راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم

راهنمایی‌های لازم قبل از خرید مودم ADSL

اگر الان به اینترنت متصل شده‌اید که این متن را در مورد خرید مودم ADSL  بخوانید، حتماً به اهمیت مودم خوب و اتصال امن و با کیفیت به اینترنت آگاه هستید. اتصالی که ایمن نباشد و هر لحظه نگران قطع و وصل شدنش باشیم، خیلی به کارمان نمی‌آید. گاهی حتی هزینه‌های بالا هم برای رسیدن به کیفیت مطلوب به نتیجه نمی‌رسد. مودم خوب و با کیفیت به تجهیزات دیگری هم نیاز دارد که درباره مودم ADSL اهمیت بیشتری هم دارد. مودم خوب نمی‌تواند اتصالات بد را درست کند و مودم بد می‌تواند تجهیزات جانبی خوب را زیر سؤال ببرد.

راهنمای خرید مودم

این یادداشت را در مورد ویژگی‌های مودم خانگی ADSL نوشته ایم و اتصالات مورد نیازش را بیشتر باز کرده‌ایم. اگر تصمیم گرفته‌اید که یک مودم خانگی خوب و مناسب خریداری کنید، این مقاله راهنمای خوبی قبل از خرید مودم ADSL است. رعایت کردن این نکته‌ها، زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، اما کیفیت خرید شما را به خوبی بالا می‌برد. به طوری که با یک انتخاب مطمئن‌تر، طول زمان بیشتری می‌توانید از مودم خریداری شده استفاده کنید.

 

اینترنت در همه جای خانه

یکی از ویژگی‌های خرید مودم ADSL این است که به مکان مشخصی محدود می‌شود. برای اتصال به این مودم، باید خط تلفن ثابت داشت تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. البته برای اتصال به اینترنت همیشه به خطوط مخابراتی نیاز داریم و برای مودم خانگی به خط تلفن ثابت متصل می‌شویم.

ورودی‌های این مودم از طریق کابل تلفن خانگی امکان پذیر است. اما برای دریافت اینترنت به کابل نیاز نداریم. اگر چه همیشه وجود یک کابل LAN که معمولاً زرد رنگ است برای اتصال سریع و ایمن لازم است. برای دریافت خروجی بهتر، نیاز است که خط تلفن دایر باشد و بتواند ارتباط با سیستم مخابرات را برقرار کند.

ارتباط مستقیم بین خطوط تلفن خانگی و کیفیت اینترنت ورودی، در خرید مودم ADSL تاثیرگذار است. توجه نکردن به مشکلات سیم کشی تلفن، سوکت‌ها و پریز تلفن و… می‌تواند در نهایت هزینه بالای شما برای استفاده از خدمات مودم خانگی را زیر سؤال ببرد.

 

مشکل سیم کشی‌های تلفن

گاهی پیش می‌آید که به دلیل قدیمی بودن سیم کشی تلفن، اتصالی که برقرار می‌شود مناسب نباشد. سیم کشی در ساختمان‌های قدیمی می‌توانند نوعی مانع برای اتصال دائمی باشند. در صورتی که نسبت به سیم کشی تلفن خانه اطمینان دارید،  مودم ADSL یک گزینه ارزان و مطمئن است. با توجه به مودمی که انتخاب می‌کنید، اینترنت باکیفیت‌تری خواهید داشت.

خطوط تلفن خانگی به نسبت رشد تولید کننده‌های مودم، رشد زیادی نداشته‌اند. یک مودم ADSL فقط می‌تواند بعد از دریافت اینترنت از طریق سیستم مخابرات، سرعت مورد انتظارش را ارائه بدهد. در غیر این صورت حتی بهترین مودم‌ها نمی‌توانند کیفیتی را که انتظار داریم به ما نشان بدهند.

 

 

پورت‌ها در مودم ADSL

پورت تلفن ثابت

هر مودم خانگی باید یک ورودی تلفن ثابت داشته باشد. این ورودی جزو پورت‌های ضروری است و بحثی در موردش نداریم. با قرار دادن سوکت خط تلفن درون پورت مودم، اتصال ورودی برقرار می‌شود. برقرار بودن شماره تلفنی که پورت به آن متصل شده، ضروری است. این پورت را به اسم RJ-11 می‌شناسند.

 

پورت شبکه

پورت بعدی، پورت شبکه است. تعداد این پورت‌ها روی مودم معمولاً 4، 8 یا 16 تا است و اجازه می‌دهد دستگاه‌های مختلف از طریق کابل Lan و به طور مستقیم به مودم متصل بشوند. این تعداد پورت برای شرکت‌هایی که قصد دارند سیستم‌هایشان را شبکه کنند مفید است. پورت شبکه را به اسم RJ-45 هم می‌شناسند. تعداد این پورت‌ها نشان‌دهنده کیفیت بهتر مودم نیست. فقط این موضوع را نشان می‌دهد که مودم با پورت بیشتر، قدرت توزیع بهتری دارد. در نتیجه به مرور زمان، سرعت دریافتی از این مودم با کاهش کمتری روبرو خواهد بود.

 

ورودی روی سیستم‌های دیگر

زمانی که اینترنت‌های Dial up وارد بازار شده بودند، برای اتصال به مودم نیاز به یک قطعه جدا روی دستگاه بود. بدون وجود این قطعه، عملاً اتصالی هم وجود نداشت. به مرور این قطعه در تمام دستگاه‌های رایانه‌ای جا گرفت و دیگر نیازی به خریداری جداگانه نبود. با گذشت زمان، قطعاتی که اتصال به اینترنت همراه را برقرار می‌کردند، روی گوشی‌های هوشمند هم قرار گرفت. به جایی رسیدیم که کمتر دستگاهی است که به شبکه بی سیم وای فای متصل نشود.

در نتیجه نیاز به استفاده از خدمات وای فای در تمام خانه‌ها و شرکت‌ها وجود دارد. تمام دستگاه‌های موجود در یک محیط خانگی یا اداری، به راحتی می‌توانند از خدمات وای فای استفاده کنند. اتصال اینترنت می‌تواند در تمام خانه وجود داشته باشد.

 

مودم روتر یا مودم معمولی

مودم روتر که معمولاً همان مودم ADSL است، اتصال به وای فای را ایجاد می‌کند. فقط شرکت‌هایی که نمی‌خواهند کارمندانشان از گوشی‌های تلفن همراه برای اتصال به اینترنت استفاده کنند، مودمی که روتر نباشد خریداری می‌کنند. در نتیجه تفاوت بین مودم روتر و مودم ADSL معمولی در همین  است که اتصال به وای فای را شامل می‌شود یا نه.

باید توجه داشت که می‌توان مودم و روتر را هم به صورت جداگانه خریداری کرد. یعنی یک مودم با کیفیت بالا و یک روتر جداگانه برای تامین اینترنت در بخش‌های دیگر را تهیه کرد. این شیوه برای محل‌هایی مناسب است که فضای زیادی درون شرکت وجود دارد و امکان تامین اینترنت با کیفیت برای تمام کارکنان وجود ندارد.

بعضی شرکت‌ها نیز به دنبال ایجاد فایروال سخت افزاری هستند و از این شیوه استفاده می‌کنند. در نتیجه این دو تا مودم را جداگانه خریداری می‌کنند تا بتوانند از امکانات سخت افزاری‌شان کمک بگیرند. هزینه‌ای که در این مدل می‌پردازید، بیشتر از حالتی است که مودم-روتر خریداری می‌کنید. این هزینه را برای دریافت کیفیت بهتر از اینترنت می‌پردازید. اما با بررسی مودم‌های مختلف، محدوده پوشش، تعداد پورت ورودی و خروجی و مباحث فنی‌تر، می‌توانید هزینه خرید یک مودم را مدیریت کنید.

 

مباحث فنی‌تر

قیمت و کیفیت یک مودم را مباحث فنی‌تر تعیین می‌کند. این‌که چه قدر برد دارد، از چند تا  دستگاه حمایت می‌کند، چه امنیتی دارد و… از ویژگی‌هایی هستند که باید بررسی کنیم. در نظر داشته باشیم که هزینه بیشتر به معنای دریافت خدمات بهتر نیست. توجه به مسائل فنی می‌تواند استفاده از یک مودم را ساده تر، کاربردی‌تر و با طول عمر بیشتری به ما ارائه بدهد. رعایت چند تا نکته ساده و توجه به ویژگی‌های محل زندگی و کیفیتی که انتظار داریم، در خرید نهایی مؤثر است.

 

برد مودم ADSL

یکی از ویژگی‌های مودم خانگی، برد کوتاه آن است. معمولاً هر مودم شعاعی 50 تا 100 متر را پشتیبانی می‌کند. این ویژگی همان قدر که محدود کننده به نظر می‌رسد، مناسب هم هست. امنیت مودم با توجه به محل قرارگیری‌اش می‌تواند کمتر در دسترس همسایه‌ها باشد. در نتیجه احتمال این که هک کردن آن برای همسایه‌ها به دردسرش نیارزد، بیشتر است.

مودم‌های با برد طولانی مانند برد 500 متر تا یک کیلومتر، عملاً در بازار وجود ندارند. همان طور که در بالاتر توضیح دادیم، برای چنین بردی بهتر است که مودم و روتر را به صورت جداگانه تهیه کنید. راه‌های زیادی هست که محدوده پوشش بیشتری را در خانه داشته باشیم. بعضی از کاربران برای دریافت محدوده پوشش بیشتر و حذف کردن مشکلات مربوط به دیوارها و ستون‌ها، مودم را در مرکز خانه و بالای یک بلندی مانند کمد، کابینت یا بوفه قرار می‌دهند.

 

سه نوع مودم متفاوت

در بین مودم‌های وایرلس و روتر، سه دسته بندی مختلف وجود دارند. هر کدام با توجه به محدوده پوشش یا برد مودم، ضعیف تر یا قوی تر هستند.

سری A و سری B  از مودم‌های وای فای معمولاً محدوده پوشش کمتری دارند. برد این مودم‌ها نهایتاً بین 15 تا 25 متر است. چنین شعاعی برای مودم بی سیم، خیلی مناسب نیست و برای ساختمان‌های خیلی کوچک کاربرد دارد.

سری G که به نسبت بالاتر است، بین 50 تا 100 متر را پوشش می‌دهد که در دسته متوسط قرار می‌گیرد. همان طور که بالاتر گفتیم، درصد بالایی از مودم‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. حداکثر سرعت پشتیبانی شان، 128 مگابایت بر ثانیه است.

محصول مرتبط  مودم چی بخرم؟ راهکارهایی برای خرید مودم همراه یا ثابت

مودم‌های سری N هم که برد بیشتری دارند، برای محوطه‌های بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شوند. برد این مودم‌ها از 75 متر شروع می‌شود و تا 200 متر هم می‌رسد. جدیدترین نسل مودم‌های خانگی هستند و سرعت بالاتری را هم پشتیبانی می‌کنند. با این حال، این مودم‌ها هم نسبت به دیوارها و شرایط محیطی حساس هستند و در فضای باز کیفیت بهتری ارائه می‌دهند.

 

امکان استفاده در ساختمان؟

سؤال بعدی که معمولاً پیش می‌آید، خرید مودم اشتراکی است. یعنی ساکنین چند طبقه در یک ساختمان از یک مودم استفاده کنند. این امکان با توجه به وجود دیوارهای مختلف در راهروها و ساختمان، عملاً امکان پذیر نیست. هیچ تضمینی وجود  ندارد که ساکنین یک ساختمان بتوانند با خرید یک مودم بتوانند در طبقه‌های مختلف از اتصال اینترنت استفاده کنند. محل قرار گرفتن مودم و تعداد نفراتی که به یک مودم متصل می‌شوند، در کیفیت اینترنت هم تأثیر زیادی دارد.

بهتر است که از این روش برای استفاده از مودم صرف نظر کنیم. کیفیت اینترنتی که از دیوارها و سقف عبور می‌کند، آن چیزی نیست که دنبالش هستیم. اتصال پایداری به ما نمی‌دهد، به راحتی کند می‌شود و گاهی می‌تواند اصلاً با کیفیت نباشد. در حالی که داشتن دو تا مودم ارزان تر، نه تنها کمک بیشتری می‌کند، بلکه هر دو طبقه را تامین خواهد کرد.

 

سرعت وای فای

سؤال اصلی درباره سرعت مودم ADSL است. این که بتواند چه میزان سرعتی را پشتیبانی کند، در خرید آن اهمیت دارد. سرعت‌های اینترنت خانگی معمولاً به اندازه ای نیست که یک مودم ADSL ادعا می‌کند. پس چه نیازی هست مودمی تهیه کنیم که سرعتش چند برابر سرعت وای فای خریداری شده است؟

این ویژگی زمانی خودش را نشان می‌دهد که بخواهیم یک فایل را در شبکه داخلی یا بین دو دستگاه جابجا کنیم. یا زمانی که قصد داریم از چند دستگاه، فایل‌هایی را بارگذاری کنیم یا بگیریم. سرعت بالاتر در وای فای به کاربر اجازه می‌دهد که قطعی و کندی کمتری را تجربه کند. اتصال پایدارتر خواهد بود و کمتر پیش می‌آید که اینترنت به دلیل مصرف بالا قطع بشود.

نکته بعدی هم در مورد سرعت اسمی است. از آن جا که سرعت اینترنت بین دستگاه‌های مختلف تقسیم می‌شود، معمولاً سرعتی که تجربه می‌کنیم با انتظاری که داریم تفاوت دارد. سرعت بالاتر در اتصال پایدارتر تأثیر مستقیم دارد. شاید روی جعبه عدد 300 مگابایت را ببینیم، اما وقتی چند نفر از یک دستگاه استفاده می‌کنند، عملاً این سرعت بین تمام آن‌ها پخش می‌شود. حتی اگر فعال نباشند، روی سرعت دیگران تأثیر خواهد گذاشت.

 

تعداد آنتن روی مودم ADSL

تفاوت بعدی در مودم‌ها روی تعداد آنتن‌هایشان است. مودم‌ها تک آنتن معمولاً برای خانه‌هایی مناسب هستند که مساحتشان کمتر از هفتاد متر مربع است. اگر مودم در وسط خانه قرار بگیرد، به راحتی شعاع پنجاه متری خود را پوشش می‌دهد و بنابراین نیاز به مودم با تعداد آنتن‌های بیشتر نیست.

وقتی متراژ خانه به بالای هفتاد متر می‌رود و دیوارهایی بین مودم و دستگاه‌های متصل وجود دارد، تعداد آنتن‌ها اهمیت پیدا می‌کند. خانه‌های بزرگتر دارای ستون‌ها، دیوارها، راهروها و کمدهایی هستند که اتصال پایدار را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با این توصیف، اگر مودم را جایی قرار بدهید که دیوارهای زیادی بین محل قرار گیری و دستگاه‌های خانه وجود داشته باشد، به آنتن‌های بیشتری نیاز دارید.

این موضوع با انتخاب محل درست برای مودم تا حد زیادی می‌تواند حل بشود. این که مودم را کجا قرار بدهیم و دستگاه‌های متصل معمولاً کجا باشند، در کیفیت اینترنت دریافتی موثرند. بهتر است مودم در نزدیک ترین منطقه به رایانه شخصی و میز کار باشد تا اتصال‌های کمتری در بین این دو نقطه داشته باشیم. هر موبایل یا رایانه شخصی دیگری که در این مسیر به اینترنت متصل بشود، روی کیفیت ورودی اینترنت در دستگاه اصلی اثرگذار است.

 

طول عمر مودم ADSL خانگی

برای مودم‌های خانگی، طول عمر مشخصی در نظر نگرفته‌اند. یک مودم به دلایل مختلف می‌تواند عمر طولانی‌تر یا کوتاه‌تری داشته باشد. هر مودم می‌تواند تا پانزده سال عمر کند، به این شرط که تکنولوژی آن از بازار خارج نشود و همچنان بتوان از آن استفاده کرد. به عنوان مثال مودم‌های Dial up با از بین رفتن تکنولوژی‌شان از بازار حذف شدند.

تغییر تکنولوژی یکی از دلایلی است که باعث می‌شود طول عمر یک مودم تمام شود. در خرید مودم‌های دست دوم، دقت کنید که تکنولوژی آن‌ها ممکن است زودتر از طول عمرشان از بین برود.

نوسان برق و مشکلات مشابه هم می‌توانند طول عمر را کم کنند. همیشه به این موضوع توجه کنید که از محافظ برق برای دستگاه‌های الکترونیکی مهم مانند رایانه شخصی و مودم‌ها استفاده کنید. مخصوصاً در مورد مودم‌ها به دلیل حساسیت به جریان برق، امکان آسیب دیدگی بیشتری وجود دارد.

اساساً مودم‌ها جریان برق زیادی در درون خود ندارند. بنابراین هر کدام از قطعه‌های مودم با یک نوسان برق کوچک، به راحتی آسیب می‌بینند. بهتر است که بیشتر از جاروبرقی یا ماشین لباسشویی حواسمان به مودم‌ها باشد. روشن شدن یک دستگاه پر مصرف در خانه می‌تواند به مودم صدمه بزند.

 

نویزگیر و اتصال ایمن

مودم ADSL به سیم کشی تلفن خانگی متصل می‌شود. با توجه به این که سیم کشی‌های تلفن به نسبت خود مودم‌ها دیرتر ارتقا پیدا کرده‌اند، ممکن است صداهایی روی مکالمه‌های تلفنی ایجاد کنند. برای رفع چنین مشکلی، نویزگیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این قطعه کوچک که در مسیر اتصال تلفن به مودم قرار می‌گیرد، کمک می‌کند که نویزهای کمتری در هنگام مکالمه با تلفن روی صدای ورودی و خروجی شنیده بشود. مودم‌های قدیمی تر ممکن بود با زنگ خوردن تلفن و مکالمه افراد خانه، نویزهایی روی ارتباط اینترنت نیز برقرار کنند.

نویزگیر را به اسم اسپلیتر هم می‌شناسند. اسپیلیتر یک جدا کننده بین صوت و داده‌های ورودی اینترنت است. وقتی که وجود نداشته باشد، بین این دو تفکیکی ایجاد نمی‌شود و صداهایی شبیه به نویز روی مکالمات تلفنی قرار می‌گیرند. گاهی این صداها طوری است که انگار کسی دارد خط تلفن را شنود می‌کند، در حالی که فقط ورودی داده‌ها از صوت ورودی جدا نشده است. با جداسازی این دو ورودی، کیفیت اتصال در هر دو را بالاتر می‌بریم. اتصال به اینترنت با نویز و خطای کمتری اتفاق می‌افتد و مکالمات تلفنی بدون صدای اضافه خواهند بود.

 

مودم را با ضمانت بخریم؟

کیفیت دستگاه‌های مودم موجود در بازار با توجه به گستردگی مدل‌ها، خیلی قابل حدس نیستند. تشخیص مشکلات یک مودم معمولی و بی کیفیت برای کسی که تخصص دارد، به اندازه کافی سخت هست. برندها هستند که کیفیت یک محصول را تعیین می‌کنند.

دلیل دیگری که باعث می‌شود به یک مودم اعتماد کنیم، شرکتی است که ضمانت خدمات پس از فروش را به عهده گرفته است. این شرکت‌ها با تست کردن مودم‌های تولیدی از یک برند، تضمین می‌کنند که ادعاهای یک سازنده چه قدر درست هستند.

اگر چه به نظر می‌رسد که ضمانت‌نامه یک هزینه اضافه است، اما در حقیقت محصولی با قیمت خیلی بالاتر از هزینه خودش، تضمین ارائه می‌دهد. هزینه‌ای که شما برای دریافت تضمین می‌پردازید، خیلی کمتر از هزینه‌ای است که شرکت ارائه دهنده باید در صورت خرابی مودم متحمل بشود.

ضمانت نامه در حقیقت به شما این اطمینان را می‌دهد که دستگاه تست شده است، کیفیتی که ادعا کرده را تضمین می‌کند و با خیال راحت می‌توانید آن را تهیه کنید. حتی ممکن است در طول مدت استفاده، نیازی به ضمانت نامه نداشته باشیم، اما نبودنش می‌تواند به سادگی به ما ضربه بزند.

 

خرید مودم استاندارد

همیشه در خرید مودم سعی کنید مودمی را انتخاب کنید که تمامی استانداردهای اشاره شده را دارا باشد تا بتوانید بهترین تجربه کاربری را در استفاده از اینترنت داشته باشید.

admin
ارسال دیدگاه