌تر از ADSL استفاده می کند و سرعت بالاتری را ارائه می‌دهد. به دلیل سرعت بیشتر، برد وای‌فای مودم VDSL ممکن است بیشتر از ADSL باشد اما همچنان، تداخلات محیطی و قدرت سیگنال مودم از عوامل مؤثر بر آن هستند.

مودم فیبر نوری:

این مودم‌ها به دلیل استفاده از فناوری فیبر نوری، سرعت و پهنای باند بسیار بالاتری نسبت به ADSL و VDSL ارائه می‌دهند. مودم‌های فیبر نوری معمولاً دارای برد و قدرت سیگنال بیشتری هستند که می‌تواند به دلیل استفاده از فیبر نوری و عدم وابستگی به کابل‌های مسی برای انتقال داده‌ها باشد. در نتیجه، برد و قدرت سیگنال وای‌فای در این مودم‌ها معمولاً بهتر است.

مودم جیبی:

برد وای‌فای در مودم‌های جیبی به ویژه در فضاهای بزرگ و با تداخل بیشتر ممکن است محدودتر باشد.

برد وای فای در تلفن همراه

اینترنت تلفن همراه از طریق قابلیت هات اسپات (Hot Spot) به اشتراک گذاشته می‌شود. برد وای‌فای هات اسپات در تلفن همراه به عوامل مختلفی مانند توان خروجی آنتن گوشی، محیط اطراف، موانع فیزیکی موجود، تعداد دستگاه‌های متصل و … بستگی دارد. همچنین ویژگی‌های گوشی تلفن همراه در تعیین برد وای‌فای گوشی تأثیرگذار هستند.

چگونه برد وای‌فای مودم خود را افزایش دهیم؟

راه‌های مختلفی برای افزایش برد شبکه وای‌فای وجود دارند که برخی از آن‌ها شامل قرار دادن مودم در جای مناسب، بررسی تنظیمات مودم یا روتر، آپدیت نرم‌افزار مودم، تعویض آنتن، خرید مودم و …‌ می‌شوند. برخی از این راه‌ها را می‌توانید به سادگی و بدون پرداخت هزینه انجام دهید اما برخی از آن‌ها مشمول پرداخت هزینه هستند. برای آشنایی بیشتر با این راه‌ها، می‌توانید مقاله  افزایش برد وای‌فای یا تقویت سیگنال شبکه با روش های مختلف را مطالعه نمایید.

فراگرام

فراگرام یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه فروش انواع تجهیزات شبکه است. تمامی محصولات موجود در سایت فراگرام دارای قیمت مناسب و ضمانت اصالت کالا هستند. با خرید از فراگرام می‌توانید یک خرید اینترنتی ساده و لذت‌بخش را با اطمینان کامل انجام دهید. همچنین شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های لازم جهت خرید مودم با شماره تماس‌ درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا متخصصان تیم فراگرام شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه