دلایل افت سرعت وای‌فای در برخی ساعات

دلایل افت سرعت وای‌فای

کاربران بسیاری با مشکل کم شدن سرعت وای‌فای مودم در برخی از ساعات شبانه روز مواجه می‌شوند. این مشکل هنگام کار با اینترنت از موارد آزاردهنده است که ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد و روند کار یا بازی آنلاین را با اختلال و‌ مشکل مواجه کند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که سرعت اینترنت خوب است و مودم یا روتر از لحاظ فنی و تنظیمات نرم‌افزاری مشکلی ندارد. کم شدن و افت سرعت وای‌فای مودم ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد که در این مقاله به این دلایل و راهکارهای رفع آن‌ها اشاره می‌کنیم.

فهرست مطالب

دلایل کم شدن سرعت وای‌فای در برخی از ساعات شبانه روز

موارد مختلفی می‌توانند از دلایل افت سرعت وای‌فای  باشند که تجربه‌ای ناخوشایند را برای کاربران هنگام اتصال به اینترنت رقم می‌زند. چنانچه سرعت اینترنت شما تنها در ساعاتی از شبانه روز افت پیدا می‌کند پس احتمال مشکلات فنی و فیزیکی مانند خرابی مودم یا فاصله زیاد بین مودم و دستگاه متصل به آن، کاهش پیدا می‌کند. در این بخش مهم‌ترین دلایل افت سرعت وای‌فای را بیان می‌کنیم.

ترافیک شبکه:

در ساعات اوج استفاده از اینترنت مانند ساعات اداری که بیشتر افراد از اینترنت استفاده می‌کنند یا ساعاتی که افراد بیشتری در خانه حضور دارند ترافیک شبکه افزایش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل افت سرعت وای‌فای مودم در برخی از ساعات اوج مصرف شود، زیرا پهنای باند شبکه بین کاربران تقسیم می‌شود و هر فرد سرعت اینترنت کمتری را تجربه می‌کند.

تداخل فرکانس:

تداخل فرکانس نیز یکی دیگر از دلایل افت سرعت وای‌فای مودم در برخی ساعات شبانه روز است. این مشکل می‌تواند به دلیل استفاده از دستگاه‌های هم‌فرکانس مانند مایکروویو، تلفن بی‌سیم و … رخ دهد. همچنین اگر همسایگان شما مودم و روتر خود را روشن کنند، در صورت نزدیکی آن‌ها به مودم شما می‌توانند باعث اختلال و کاهش عملکرد مودم شوند.

افزایش تعداد دستگاه‌های متصل:

در برخی از ساعات ممکن است تعداد دستگاه‌های زیادی به مودم شما متصل شوند که می‌توانند منجر به افت سرعت و کم شدن سرعت وای‌فای مودم در برخی ساعات شبانه روز شوند. همچنین دسترسی افراد ناشناس به مودم شما می‌تواند یکی دیگر از علل بروز این مشکل باشد.

راهکارهایی برای بهبود سرعت وای‌فای

راهکارهایی برای بهبود سرعت وای فای

برای رفع این مشکلات و بهبود سرعت وای‌فای و پایداری آن چند راهکار وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌تواند موجب افزایش سرعت اینترنت وای‌فای و افزایش برد وای‌فای شود.

محصول مرتبط  دستگاه فیوژن فیبر نوری

تغییر محل قراردادن مودم:

با جابه‌جایی محل مودم خود می‌توانید تداخل‌ سیگنال‌ها را کم کنید و موانع احتمالی بر سر راه مودم را بردارید. بهترین مکان نصب مودم در خانه از کم شدن سرعت وای‌فای مودم در برخی ساعات شبانه روز جلوگیری می‌کند. همچنین پوشش شبکه و قدرت سیگنال وای‌فای افزایش پیدا می‌کند.

افزایش امنیت مودم:

برای جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز از یک رمز عبور قوی برای مودم خود استفاده کنید و مطمئن شوید که نام مودم شما منحصربه‌فرد است و تکراری نیست. تعیین محدودیت دسترسی به مودم نیز امنیت مودم را افزایش می‌دهد. همه‌ این کارها موجب افزایش امنیت مودم و جلوگیری از دسترسی افراد ناشناس به مودم می‌شوند. در نتیجه با کم شدن سرعت وای‌فای مودم در برخی ساعات مواجه نمی‌شوید.

محدودیت دستگاه‌های متصل:

اگر تعداد دستگاه‌های زیادی به وای‌فای متصل است و باعث کم شدن سرعت وای‌فای مودم در برخی ساعت‌های شبانه روز شده است ممکن است شما با مشکل کمبود منابع و پهنای باند مواجه باشید. با محدود کردن تعداد دستگاه‌ها افزایش سرعت وای‌فای امکان پذیر می‌شود.

خرید مودم یا روتر جدید:

افت سرعت ناگهانی از مشکلات اساسی به ویژه برای تریدرها و گیمرها است. در صورتی که تعداد دستگاه‌های زیادی به مودم متصل هستند می‌توانید با خرید یک دستگاه مودم یا روتر جدید تعداد دستگاه‌های متصل به مودم را کاهش دهید و تقسیم نمایید. با خرید بهترین مودم گیمینگ، بهترین مودم برای ترید و … می‌توانید مشکل کاهش سرعت وای‌فای خود را برطرف نمایید.

تغییر کانال:

در صورت تداخل فرکانس، تغییر کانال مورد استفاده توسط مودم می‌تواند باعث بهبود و تقویت سرعت وای‌فای شود. با تغییر کانال به یک کانال کم تداخل و استفاده از قابلیت تجمیع فرکانس مودم می‌توانید مشکل کم شدت سرعت وای‌فای مودم در برخی ساعات را کاهش دهید.

به‌روز رسانی نرم‌افزار مودم:

به‌روزرسانی نرم‌افزار مودم می‌تواند موجب بهبود عملکرد و پایداری مودم شود. بنابراین از به‌روز بودن نرم‌افزار مودم خود اطمینان حاصل کنید تا با مشکل افت سرعت وای‌فای مودم و خطرات امنیتی مواجه نشوید.

فراگرام

فراگرام یک مجموعه معتبر در زمینه فروش انواع تجهیزات شبکه است. ما در فروشگاه فراگرام تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت به شما مشتریان عزیز ارائه دهیم تا تجربه دلنشینی را هنگام اتصال به اینترنت کسب کنید. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه فراگرام محصولات متنوع را از برندهای معتبر با مناسب‌ترین قیمت و کارایی بالا مشاهده کنید.

نیلوفر زندی
ارسال دیدگاه