بهترین مکان نصب مودم در خانه برای افزایش سرعت و کیفیت وای فای

بهترین مکان نصب مودم در خانه برای افزایش سرعت و کیفیت وای فای

احتمالاً پس از خرید یک مودم مناسب با این سؤال روبه‌رو خواهید شد که بهترین مکان قرار دادن مودم کجا است؟ پیشتر در مقالات مختلفی توضیحاتی را در رابطه با تفاوت انواع مودم‌ها، انتخاب بهترین مودم‌ خانگی و انتخاب بهترین مودم برای دفتر کار و شرکت ارائه دادیم که با مطالعه آن‌ها می‌توانید مناسب‌ترین و بهترین مودم را بر اساس کاربری خود و محل مورد نظر خریداری نمایید. اما در این مقاله با نکات مهم در زمینه بهترین مکان قرار دادن مودم آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

نصب مودم در مکان مناسبی از خانه یا محل کار می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر روی کیفیت، عملکرد و سرعت اتصال به اینترنت شما داشته باشد. با نصب مودم در بهترین مکان می‌توانید بهترین و بیشترین پوشش سیگنال و سرعت اینترنت را در تمام محیط فراهم کنید و در نتیجه تجربه خوبی را از اتصال به شبکه اینترنت داشته باشید. سرعت اینترنت بالا و پوشش‌دهی خوب محیط موارد مهمی در استفاده از مودم و اتصال به اینترنت هستند.

در این مقاله ابتدا مهم‌ترین نکات را در رابطه با تأثیر موقعیت مکانی مودم بر روی آنتن‌دهی و سرعت وای‌فای بررسی خواهیم کرد. سپس بهترین مکان‌ها و مکان‌های نامناسب در خانه، برای نصب مودم را نیز بیان خواهیم کرد. با دنبال کردن این راهنمایی‌ها می‌توانید مکانی را برای نصب مودم خود انتخاب کنید که بیشترین کارایی و حداکثر عملکرد را برای شما به همراه داشته باشد و از اتصال باکیفیت به شبکه اینترنت لذت ببرید.

تأثیر موقعیت مکانی مودم بر آنتن‌دهی و سرعت وای‌فای

بهترین مکان قرارگیری مودم در خانه

موقعیت مکانی مودم می‌تواند تأثیر قابل توجهی را بر روی آنتن‌دهی و سرعت وای‌فای داشته باشد. در واقع مکان قرار دادن مودم اولین عامل تأثیرگذار بر سرعت اینترنت و کیفیت اتصال به آن است. اگر مودم در مکانی مناسب از خانه، محل کار یا … قرار بگیرد تمامی دستگاه‌های متصل به آن می‌توانند از یک اتصال پایدار و خوب بهره‌مند شوند. گاهی یک جابه‌جایی ساده در مکان قرار دادن مودم قدرت وای‌فای را بهبود می‌بخشد. در ادامه تأثیراتی که موقعیت مکانی مودم می‌تواند بر روی آنتن‌دهی و سرعت وای‌فای داشته باشد را بررسی خواهیم کرد.

فاصله مودم از دستگاه‌های متصل

انتقال سیگنال وای‌فای مودم معمولاً از طریق آنتن‌های آن صورت می‌گیرد. بنابراین هر چقدر فاصله بین مودم و دستگاه‌های متصل به آن کمتر باشد سیگنال دریافتی قوی‌تر و سرعت وای‌فای نیز بیشتر است. نزدیکی مودم به دستگاه‌ها باعث بهبود قدرت سیگنال می‌شود.

موانع موجود میان مودم و دستگاه‌ها

هرگونه مانعی مانند دیوار، سقف، مبلمان، کمد و … که بر سر راه مودم و دستگاه‌های متصل به آن قرار گرفته باشد بر آنتن‌دهی وای‌فای تأثیر می‌گذارد. این موانع می‌توانند سیگنال وای‌فای را تضعیف کنند و موجب کاهش سرعت انتقال داده‌ها شوند. بنابراین بهتر است که مودم در محلی قرار بگیرد که ارتباط مستقیمی را با دستگاه‌ها برقرار کند و کمترین تعداد موانع بین مودم و دستگاه‌ها وجود داشته باشد.

تداخل سیگنال

تداخل سیگنال با دستگاه‌های دیگر از عوامل دیگری است که می‌تواند سرعت وای‌فای و قدرت آنتن‌دهی را کاهش دهد. برخی از دستگاه‌ها مانند مایکروویوها، تلفن‌های بی‌سیم، روتر‌های دیگر و حتی برخی از سیستم‌های بی‌سیم هم‌فرستنده ممکن است با سیگنال وای‌فای مودم تداخل ایجاد کنند. بنابراین نصب مودم در مکانی که از این دستگاه‌ها دور باشد باعث کاهش و به حداقل رسیدن میزان تداخلات سیگنال می‌شود.

تنظیم آنتن مودم

برخی از مودم‌ها قابلیت تنظیم زاویه و جهت آنتن را دارند که در این صورت قرار دادن آنتن در یک زاویه مناسب پوشش آنتن‌دهی وای‌فای و سرعت آن را افزایش می‌دهد. در صورتی که آنتن مودم ثابت و غیرقابل تنظیم باشد، می‌توانید مودم را در جهتی قرار دهید که یک زاویه مناسب برای پوشش‌دهی بیشتر ایجاد نماید و سرعت وای‌فای افزایش پیدا کند.

بهترین مکان خانه برای نصب مودم کجاست؟

در رابطه با موقعیت مکانی نصب مودم و نکات مرتبط با آن توضیحاتی ارائه شد اما با توجه به این موارد بهترین مکان نصب مودم در خانه کجاست؟ انتخاب یک مکان مناسب که بیشترین پوشش‌دهی را داشته باشد و به گونه‌ای باشد که افراد خانه در تمامی نقاط آن یک اتصال پایدار و با سرعت بالا را تجربه کنند مهم است. علاوه‌ بر این به دلیل فضای محدود محیط خانه و وجود موانع زیاد باید مکان قرار دادن مودم باعث افزایش و تقویت برد وای‌فای نیز بشود. در این بخش نکاتی را در رابطه با نصب مودم در بهترین مکان در خانه بیان می‌کنیم.

قرار دادن مودم در بخش مرکزی خانه

با نصب مودم در مکانی که تقریباً در مرکز خانه قرار داشته باشد می‌توانید تمام فضای خانه را پوشش دهید. در صورتی که در یک خانه دو طبقه نیز از یک مودم استفاده می‌کنید، با قرار دادن مودم در نزدیکی سقف طبقه اول و تنظیم آنتن موازی با زمین (یعنی زاویه صفر درجه) می‌توانید پوشش ‌آنتن‌دهی وای‌فای و قدرت سیگنال را افزایش دهید.

قرار دادن مودم نزدیک به محل استفاده

مودم خود را در جایی قرار دهید که در در آن نقاط بیشترین استفاده از اینترنت را دارید. هنگامی که مودم در نزدیکی به محل‌های استفاده شما قرار دارد می‌توانید از سرعت بیشتر و کیفیت بهتری در اتصال به اینترنت برخوردار شوید.

محصول مرتبط  راهنمای تغییر رمز عبور در انواع مودم‌ها

قرار دادن مودم در یک سطح بلند و دارای ارتفاع

با قرار دادن مودم در سطحی بالاتر از زمین، با فاصله حداقل ۳۰ سانتی‌متر از زمین می‌توانید میزان آنتن‌دهی و برد وای‌فای خود را افزایش دهید. قرار دادن مودم بر روی زمین موجب افزایش موانع بر سر راه مودم می‌شود که علاوه بر کاهش قدرت سیگنال، سرعت وای‌فای را نیز کاهش می‌دهد.

قرار دادن مودم دور از موانع

دیوارها، مبلمان و وسایلی مانند وسایل تزئینی و دکوری، آینه، میز و … بر قدرت آنتن‌دهی وای‌فای تأثیر منفی می‌گذارند و آن را کاهش می‌دهند. بنابراین بهتر است مودم در جایی قرار داده شود که کمترین موانع بر سر راه آن وجود داشته باشند.

قرار دادن مودم دور از دستگاه‌های الکترونیکی

دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن‌های ثابت و بی‌سیم، یخچال، فریزر، مایکروویو و … باعث ایجاد تداخل در سیگنال‌های مودم می‌شوند. این تداخل در سیگنال‌های مودم، قدرت آنتن‌دهی، سرعت وای‌فای و برد وای‌فای را کاهش می‌دهد.

قرار دادن مودم در محیطی امن

مودم خود را در جایی قرار دهید که در معرض آسیب‌هایی مانند ضربه، رطوبت و گرما قرار نگیرد. هر گونه آسیب رسیدن به مودم باعث کاهش عملکرد آن و در نتیجه کاهش قدرت آنتن‌دهی و سرعت اینترنت آن می‌شود.

مودم را در چه مکان هایی قرار ندهیم؟

مودم را در چه مکان‌هایی قرار ندهیم؟

در رابطه با بهترین مکان خانه برای نصب مودم و موقعیت مکانی مناسب آن توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. با توجه به نکات مطرح شده، نصب مودم در برخی از مکان‌ها نامناسب است و بهتر است از نصب مودم در این محل‌ها پرهیز کنید. در این بخش مکان‌ها نامناسب و ممنوعه در نصب مودم را بیان می‌کنیم.

مودم خود را هرگز در آشپزخانه قرار ندهید

وسایلی مانند یخچال، فریزر، مایکروویو، اجاق گاز، فر، ماشین لباس شویی و … همگی از فلز ساخته شده‌اند که یکی از موانع حرکت سیگنال‌های وای‌فای است. همچنین وسایل الکترونیکی موجود در آشپزخانه باعث ایجاد تداخل در سیگنال‌های وای‌فای می‌شوند. به دلیل گرمای ناشی از اجاق گاز و رطوب موجود در آشپزخانه در نزدیکی شیر آب احتمال آسیب دیدگی مودم شما نیز وجود دارد. با توجه به دلایل گفته شده آشپزخانه مکانی نامناسب و ممنوعه برای نصب و قرار دادن مودم در آن است.

مودم خود را در نزدیکی دستگاه‌های صوتی و تصویری و وسایل ارتباطی قرار ندهید

. این وسایل مانند تلویزیون‌، تلفن بی‌سیم و … باعث ایجاد اختلال در انتقال سیگنال‌های وای‌فای می‌شوند. وسایل ارتباطی مانند تلفن‌های بی‌سیم امواج یکسانی با مودم وای‌فای دارند.

مودم خود را بر روی زمین نگذارید

قرار دادن مودم بر روی زمین علاوه بر افزایش موانع موجود بر سر راه امواج مودم، احتمال آسیب دیدگی ناگهانی را برای آن افزایش می‌دهد.

نکاتی برای افزایش برد و بهبود آنتن‌دهی مودم

افزایش و تقویت برد وای‌فای کیفیت اتصال شما به اینترنت را بهبود می‌بخشد. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارند که به طور کلی می‌توان آن‌ها را در دو دسته‌ی روش‌های کم‌هزینه یا بدون هزینه و روش‌های دارای هزینه تقسیم کرد. در ابتدا با آزمایش روش‌های بدون هزینه یا کم‌هزینه، برد وای‌فای خود و میزان آنتن‌دهی و سرعت آن را افزایش دهید. در صورتی که به نتیجه دلخواه خود نرسیدید به سراغ روش‌های دارای هزینه بروید و برد وای‌فای خود را تقویت کنید و سرعت وای‌فای را افزایش دهید. در ادامه می‌توانید با برخی از این روش‌ها به صورت خلاصه آشنا شوید. برای آشنایی بهتر و بیشتر با این روش‌ها می‌توانید مقاله قرار داده شده در سایت فراگرام، تحت عنوان «تقویت برد وای‌فای» را مطالعه کنید و با انجام روش‌های گفته شده، برد وای‌فای خود را افزایش دهید.

  • مودم خود را مجدداً راه اندازی نمایید.
  • بهترین موقعیت مکانی را برای مودم خود انتخاب نمایید.
  • مودم خود را از موانع موجود دور کنید.
  • فرکانس مودم خود را تغییر دهید.
  • کانال رادیویی مودم خود را تغییر دهید.
  • شبکه خود را مدیریت نمایید.
  • به‌روزرسانی‌های لازم را برای مودم خود انجام دهید.
  • آنتن مودم خود را تعویض کنید.
  • یک مودم جدید برای خانه یا محل کار خود خریداری نمایید.
  • با خرید یک تقویت کننده یا تکرار شونده سیگنال برد وای‌فای خود را افزایش دهید.
  • با خرید یک توسعه دهنده برد‌ وای‌فای خود را تقویت کنید.
  • از یک مش‌وای‌فای استفاده کنید.
  • از یک آداپتور پاورلاین استفاده کنید.

فراگرام

فراگرام از فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی در ایران است که انواع مختلف تجهیزات شبکه و تجهیزات الکترونیکی تولید شده توسط برندهای محبوب و معتبر را ارائه می‌دهد. فراگرام با تیمی مجرب و حرفه‌ای آماده ارائه راهنمایی‌های لازم در زمینه انتخاب و خرید هر یک از این تجهیزات متناسب برای نیازهای شبکه شما عزیزان است. همچنین شما می‌توانید محصولاتی باکیفیت را با قیمت مناسب از طریق فروشگاه اینترنتی فراگرام خریداری نمایید. در صورت نیاز به مشاوره به صورت رایگان با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. 

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه